Fång på sto med föl vid sidan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Springsteen

Trådstartare
Mitt 18 åriga sto med föl vid sidan står nu på klinik då hon fått fång i en hov.

Hon har haft en senskada sedan 10 veckor tillbaka på samma ben som hon fått fång på, som hela tiden setts över av en veterinär.
Senan är lite ful och hon har varit lite halt hela tiden, även om det blev bättre ett tag för att sedan försämras igen (UL visade att
senan blev sämre i samband med att hältan försämrades.)

Hon skoddes för 3 veckor sedan av sin vanliga hovslagare som är utbildad och som ibland är på klinik och skor, rekommenderad utav
klinikhovslagare till just min häst och då fanns det inget fel på hovarna. Hon skos alltid med kort tå.


I lördags blev hon halt i skritt på sitt vänstra framben, samma ben som hon har senskadan på.
Jag tog in på box och bäddade upp en mjuk bädd då jag är en fångestmänniska.

Ingen puls, ingen värme och ingen smärta när man klämmer med visiteringstång. Det syns dock att det sitter i hoven.

Min veterinär tycker att jag ska ta ut hans hovslagare och hon står på box tills hovslagaren kommer ut på tisdagen, hon har då ingen
direkt puls, ingen värme och ingen svullnad och ingen smärta när man klämmer med visiteringstången.

Men t.ex. hovbölder kan ju vara kluriga och vi har haft en hel del bölder här då det är extremt blött i backen. Vi avaktar lite då min
veterinär inte kan komma ut med sin portabla röntgen direkt.

Igår stod hon på tre ben på kvällen och jag tog ut distriktveterinär som inte kunde avgöra vad som var fel på hästen och vi åkte till klinik idag.


Klinikens veterinär kan inte hitta någon direkt värme, hon har lite puls i kotan.
Hovslagaren på kliniken klämmer hela hoven, ingen reaktion.

Vi röntgar hoven.


Hovbenet är på väg ut genom sulan.

Stoet står nu på klinik och imorgon ska dom se om det går att göra något åt hoven. Hon är gipsad för tillfället och får smärtlindring och ska få stå
kvar på kliniken då hon skulle få något specialbeslag som behövdes fixas ofta. Vi skulle prata mer om det här imorgon när hovslagaren som ska behandla var där.

Stoet har knappt haft något gräs i hagen och utfodrats med ett hö som har 7% socker, hon har varit fet tidigare i år men har nu bantats ner och
enligt veterinären är hon inte speciellt tjock, hon har dock en hängmage.

Jag antar att någonstans så har hennes hälta från senskadan övergått i fånget. Men när vet jag inte. Jag vet bara att hon inte varit varm i hovarna,
inte haft puls. Ingen fångställning. Hon är kollad två gånger dagligen hela sommaren.

Sen så har vi ju det faktum att hon har en tremånaders unge och hon blir hysterisk så fort ungen kommer för långt ifrån henne.

Är det någon som har erfarenhet av det här? Någon som har några tips och råd? Jag ber om ursäkt i fall att det är något som är oklart, jag är bara så otroligt ledsen och trött.
 
Senast ändrad:
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Det är möjligt att din häst har Cushings syndrom. Detta bör kollas upp för i så fall behöver hon medicin.

Det som talar för cushings är åldern och att hon har fått fång nu på hösten trots att hon har haft en foderstat med låg sockerhalt. ”Hängmage” är också typiskt för cushingshästar.

Beträffande hovbensrotation så går det att rehabilitera detta. Problemet är att många veterinärer och hovslagare saknar den kompetens som fodras. Jag hoppas bara att dom på den klinik som har hand om din häst är duktiga på fånghovar.

Håller tummarna för att det kommer att gå bra.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Jag har inget att säga mer än att det var otroligt tråkigt att läsa detta. Beklagar verkligen.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Men fy, vad tråkigt.. Det måste vara en jobbig situation för er alla tre. Jag har länge varit en av era hemliga beundrare här på buke och hoppas verkligen att ni tar er igenom detta allihopa. Håller tummarna för er!
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Fyfan vad tråkigt :cry: Hur i helskotta kan hon ha fått fång liksom?

Håller tummarna att det går vägen.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Även jag har följt er i det tysta, din fina Stella har liksom etsat sig fast. :love:
Har tyvärr inga bra råd att ge men jag beklagar verkligen situationen och skickar massa tankar, energi och ett stort hopp om att detta kommer lösa sig.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Tack för svaret, hästen står på en av de större klinkerna i stockholmsområdet.

Dom ska tydligen vara duktiga på det här med fång och pratade om olika alternativ och beslag och
dylikt, hon ska få stå kvar med anledningen till att de vill kunna hålla koll på beslagen hon ska få och
ev rätta till dom hela tiden. Så det känns som om dom har koll. Jag hoppas på det i alla fall.

Jag ska fråga om Cushings imorgon.

Korven, Det är hemskt tråkig situation. Men fölungen tycks vara mycket glad än så länge. Det var tydligen jätteroligt
att åka transport, få gå in på klinik. Kika på röntgenmaskinen. Och hon var väldigt lycklig över den extremt tjocka spånbädden,
att kraffsa och gräva i den var himmelriket. Ungen är lättroad i alla fall!
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Jag beklagar också väldigt mycket.
Kan inte säga något alls om händelseförloppet, ibland får man aldrig veta.

Men jag har en bekant som för ett par år sedan hade ett sto med allvarlig senskada, hon blev bättre, betäcktes året efter, fick fång i slutet på dräktigheten.
Fölade, och efter en mycket jobbig tid med föl vid sidan och boxvila, blev hon så småningom frisk och fick 4 föl till utan komplikationer. Dock blev hon aldrig riktigt bra efter senskadan.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Men! Finns det ingen hejd på er otur?:(
Ville bara skriva att jag eklagar verkligen!

Det är ju klart märkligt att hon fått fång. Jag hade nog testat för cushings. Hon har väl haft lite lätt för att lägga på sig även på lite foder? Hon har ju haft lite sån överlinje liksom? Hängmage är ju naturligt efter fölning och då man inte kunnat rida pga skada. Men just överlinjens utseende och att hon nu fått fång trots att hon hållits på grushage. Deras lilla gräsruta de gick en stund var ju inte stor. Och jag vill minnas att det inte var så mkt käk där, om du inte hade slagit den tom? Och där gick de väl inte så länge.
Du sköter ju din häst väldigt noga. Så det känns märkligt. Men sånt kan ju hända trots att man skött dem till punkt och pricka tyvärr.

Kan cushings göra hästar mer benägna för skador a la senskador?
Jag minns inte riktigt tyvärr. Och försvåra läkning etc..

Jag spånar bara..

Hoppas, hoppas de kan hjälpa er. Usch vad tråkigt!
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Tack så mycket Kryddan och Ingela.

Mooi, Hon är ju lite tjock så det kan ju spela in, jag har bantat henne så gott det går med en fölunge vid sidan.
Mitt sto kan dock falla ur hur lätt som helst och bli ett spjälstaket om man inte passar sig så jag kanske har gett
henne för mycket mat. Det grämer mig mest att jag inte upptäckt det tidigare. Att jag kunnat hindra det från att
gå så långt.

Problemet är att hon är lika smärttålig som en sten. Hon borde inte ens kunna gå på benet, men så fort hon fick gips
på foten idag så promenerade hon på till boxen och var kanske 0.5 grader halt. Utan smärtlindring. Det borde inte gå.

Hopefornow, Tack så hemskt mycket!

Mimus, Tack. Kan hon bli frisk nog för att gå i hagen så kommer vi att kämpa för det. Den här hästen är mitt allt.
Jag bryr mig inte om hon går att rida på igen, eller hur mycket tid, ork och pengar det kommer att kosta.

Men om dom säger att dom inte tror att det kommer att gå. Att hon kommer att lida för mycket. Då kommer jag att
avsluta hennes lidande och vara med henne ända till slutet. Min finaste underbara stjärna ska inte få lida för att jag
inte klarar av att ta mitt ansvar.

Min finaste stjärna.
sea_by_eldfuxen-d3h0fhc.jpg
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Tack så mycket Tua.

Dom har gått i sin gräsruta, där det var stampat jordgolv eller övervuxet gräs som hon inte åt för att det användes som toa. Så jag fick ju ge hö (Köptes in för 5 kr kg...)

Hon har alltid haft en fantastisk överlinje. Även när hon vilat i ett år så är hon lika fin i överlinjen som innan. Rumpan kanske blir något kantigare.
Hon är ju alltid bred som en ladugårdsvägg också.

Hon har haft lika lätt att lägga på sig som att falla ur och bli mager sedan hon blev dräktig.

När hon var yngre så var hon lättfödd och hölls mycket fin på en diet av halm, hö och sojamjöl.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Usch! Nu blir jag tårögd. Jag lider så med dig.

Men du kan absolut inte klandra dig själv. Du är ju väldigt nogrann. Och så mycket tid som du tillbringar med dina hästar är det otroligt få som gör.

Stella är ju en järnlady. Såna hästar kan stänga av smärta länge. Och de visar inte sånt så tydligt som många andra. Så att du inget sett är inget som du ska belasta dig med.
Du ÄR väldigt nogrann och har kollat dina hästar otroligt mycket. Dessutom finns det ju andra i ditt stall som man knappast kan kalla idioter. De har ju heller inget sett.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Herregud, jag vill bara beklaga och håller alla tummar och tår för att detta går väl!!
Även min första tanke var cushings, men det har du ju fått från flera håll:)
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Tack så mycket.

Jag försöker vara så noga jag kan.

Stella är verkligen en järntant. Jag kommer ihåg för några år sedan när hon kändes konstig i ridningen.
Ingen såg något, men hon bjöd inte lika bra. Åkte in och så hade hon en fraktur i carpus. Halv grad halt
på högt böjprov.

Lady_vip, Tack!

Jag ska helt klart fråga om cushings.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Ja, hon är ju bred av naturen, utan att för den skull vara fläskig eller när hon inte varit lika musklad som förr. Men hon är ju en grov typ(betydligt grövre irl än på korten).
Men det är ju ingen osund grovhet. Däremot kan ju cushing och ir-hästar ha lite så där rund överlinje utan att de är ridna.

Jag diskuterade kring IR och Cushings med min vet kring en rehabhäst. Hon rek att man googlade på equine metabolic disorder om man ville veta mer.

Nu behöver det ju inte alls vara så med Stella. Men känner jag en viss fröken rätt så kommer du iaf inte sova inatt. Då kanske det kan vara lika bra att hållasig sysselsatt ist för att bara ha ångest inför imorgon.

Jag håller alla tummar och tår!:cry::love:
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Men vad i hela friden:confused:

Ett sto som ger di o som övervakas mer än nog:bow:

Nu spånar jag hej vilt, men om det enda tecknet är att den fått rotation på ett ben- kan då senan dragit hovbenet fastän lamellerna är hela. Har hon en blödning i sulan där hovbenspetsen ligger? Låter mer som ngt sdnt eller belastningsfång.

Det enda som hon möjligen skulle ha som symptom för IR / cushing är hennes konstiga vinterpäls- inget annat.

Håller tummen på att det är ngt simpelt:crazy:
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Nej det blir nog inte så mycket sömn.
Inte för att jag sover annars heller, men nu blir det väl mindre än de obligatoriska 4 timmarna jag brukar försöka sova. :p

Tack för sökordet. Jag ska se om jag kan få hjärnan tillräckligt funktionell för att kunna läsa engelska.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Tack för ditt svar axel.

Hon har ju förfallit extremt mycket det här året. Vet inte om det kan vara ett symptom på IR/Cushing.
Jag tippade på att det var för att hon inte blivit riden på 1,5 år nu och gått med föl och blivit halt.

Hon har ju även alltid haft sin fula vinterpäls med fläckar i olika färger. Hon har aldrig varit sen med fällningen
men brukar sätta päls tidigt och har alltid gjort. Hon är typen av häst som har mycket päls och benhår.

Vinterpälsen =

st2-6.jpg


st2-10.jpg

(högdräktig på båda bilder, och manen byter sida från dag till dag om ni undrar över det.)

Hon har en litet blåmärke i tån på hoven.
 
Senast ändrad:
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Neeej, jävla skitfan =( Sån maximal otur, och ni har ju haft mer än nog redan. Dessutom så otippat med fång på det ben hon borde avlastat (dvs ensidig fång/belastningsfång borde slagit sig på motstående ben)
Inget att komma med förutom tumhållning.

Har haft en med lika frånvarande och små symptom som ändå var illa, men det är då enda som är lika (dvs knappt några symptom vad gäller hälta, puls, värme etc men till syvene och sist ändå kraftig fång och kraftig hovbenssänkning). Den missade även veterinär ggr flera initialt både att det var fång - och att hitta minsta lilla att gå på. Så klandra INTE dig själv oavsett vad!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 995
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 077
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Pallen
·
Hästvård Har en stor shettis som börjat gå lite stappligt i två veckor. Hade lindrig fång i en hov i början på sommaren. Kontaktade hovslagare...
Svar
6
· Visningar
720
Senast: Glimris
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp