Nalasmatte

Trådstartare
Ny tråd igen från mig. Men nu behöver jag verkligen stöd, skriva av mig, höra erfarenheter osv.

Hästen är 24 år, nordsvensk som jag har haft i 16 år.
Han har nu fått fång. Han har jätte ont.
Veterinären har getthonom metacam i blodet, och efter det började han iaf att äta lite hö. Innan har han bara stått och glott.
Veterinären ville ge honom två dagar och se om han blir bättre, det enda hon kan göra om han inte svarar på metacam är att prova med butta.

Jag har ingen erfarenhet av fång alls, så jag hoppas att någon vill dela med sig av erfarenheter. Jag har läst om fång lite överallt men det verkar vara väldigt olika, väldigt individuellt hur hästen klarar det.

Det jag funderar på är att om han nu svarar på medicinen, hur bra ska han vara för att det ska vara värt att fortsätta?
Hästen är gammal, stor och tung.
Om han svarar på medicinen ska han vara inne på box i två veckor. Han har aldrig haft boxvila innan så jag vet inte hur han kommer ta det.

Hans hovar ville hon inte göra något med nu, det skulle vi vänta med tills han är bättre.

Vad händer sen?
Vad får han för liv?
Kommer han ha fortsatt ont i hovarna?
Kommer han få gå i en liten sandhage resten av sommaren?

Jag vill absolut inte att han ska lida i onödan. Och han kommer inte trivas i en liten sandhage. Han lever för mat.
Han är normalt sett en pigg och glad pensionär som lullar i skogen någon dag i veckan.

Jag är rädd att jag tar fel beslut om jag behandlar honom nu och låter honom stå inne, att han kommer bli deprimerad, ha ont ändå, få ett ovärdigt liv sen..

Kanske luddigt inlägg men jag är så orolig och ledsen
 
Just det. Veterinären ville ta prover för ppid när/om han blir smärtfri.
Hon misstänker det som bakomliggande orsak till att fått fång
 
Det första du ska göra är att kyla ben och hovar. Helst med kylbandage och ända från knäna och ner på hovarna. Kyl i 20 minuter minst 4 gånger/dag. Det lindrar smärtan och minskar risken för rotationer.

Ta inte ut honom ur boxen mer än om veterinären vill se på honom. Du får alltså mocka och göra all skötsel i boxen. Strö upp rejält, helst med kutterspån så att han kan borra ner tån och på så sätt avlasta hovarna. 30 cm kutterspån om du inte har bädd och har du bädd som är riktigt mjuk kan hälften räcka.

Att han klarar boxvilan är avhängigt för hur det går. Se till att alltid ha sällskap till honom. Stress försämrar fången. Stress utlöser kortisol i kroppen, kroppens egna kortison vilket kan ge fång i sig.

Han ska inte ha ont i hovarna när han har tillfrisknat. Det är inget humant liv utan då får man avsluta det hela. Däremot krävs ofta mycket mer hovvård och med kortare intervaller. En fånghov växer ofta väldigt mycket snabbare. En halvering av skoningsperioderna är inte ovanligt. Tån måste alltid hållas kort och fånghästar kan också bli ömma i sulan och kräva flytsula, hårda gummisulor med silikon under eller liknande som skyddar hästens egna sula.

Är han överviktig idag eller bara stor och tung i typen? Är han överviktig bör han bantas men det måste göras långsamt och under lång tid. Inga snabbantningar, det är farligt och kan skada de inre organen.
Det är jätteviktigt att han får i sig alla näringsämnen, både energi, protein och mineraler i rätt mängd och med rätt kvoter.

Motion 30 minuter/dag minskar risken för nya fånganfall men det är ju inte aktuellt nu utan efter att han har blivit friskförklarad från veterinär och hovarna är röntgade.

Vilken typ av liv han kan få är helt omöjligt att säga nu. Att ha en fånghäst är jobbigt. Det tar tid, energi och det kostar pengar och ingen kan någonsin anklaga dig om du väljer att avsluta här och nu. Jag beklagar verkligen att din häst fick fång.
 
Glömde. Det är bra om han inte äter från golvet. Då hänger han på framhovarna vilket ökar smärtan. Häng istället upp ett hönät eller dylikt så att han kan äta rakt fram. Detsamma gäller vattenhinken. Du kan också lägga in småsly i boxen så att han alltid har något att sysselsätta sig med.

Jag önskar er lycka till.
 
Tusen tack för ett så utförligt svar

Kylbandage får jag kolla upp, tack!

Jag har strött upp boxen. Och han behövde bara ta ett steg ut ur boxen när veterinären var här, sen gick han backa ett steg in igen. Hon behövde inte se mer. Och han vill inte gå mer heller..

Alla andra hästar går på bete nu men jag tog hem mitt sto med föl så dom går utanför stallet så han har dom nära

Han är inte överviktig. Han är stor i typen och har världens nacke..
Angående mineraler och vitaminer får jag räkna nu då utifrån höet.

Ja jag har förstått att det kräver en hel del att ha en fånghäst. För min del gör det inget så länge han mår bra. Men jag vill heller inte behandla och låta honom leva för min skull
 
Glömde. Det är bra om han inte äter från golvet. Då hänger han på framhovarna vilket ökar smärtan. Häng istället upp ett hönät eller dylikt så att han kan äta rakt fram. Detsamma gäller vattenhinken. Du kan också lägga in småsly i boxen så att han alltid har något att sysselsätta sig med.

Jag önskar er lycka till.

Ja hönät har han fått, och vattenhinken är upphängd alltid för han välter den och har den som fotboll, samt biter sönder botten på den annars ;)

Han äter knappt sitt hö just nu, fick tre kilo igår kväll och det har han kvar av än..

Vad menar du med småsly?
 
Ja hönät har han fått, och vattenhinken är upphängd alltid för han välter den och har den som fotboll, samt biter sönder botten på den annars ;)

Han äter knappt sitt hö just nu, fick tre kilo igår kväll och det har han kvar av än..

Vad menar du med småsly?

Vad tråkigt med din häst!

Sly är grenar från träd. Du kan ta från de flesta vilda träd i skogen, utom ek. Akta dig för fruktträd också. Men i övrigt kan du ge grenar från de flesta träd. Bra till hästar som annars gnager sönder boxen om de blir uttråkade av boxvilan.
 
Tusen tack för ett så utförligt svar

Kylbandage får jag kolla upp, tack!

Jag har strött upp boxen. Och han behövde bara ta ett steg ut ur boxen när veterinären var här, sen gick han backa ett steg in igen. Hon behövde inte se mer. Och han vill inte gå mer heller..

Alla andra hästar går på bete nu men jag tog hem mitt sto med föl så dom går utanför stallet så han har dom nära

Han är inte överviktig. Han är stor i typen och har världens nacke..
Angående mineraler och vitaminer får jag räkna nu då utifrån höet.

Ja jag har förstått att det kräver en hel del att ha en fånghäst. För min del gör det inget så länge han mår bra. Men jag vill heller inte behandla och låta honom leva för min skull

Jag har finntacks kylbandage. Man lägger dem i frysen i 3-4 timmar och de håller kylan tillräckligt för att kunna kyla i 40 minuter (20 minuter fram och 20 minuter bak) även i högsommarvärme. De säljs i tvåpack.

Jättebra! Ju mer han kan avlasta desto bättre lär han må.

Ja gör det.

Är han lugn och avslappnad med att de går utanför? Som sagt, stress är inte bra alls. Att han inte äter är oroande och kan bero på stress. Kan du testa att ta in ditt sto med föl och se om han äter då? Han måste ju äta och dricka för annars lär han få kolik. Även hästar som vanligtvis är okej med att vara ensamma kan bli stressade av ensamhet när de är sjuka. De vet ju att de är väldigt utsatta då och då kan en kompis dämpa den stressen. Att ha ont och känna att han inte kan fly vid behov är ju stressande i sig och är orsaken till att din veterinär vill vänta med att ta PPID-provet eftersom det hade kunnat ge falska resultat nu när han har ont. (ACTH, vilket är det man testar vid PPID-prov visar hur hög kortisolhalten är i blodet. Vid PPID blir den förhöjd men det blir den även vid stress och smärta. Detta kan bli en ond cirkel då smärtan från fången ökar kortisolutsöndringen i blodet vilket i sig kan trigga igång ett nytt fånganfall.)

När vår häst fick fång första gången (han hade PPID) sa vi tre veckor. Hade det inte vänt då så skulle han få slippa. Nu var våran yngre än din, boxvila var lugnt i hans fall och det gick åt rätt håll ganska snart även om det blev ett mindre återfall men han verkade inte lida mer än just några dagar. Jag tror personligen att det kan vara bra att ha en viss tid och att man då tar ett nytt beslut utefter hur hästen verkar må då. Vi bestämde också efter andra fånganfallet (vilket enbart visade sig som stelhet, aldrig så illa som första) att fick han ett till så skulle han få slippa. Rent psykologiskt tror jag att det är bra att tänka så för då rinner inte tiden iväg och man slipper gå och tänka att man gör det för sin egen skull. Alla ska få en chans men ingen kan försöka i all evighet. Då blir det fel. När vår fick det tredje fånganfallet så var beslutet redan fattat och hur fruktansvärt det än var så var jag lugn i beslutet. Han hade fått chansen och det gick inte och då skulle han få slippa mer för hans skull.

Med småsly menar jag mindre grenar. Alltså att man inte lägger in så stora grenar att han kan skada sig på dem. Asp och ask brukar vara storfavoriter.
 
Vad tråkigt:(.

Bara 2 veckor på box låter kort, vet ingen som haft så kort tid irl.

Annars tycker jag du fått bra råd och bara dumt att upprepa.
 
Jag har finntacks kylbandage. Man lägger dem i frysen i 3-4 timmar och de håller kylan tillräckligt för att kunna kyla i 40 minuter (20 minuter fram och 20 minuter bak) även i högsommarvärme. De säljs i tvåpack.

Jättebra! Ju mer han kan avlasta desto bättre lär han må.

Ja gör det.

Är han lugn och avslappnad med att de går utanför? Som sagt, stress är inte bra alls. Att han inte äter är oroande och kan bero på stress. Kan du testa att ta in ditt sto med föl och se om han äter då? Han måste ju äta och dricka för annars lär han få kolik. Även hästar som vanligtvis är okej med att vara ensamma kan bli stressade av ensamhet när de är sjuka. De vet ju att de är väldigt utsatta då och då kan en kompis dämpa den stressen. Att ha ont och känna att han inte kan fly vid behov är ju stressande i sig och är orsaken till att din veterinär vill vänta med att ta PPID-provet eftersom det hade kunnat ge falska resultat nu när han har ont. (ACTH, vilket är det man testar vid PPID-prov visar hur hög kortisolhalten är i blodet. Vid PPID blir den förhöjd men det blir den även vid stress och smärta. Detta kan bli en ond cirkel då smärtan från fången ökar kortisolutsöndringen i blodet vilket i sig kan trigga igång ett nytt fånganfall.)

När vår häst fick fång första gången (han hade PPID) sa vi tre veckor. Hade det inte vänt då så skulle han få slippa. Nu var våran yngre än din, boxvila var lugnt i hans fall och det gick åt rätt håll ganska snart även om det blev ett mindre återfall men han verkade inte lida mer än just några dagar. Jag tror personligen att det kan vara bra att ha en viss tid och att man då tar ett nytt beslut utefter hur hästen verkar må då. Vi bestämde också efter andra fånganfallet (vilket enbart visade sig som stelhet, aldrig så illa som första) att fick han ett till så skulle han få slippa. Rent psykologiskt tror jag att det är bra att tänka så för då rinner inte tiden iväg och man slipper gå och tänka att man gör det för sin egen skull. Alla ska få en chans men ingen kan försöka i all evighet. Då blir det fel. När vår fick det tredje fånganfallet så var beslutet redan fattat och hur fruktansvärt det än var så var jag lugn i beslutet. Han hade fått chansen och det gick inte och då skulle han få slippa mer för hans skull.

Med småsly menar jag mindre grenar. Alltså att man inte lägger in så stora grenar att han kan skada sig på dem. Asp och ask brukar vara storfavoriter.


Dom var inne med honom inatt, och då åt han inte heller.. Han är lugn i boxen men han vill inte vara där, det märks så väl.. Tycker så otroligt synd om honom.

Han har ätit lite nu under dagen men inte mycket. Dricker gör han.
Kommer ta in dom andra så han har sällskap inatt

@nullo-modo
Hur lång brukar boxvilan vara?
 
PPID prov bör tas direkt. Ja, man kan få en falsk positiv, men på en så gammal häst med fång är risken för PPID 90% och provet brukar vara såpass förhöjt att man kan utesluta smärta som orsak.

Om han har PPID så kommer fånganfallet inte stoppa innan han får medicin, därför är det jätteviktigt att omgående gå in med prascend.
 
Dom var inne med honom inatt, och då åt han inte heller.. Han är lugn i boxen men han vill inte vara där, det märks så väl.. Tycker så otroligt synd om honom.

Han har ätit lite nu under dagen men inte mycket. Dricker gör han.
Kommer ta in dom andra så han har sällskap inatt

@nullo-modo
Hur lång brukar boxvilan vara?

Men stackars liten :( Kyla är högsta prio nu verkligen så att smärtan dämpas. Om han accepterar det så kan du ställa honom i hinkar med kallvatten i inne i boxen.

Veterinärer säger olika men tre veckors boxvila brukar de säga och sedan får nytt beslut tas beroende på hur hästen mår. Kanske menar veterinären att ni ska ta nytt beslut om två veckor? Det är dock förtidigt att gå ut då. Särskilt om han är så dålig nu. Vid ett väldigt lätt anfall hade det kanske möjligtvis gått. Hästen får inte gå ut/röra på sig förren hen är smärtfri utan smärtlindring och det bedömer man tidigast två dagar efter utsättningen av smärtlindringen.

Glömde helt av att han ska ha minimalt med socker och ingen stärkelse. Max 10% socker i grovfodret. Ju lägre desto bättre.
 
PPID prov bör tas direkt. Ja, man kan få en falsk positiv, men på en så gammal häst med fång är risken för PPID 90% och provet brukar vara såpass förhöjt att man kan utesluta smärta som orsak.

Om han har PPID så kommer fånganfallet inte stoppa innan han får medicin, därför är det jätteviktigt att omgående gå in med prascend.

Jag håller i sak med dig men vet att många veterinärer resonerar som Ts veterinär. Fånganfallet kan ändå gå ner men risken är ju att det inte gör det.
 
PPID prov bör tas direkt. Ja, man kan få en falsk positiv, men på en så gammal häst med fång är risken för PPID 90% och provet brukar vara såpass förhöjt att man kan utesluta smärta som orsak.

Om han har PPID så kommer fånganfallet inte stoppa innan han får medicin, därför är det jätteviktigt att omgående gå in med prascend.

Oj då, lustigt att veterinären ville vänta med provet då?

Är det tabletter dom ska äta varje dag?
Jag frågade henne nämligen vad man gör om han har ppid, och då sa hon att det finns tabletter som funkar bra men är väldigt dyra
 
Oj då, lustigt att veterinären ville vänta med provet då?

Är det tabletter dom ska äta varje dag?
Jag frågade henne nämligen vad man gör om han har ppid, och då sa hon att det finns tabletter som funkar bra men är väldigt dyra

Ja det är tabletter. Prascend heter de och de ska de äta varje dag, samma tid varje dag. Det är viktigt att de ges samma tid varje dag. De är dyra och det är inte säkert att normaldosen räcker utan att man får höja dosen beroende på hur hästen svarar. Tabletterna kostar från 14 kronor styck. Hur många just din häst isåfall behöver varje dag beror på hans vikt och vilka värden han har. Att inte behandla är inget alternativ. Då får man ta bort hästen.
 
Sly är grenar från träd. Du kan ta från de flesta vilda träd i skogen, utom ek. Akta dig för fruktträd också. Men i övrigt kan du ge grenar från de flesta träd. Bra till hästar som annars gnager sönder boxen om de blir uttråkade av boxvilan.
Det är inte tillåtet att ta grenar från levande träd … om man inte har fått lov till det av markägaren.
 
Dom var inne med honom inatt, och då åt han inte heller.. Han är lugn i boxen men han vill inte vara där, det märks så väl.. Tycker så otroligt synd om honom.

Han har ätit lite nu under dagen men inte mycket. Dricker gör han.
Kommer ta in dom andra så han har sällskap inatt

@nullo-modo
Hur lång brukar boxvilan vara?
Min som fick kraftigt anfall var på box i 8 veckor, andra vet jag inte hur kraftigt anfallet varit men minst 4v.
 
Det är mycket pyssel även med friska fånghästar, en del tål aldrig bete igen så om de ska ha ett värdigt liv får man leta rätt på / bygga alternativa haglösningar där de ändå kan få god livskvalité.

"Rejäl nacke" och "stor och tung" låter som att han är rejält överviktig med farliga depåer. Fetma är oerhört normaliserat hos nordsvenskar och många vet inte att deras hästar är feta.

Om du vill göra detta, detta jätteprojekt, så är A och O att hitta ett energilågt, sockerlågt grovfoder. Han kommer inte att kunna gå på bete i år, kanske inte ens gå utanför sjukbox/sjukhage.

Men om han haft ett fint liv, har skitont nu och det känns hemskt tungt, så finns det ingen skam i att avliva.

Det är ett tungt men vuxet beslut. Död häst lider inte.
 
Det här kan låta extremt hårt men jag skulle inte ens försöka rehabilitera en 24-årig skogsmulle med misstänkt PPID som fått fång. Jag skulle tacka för tiden ihop med att låta den somna.

Helt enkelt för att den kommer aldrig komma tillbaka till livet den hade innan. Och de äldre trotjänarna har oftast äta som huvudsysselsättning. Och en pensionär som enbart terapirids och går i hagen i grushage/svälthage anser jag inte har så mycket utbyte av tillvaron. Kan de ridas ordentligt så okej med grushage, kan de gå i stora hagar och kompisar och gärna beta så okej med inget arbete. Men kombon pensionär och grushage är över min gräns. Så jag har och jag skulle ta bort.

För även i best case scenario så är det framöver och livet ut en daglig kamp att hålla vikten nere, begränsad mat och inget eller mycket sparsamt gräs.

Därmed inte sagt jag tycker de som rehabiliterar gör fel. Men jag skulle inte det utefter TS förutsättningar. Tyvärr.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
803
Senast: Habina
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
424
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
14 865
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 158
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp