Fille

Trådstartare
Vad säger man idag om foder vid akut fång? Att hästen ska in på box med mkt strö vet jag, men vad får hästarna äta? Hur länge räknas tillståndet som ”akut”? Är det nåt mer man behöver veta vid ett fånganfall?
 
Bara grovfoder, ingen kraft.
Akut är det så länge hästen är smärtpåverkad skulle jag säga. När den är smärtfri utan medicinering är den akuta fasen över.
 
Grovfoder med minimalt med socker. Lucern och betfiber räknas som grovfoder. Ju lägre sockerinnehåll desto bättre men max 10% socker. Ingen stärkelse, dvs. inget spannmål. En häst med fång ska annars få sina behov av mineraler, vitaminer, energi och protein tillgodosedda precis som vanligt.

Värt att skriva i en sådan här tråd är också att det finns ingen anledning att ge fjolårshö. Det enda som försvinner vid lagring är vitaminer och en sjuk häst behöver självklart vitaminer som vanligt. Ger man fjolårshö av någon anledning så ska alltså vitaminer ges separat.

Tillståndet är akut tills hästen kan röra sig normalt utan smärtlindring. Under den tiden som tillståndet är akut ska hästen inte förflyttas från den djupa ströbädden utan veterinärs inrådan. Inte ens för mockning.

Att kyla hästens ben och hovar från knät och ner över hoven med kylbandage är mycket effektivt både i smärtlindrande syfte men också för att lindra och i bästa fall förhindra skador i hoven. 20 minuters kylning/ben minst 4 gånger/dag är rekommendationen.

Finns det misstanke om mag-tarmstörning är yea-sacc effektivt att ge.
 
Instämmer i allt @TinyWiny skriver, med tillägget att plocka bort ev saltsten.

Saltstenens vara eller inte vara vid fång har diskuterats flitigt. Funderingarna har gått om salt kan ge extra svullnad i hovarna och att stenen därför ska bort. Men en häst som äter saltsten i sådan mängd att hen får i sig skadliga mängder ska ju aldrig ha saltsten. För precis som med en frisk häst är det viktigt att även en häst med fång får salt i tillräcklig mängd. Nu lägger sig vissa till med att äta saltsten i mängd när de är inne och har tråkigt och då får man såklart ta bort den men som sagt, salt behöver även en häst med fång och enligt min mening ges salt (i lagom mängd) bäst ihop med övriga mineraler så att man vet att hästen får i sig sitt behov.
 
Saltstenens vara eller inte vara vid fång har diskuterats flitigt. Funderingarna har gått om salt kan ge extra svullnad i hovarna och att stenen därför ska bort. Men en häst som äter saltsten i sådan mängd att hen får i sig skadliga mängder ska ju aldrig ha saltsten. För precis som med en frisk häst är det viktigt att även en häst med fång får salt i tillräcklig mängd. Nu lägger sig vissa till med att äta saltsten i mängd när de är inne och har tråkigt och då får man såklart ta bort den men som sagt, salt behöver även en häst med fång och enligt min mening ges salt (i lagom mängd) bäst ihop med övriga mineraler så att man vet att hästen får i sig sitt behov.
Tja, jag vet att det diskuteras. Våra veterinärer tycker att den ska bort i det akuta skedet då salt binder vätska och kan göra att de svullnar mer i benen när de står stilla = mer ont.
 
Tja, jag vet att det diskuteras. Våra veterinärer tycker att den ska bort i det akuta skedet då salt binder vätska och kan göra att de svullnar mer i benen när de står stilla = mer ont.
Ja som sagt. Det diskuteras och har diskuterats flitigt under många år. Jag har dock inte sett några forskningsstudier som stödjer att ta bort salt. Salt är ju trots allt en livsviktig mineral men för mycket är självklart inte heller bra. Vill man ta bort den under några dagar eller ser att hästen äter mycket på den så ska man självklart ta bort den men man bör inte låta hästen vara utan salt helt för då mår hen inte heller bra.
 
Vad gäller sockerinnehåll i foder, går det att bara tro att det är lite socker i fodret om höet är "magert"? Och vad innebär "magert"? Lågt energiinnehåll? Lågt protein?
 
Vad gäller sockerinnehåll i foder, går det att bara tro att det är lite socker i fodret om höet är "magert"? Och vad innebär "magert"? Lågt energiinnehåll? Lågt protein?
Nej. Man måste göra en sockeranalys för att få veta sockerinnehållet.

"Magert hö" är ungefär lika märkligt uttryck som "bra hö". Vad som är magert för en häst är toppenbra för en annan och det som är bra hö för en är uselt för en annan. Vad folk menar med magert hö får man alltså fråga den som säger det för det finns liksom ingen översättning. Vissa anser att en hage som består av ogräs är magert bete (och att det då skulle vara bra för lättfödda) medans det i själva verket är i ogräs som sockerinnehållet i normalfallet är högst.
 
Nej. Man måste göra en sockeranalys för att få veta sockerinnehållet.

"Magert hö" är ungefär lika märkligt uttryck som "bra hö". Vad som är magert för en häst är toppenbra för en annan och det som är bra hö för en är uselt för en annan. Vad folk menar med magert hö får man alltså fråga den som säger det för det finns liksom ingen översättning. Vissa anser att en hage som består av ogräs är magert bete (och att det då skulle vara bra för lättfödda) medans det i själva verket är i ogräs som sockerinnehållet i normalfallet är högst.
Jag misstänkte att det var så men hade inte riktigt så stadigt på fötterna att jag kunde säga det när det kom på tal nyligen.
 
Tja, jag vet att det diskuteras. Våra veterinärer tycker att den ska bort i det akuta skedet då salt binder vätska och kan göra att de svullnar mer i benen när de står stilla = mer ont.
tanken är densamma som att vi människor ska äta begränsat med salt för att inte binda vätska - vilket också diskuteras bland forskarna... 0

jag personligen tror i så fall mer på att lära sig att aktivera hästarnas lymfsystem, som transporterar bort vätska från kroppen. På samma sätt som hos människan...
 
tanken är densamma som att vi människor ska äta begränsat med salt för att inte binda vätska - vilket också diskuteras bland forskarna... 0

jag personligen tror i så fall mer på att lära sig att aktivera hästarnas lymfsystem, som transporterar bort vätska från kroppen. På samma sätt som hos människan...
Ja och jag tänker att jag hellre då skippar saltet under den perioden. Hästen lär inte få några men av det och man vill ju göra allt för att förminska smärtan för dem. :heart
 
Saltstenens vara eller inte vara vid fång har diskuterats flitigt. Funderingarna har gått om salt kan ge extra svullnad i hovarna och att stenen därför ska bort. Men en häst som äter saltsten i sådan mängd att hen får i sig skadliga mängder ska ju aldrig ha saltsten. För precis som med en frisk häst är det viktigt att även en häst med fång får salt i tillräcklig mängd. Nu lägger sig vissa till med att äta saltsten i mängd när de är inne och har tråkigt och då får man såklart ta bort den men som sagt, salt behöver även en häst med fång och enligt min mening ges salt (i lagom mängd) bäst ihop med övriga mineraler så att man vet att hästen får i sig sitt behov.
Jag tror inte att det gör något att man tar bort saltet under en begränsad period för en häst som är i stillhet och därmed inte svettas. Tror den mår sämre om den får mer ont än vad den gör av att skippa saltet. Så jag har valt att göra så. :)
 
Jag tror inte att det gör något att man tar bort saltet under en begränsad period för en häst som är i stillhet och därmed inte svettas. Tror den mår sämre om den får mer ont än vad den gör av att skippa saltet. Så jag har valt att göra så. :)
Ja man gör ju det man tror är bäst :)
Det vore intressant att läsa den dagen forskning finns kring saltets vara eller icke vara vid fång. Det är ju inte alls längesedan en häst med fång i stort sett skulle svältas och inte skulle ha protein för att man trodde att det var proteinet som orsakade fång och det vet man ju idag att det är helt fel och att det är viktigt att hästens behov blir tillgodosedda för att hästens allmäntillstånd inte ska sättas ner än mer.
 
Ja man gör ju det man tror är bäst :)
Det vore intressant att läsa den dagen forskning finns kring saltets vara eller icke vara vid fång. Det är ju inte alls längesedan en häst med fång i stort sett skulle svältas och inte skulle ha protein för att man trodde att det var proteinet som orsakade fång och det vet man ju idag att det är helt fel och att det är viktigt att hästens behov blir tillgodosedda för att hästens allmäntillstånd inte ska sättas ner än mer.

Oavsett i sammanhanget, så summa summarum får ju ingen häst varesig akut saltbrist eller någon annan brist ang vitaminer, spårämnen, eller vad det nu må vara av att en kortare tid ha begränsningar i foderstaten gällande det 👍
 
Oavsett i sammanhanget, så summa summarum får ju ingen häst varesig akut saltbrist eller någon annan brist ang vitaminer, spårämnen, eller vad det nu må vara av att en kortare tid ha begränsningar i foderstaten gällande det 👍
Precis så jag resonerar. Och när den dessutom står stilla på box så lär den ju inte ens svettas. Med andra ord ser jag ingen anledning att "chansa" och ge den salt.
 

Liknande trådar

Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
516
Senast: mily
·
Hästvård Hur mycket gör det om hästen inte får i sig allt avmaskningsmedel? Blandade det i foder men vet inte om det inte dög eller om...
Svar
4
· Visningar
450
Senast: aglaonema
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 210
Senast: warg
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 551
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp