Loretta713

Trådstartare
Hej! I vintras köpte jag min första ponny, d ponny. Hon var väldigt tjock när hon kom till oss och nu har hon börjat bli väldigt fin i hullet. Dock så påpekade min hovslagare när hon var här för några veckor sedan att min ponny hade fång fett på bogen och rumpan. Vi har då försökt få ner detta och börjat byta ut viss hö till halm osv. Då jag inte tyckt det ändrats särskilt mycket valde vi att sätta på henne en reducerare när vi släppte ut henne på bete igår. Hon har knappt ätit något pga reduceraren, hur tycker ni att jag ska göra? Behöver alla tips jag kan få.
 
Hej! I vintras köpte jag min första ponny, d ponny. Hon var väldigt tjock när hon kom till oss och nu har hon börjat bli väldigt fin i hullet. Dock så påpekade min hovslagare när hon var här för några veckor sedan att min ponny hade fång fett på bogen och rumpan. Vi har då försökt få ner detta och börjat byta ut viss hö till halm osv. Då jag inte tyckt det ändrats särskilt mycket valde vi att sätta på henne en reducerare när vi släppte ut henne på bete igår. Hon har knappt ätit något pga reduceraren, hur tycker ni att jag ska göra? Behöver alla tips jag kan få.
Vad har ni använt för reducerare?
 
De kan bli rätt tjocka även av halm, det innehåller visserligen inget protein men varierande mängd MJ. När jag har bantat min häst försökte jag först att byta ut hösilage mot halm, men fick bättre effekt när jag även minskade mängden halm. Dock ger ju halm lite längre tuggtid pga hög TS så ett halvt kilo kan ändå göra skillnad för hästens sysselsättning :)

Måste den gå på bete? Jag tycker det är mer schysst mot hästen att gå i hage utan gräs/väldigt lite gräs än att behöva gå med betesreducerare..
 
Hej! I vintras köpte jag min första ponny, d ponny. Hon var väldigt tjock när hon kom till oss och nu har hon börjat bli väldigt fin i hullet. Dock så påpekade min hovslagare när hon var här för några veckor sedan att min ponny hade fång fett på bogen och rumpan. Vi har då försökt få ner detta och börjat byta ut viss hö till halm osv. Då jag inte tyckt det ändrats särskilt mycket valde vi att sätta på henne en reducerare när vi släppte ut henne på bete igår. Hon har knappt ätit något pga reduceraren, hur tycker ni att jag ska göra? Behöver alla tips jag kan få.
Har den haft fång innan?

En häst som har lätt att gå upp i vikt, och till och med varit fet på vintern, som nu trots bantning har depåer hade jag inte släppt på något bete alls.
Några timmar per dag på magert bete, helst lite senare på säsongen när gräset är mindre kraftigt kanske.

Betesreducerare är ingen garanti. Och fång är inget roligt....
 
Hej! I vintras köpte jag min första ponny, d ponny. Hon var väldigt tjock när hon kom till oss och nu har hon börjat bli väldigt fin i hullet. Dock så påpekade min hovslagare när hon var här för några veckor sedan att min ponny hade fång fett på bogen och rumpan. Vi har då försökt få ner detta och börjat byta ut viss hö till halm osv. Då jag inte tyckt det ändrats särskilt mycket valde vi att sätta på henne en reducerare när vi släppte ut henne på bete igår. Hon har knappt ätit något pga reduceraren, hur tycker ni att jag ska göra? Behöver alla tips jag kan få.
Vad bra att ni har fått ner ponnyn i vikt. Fettet som din hovslagare såg, kallas för fettdepåer och dessa är bra att hålla koll på.
Min ponny hade fång för fem år sedan, det var en mildare variant då jag upptäckte det tidigt. Hon har betesreducerare av hinkmodellen. Varje år när jag sätter på den så tar det någon dag innan hon kommer ihåg hur hon skall äta i den. Det är en annan teknik ponnyn måste använda, så ha lite is i magen så kommer nog din ponny på tricket.
När du visiterar din ponny dagligen känn då över hovarna så du märker om något förändras. Även mankammen är bra att känna igenom, om den blir hård och styv, ta bort ponnyn från gräset.
 
Släpp inte på bete ens med reducerare på. Gräs innehåller mycket socker. Just socker och stärkelse är de stora bovarna när det kommer till fång. Mitt bästa tips är att du lär dig räkna foderstat och läsa höanalyser, det är inte så svårt! En väl avvägd foderstat är a och o för att hålla sin fånghäst i bra skick.
 
Big no no på bete för en häst med fettdepåer och speciellt den här årstiden när gräset börjar spira på bra i hagarna iaf i vårt område. Min travhäst får inte ens gå på gräs nu för han skulle rulla fram trots träning 🙈 Haft tre fånghästar i stallet var en av var min egen. Hon fick knappt se ett grässtrå, gick bra sista åren på magert bete efter midsommar gärna i flock med flera så de hjälpte till att äta av.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
716
Senast: Kristall10
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 907
Senast: Stereo
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 577
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp