Inget gräs säger jag som har en del erfarenhet av fång. Har haft två hästar med PPID som därmed lätt fått fång. Samt att vår ponny fick fång i början på mars och fortfarande står i sjukhage.
Endast analyserat hö med låg sockerhalt i en mängd uträknad för din häst.
Nu i den akuta fasen och sedan under läkningsprocessen är det extra viktigt att inte utsätta hästen för onödiga risker. Lätt uppstår ett nytt fånganfall.
Greenguard hjälper inte enligt min erfarenhet. Hästen får ändå i sig mycket gräs och du har ingen aning om hur mycket socker och energi det är i det. Det varierar dessutom under dygnet.
Så mitt råd är att byta stall, eller se om det går att göra en grushage. Skogshage kan funka kommande somrar.

Viktigt att kyla hovarna och inte röra på honom alls, helst inte ta ut på stallgången ens.
Jag köpte såna hovsockar från Incrediwear, blöter man de med varmt vatten så blir kyleffekten maximal. Funkade bra.
Har en bekant vars ponny fick fång förra veckan. Tydligen, säger hon, att vet sagt att hästen kunde gå ut dagen efter, med betesreducerare.... i mina öron låter det ursäkta men, helt jävla sjukt! Personen i fråga hävdar sig oxå ha erfarenhet av fång.
Har du någonsin fått till dig (frågar eftersom du skriver att du har erfarenhet:)) av en vet att hästen kan gå ut i "stor" gräshage, med sin flock?
 
Har en bekant vars ponny fick fång förra veckan. Tydligen, säger hon, att vet sagt att hästen kunde gå ut dagen efter, med betesreducerare.... i mina öron låter det ursäkta men, helt jävla sjukt! Personen i fråga hävdar sig oxå ha erfarenhet av fång.
Har du någonsin fått till dig (frågar eftersom du skriver att du har erfarenhet:)) av en vet att hästen kan gå ut i "stor" gräshage, med sin flock?
Men oj, låter helt galet! Har aldrig hört någon sådan rekommendation.
Har hästen diagnostiserats med fång så är det strikt boxvila och begränsad tillgång till mat som gäller.
Hästen ska ha tjock bädd så den kan sjunka ner med tårna för att avlasta och det är bra att kyla hovarna så mycket man kan.
Om hästen rör sig kan tillståndet förvärras.
Vår ponny stod på box i nästan tre månader och sedan ute i sjukhage på ca 12x12m. Efter fyra månader långsam igångsättning efter att röntgen visat att det såg ok ut i hoven. Ny röntgen om ett par månader för att se att allt ser fortsatt bra ut. Och då upptäckte vi ändå fånganfallet väldigt tidigt.
 
Jag är övertygad om att klimatförändringar och gifter är en orsak.
Jag tror det bidrar, bland annat genom att gräset har tillgång till mer koldioxid. Det kan växa snabbare nu, dvs fotosyntetisera mer.

Och så har vi fått mer växlingar mellan torka-störtregn-torka... Den där soliga dagen efter regnet efter torkan är farligt, gräset spurtar då.

Och så har hästarna säkert massa otrevliga substanser i kroppen precis som oss människor (men skulle tro mindre än oss, eftersom dom är växtätare) som kan påverka immunsystem och hormoner.
 

Liknande trådar

Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 299
Senast: Vinur
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 096
Senast: sandrafors
·
Hästvård Fick hem min sällskapshäst, ett 21-årigt sto måndag för 2 v sen. På torsdag var vi ute och red. Hästen var pigg och alert. Vi tog det...
Svar
3
· Visningar
993
Senast: Lindon
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
4 793
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp