M

maximilia

min lilla shettis har fått fång, nu! trots att han bara betar ca en timma om dagen, och har gjort det ganska länge. dock bara 15min/dag i början av sommaren. nån som har en ide om vad det kommer ifrån? vi har inte ändrat något foder eller sånt. han har haft det innan, senast för tre år sen, samma dag! :confused: han har fått finadyne och vi har ställt fötterna i vattenspänner för att kyla, inget gräs! men kommer det verkligen från gräset? verkar konstigt... förslag? :bow:
 
har 2fånghästar jag.. den första gav vi lite ensilage i vintras och han blev akut dålig.. han äter bara hö nu..
sen lyckades lillingen rymma och få i sig gräs.. 22år.. vetrinären tror att hon inte haft ont innan (hoppade hinder som en galning) utan att skelettet långsamt vritit sig neråt och gräset blev grädden på mosen.
du skall inte ge shettisen NÅGOT gräs eller kraftfoder!
"bara" hö. annars blir det risk att den får i sig för mycket proteiner och det är protein och annat i övermängd som gör att skelettet vrider sig. det har gått 3/4år nu och pållen är inte fit for fight än! låt den inte gå i någon stor hage utan bara en liten första halvåret. annars e det risk att den känner sig alltför modig och tar några skutt och förvärrar det hela!
 
HUr mycket motioneras den och hur är dens hull.
Fång kan också komma av fetma tydligen.

Hur ser resten av fodergivan ut?
Får den hö/ensilage, kraftfoder?
Osv.
Vad är det för vall du släpper den på, är det mycket klöver?
 
men han får ju knappt nåt gräs alls? och inget kraftfoder. bara hö. han går inte en en speciellt stor hage, grus och sand med vindskydd. gräshagen är iofs stor, men den är väääldigt nerbetad av dom andra, och där är han ju bara nån timma? varför kommer det nu då, och inte i början av sommaren när gräset är kraftigt?
 
han motioneras nästan ingenting. rids av barn nån gång i veckan bara. han är ganska tunn, men anar revbenen men han har mage :confused:. han får hö, hur mycket vet jag inte men en hel del, nån näve fibergi bas (låg?). grässort vet jag inte, men det är ju som sagt väldigt nerbetat. men vi har ju inte ändrat på något nyligen.
 
Fång kommer inte av proteiner för sjuttielfte gången. Faktiskt så är det stärkelsen som tros vara en bov..! Men proteinet är frikänt sedan flera år tillbaka!

På din beskrivning låter det som att din häst är bukig, pga näringsbrist. Har du analys på ditt hö så du vet att det är bra nog att täcka hans behov utan stöd av krafftfoder?

Hur är han verkad? Felaktig skoning under lång tid kan också leda till fång.

Har det regnat hos er igår/förrgår? Då får gräset en liten extra skjuts, och då blir det en förändring i hästens foderstat- för hastig tillförsel av näring dvs.
 
det förra höet vet jag inte (inte jag som har hand om honom "till vardags") men det nya är analyserat, eller iallafall påväg :smirk: han är väl skodd som vanligt, lite kortare i tån för att underlätta överrullningen bara. ja det har regnat, kan det verkligen vara det? det växer ju nästan ingenting nu :confused:
 
Fång är ett helvete för häst och ägare :devil:
Min häst fick det i början av sommaren och sedan dess har jag läst allt jag kan hitta i ämnet.

Det är stärkelser som oftast är den största boven i dramat(inte protein) men sedan har du foderbyten och hovar som man får se över. Du säger att han bara får hö nu. Är det då tillräckligt bra värden på det höet eller kommer minsta gräs-strå som världens chock för magen. Hästen måste också få foder ofta för att magen ska fungera optimalt. Man tänker kanske inte alltid på att det är den som också slås ut vid fång.

En sak som jag har lärt mig och då särskillt genom att läsa Founder, prevention and cure av Jamie Jackson, är att man måste se till hästens hela livssituation för att lösa mysteriet. Att hästen har regelbundna matvanor, går på lösdrift så han ständigt kan röra sig, har välverkade hovar, inget gröngräs.
Börja se över allt det kan vara något du kan göra. (I vissa fall kan det ju också finnas ämnesomsättningsfel eller dyligt som inte man kan råda över.)

Här kan du hitta tips för hovarna under rubriken founder/fång.
http://www.barefoothorse.com/

Hoppas att du hittar en/rätt lösning till din häst.

Anki
 
:bow: jag ska kolla analysen när jag får den. han går typ på lösdrift, är ute dygnet runt året om, men har inte fri tillgång till hö. hovarna är välskötta och han äter bara gräs en timma om dagen.
 
Gräset växer mkt mer än man tror och det ÄR näringsrikt fortf, alltså återväxten som kommer är fullproppad med näring. Så det KAN vara det, kombinerat med att din häst har näringsbrist så att det då blir extra stor omställning.. På din beskrivning låter det som att han har näringsbrist. Hoppas nu på ett bra hö med mkt näring så du slipper ge så mkt krafftfoder.

Hoppas din häst snart mår bättre!
 
Ett russ i vårt stall fick det under sommaren, med berodde på att han fårr ensilage på vintern, han fick inte gå på gräs alls under 1½år och gick på special diet m.m.
Nu är han utlånad till väldigt kunnigt hästfolk som lyckats hålla honom fångfri trots att han gått på gräs lite varje dag....men han har åxå blivit riden/tömkörd eller longerad var dag!!!

//Becky :bump:
 
Något som jag ser som en räddare i nöden för min fångis,
det är Krafts MagTarm som jag ger 2 skopor om dagen i lite betfor.Det ser till att magen håller sig i trim. :d
 
det här med fång är mycket intresant.
Vild hästar får också fång enligt dom lärda,och dom klarar det utan veterinärvård.Hur kommer det sig tro?
Är det att dom rör sig hela tiden??
Som sagt ett mycket intresant ämne.
Det verkar som ingen vet riktigt varför hästarna får det. :confused:
 
Långt bak i huvet på mej surrar det hormonomställning som orsak till fång. Är det någon mer som har det "surret"?
 
Finns eg fem "orsaker" till fång. Och de samverkar ofta..

1. Foderrelaterad fång. Pga felaktigt (för mycket, för lite (!), dålig hygienisk kvalitet, snabba foderbyten etc) sker en feljäsning i tarmen som utlöser fång.

2. Belastningsfång. Ovanlig idag som ensam orsak, sågs mer när det var tuuunga arbetshästar. Fång skapas genom för hård belastning som frestar för hårt på de känsliga strukturerna inne i hoven. Men eftersom överviktiga hästar lättare drabbas av fång så är den ökade belastningen pga övervikt inte obetydelselös, även om det utlöses av magtarmrelaterad obalans.

3. Förlossningsfång. Drabbar som namnet antyder ston efter förlossning. Vid t ex kvarbliven efterbörd eller rejäl livmoderinflammation kan samma elaka toxiner frisläppas som via tarmen vid foderfång, och orsaka fång.

4. Förgiftningsfång. Hästen äter något klart olämpligt och det blir samma effekt som i allt ett.

5. medicinorsakad fång. Fång som biverkning av vissa läkemedel (t ex kortison har fång som inte helt ovanlig biverkning). Även finadyne och butta (ironiskt nog), antibiotika etc kan slå ut magen och rubba bakteriebalansen och skapa fång på samma sätt som i alt 1.

När det gäller vildhästar så är de sällan överviktiga, de verkar sällan ha förlossnings/efterbördsproblem och de har en betydligt högre utvecklad "radar" för ätliga resp oätliga växter. Dessutom är det en hel del av de giftiga växter som finns som inte växer vilt i någon större utsträckning där hästar strövar vilt. Däremot syns de ofta i trädgårdar, sprids via frö etc. När det gäller belastningsfång så rör sig vildhästar mer än vanliga hästar, men de arbetar inte intensivt en timme och går/står i 23, utan det är mer utspritt över dygnet så belastningen blir mer jämn, även vid flykt/långa transportsträckor. Och vildhästar får en betydligt mer skonsam övergång vid foderbyten, än tamhästar som dels får foder i en form som hästarna inte äter vilt (jag har aldrig sett någon vildhäst blöta betfor än t ex *s*) och i en mängd som är alldeles för hög för att proppa i sig på en gång. Dessutom står de med tom mage mellan målen, och tas inte sällan rakt från bete till hö, byter höparti/ensilagebal rakt av osv.

Vi har liksm gått in och ändrat nästan alla parametrar när vi gjort hästarna till tamhästar.

Sen FÅR vildhästar fång med, men som sagt i en betydligt mindre utsträckning. De har också en annan hovform och markkontakt med strålen som sörjer för bättre cirkulation i hoven än tamhästar.

och även om vi har tamhästar oskodda, utfodrar dem med fri tillgång på lämpligt foderslag etc, så kan vi aldrig efterlikna det naturliga ströv- och ätbeteendet fullt ut. Dels är även en kvadratkilometer stor hage liten i jmf, dels behöver tamhästar med fri tillgång på hö/hösilage/halm i hagen ströva spec många meter för att få sin mat. Och dessutom kan man sällan erbjuda den omväxlande terräng som vildhästarna naturligt sliter sina hovar på.

Å andra sidan är det inte sådär supermånga vildhästar som skulle klara de krav som ställs på hyfsat högpresterande sporthästar idag, de har fel byggnad för det. Däremot skulle de nog bli himla käcka distanshästar ;)
 
Du glömde en samverkande orsak,

6. Tamhästar är oftast skodda
framförallt de feta oaktiverade ponnyer, som oftast förknippas med fång, va? ;)
(de är SÄLLAN skodda, i bästa fall verkade... :crazy:)

I övrigt orkar jag inte ge mig in i fler fångdiskussioner, men man kan läsa lite mer om fång HÄR om man vill...
 
De vildhästar som inte klara betet i det område där de lever utan får allvarligt fång dör o för inte vidare sina gener. Flyttar du en vildhästflock till ett område med mycket rikare bete är risken stor att många får fång. Men det fixar sig efter några generationer.
PL
 
fång är ju som sagt en toxidförgiftning i tarmarna och det kan bli en jäsningsprocess i magen som ger fång med om du tex släpper ut en häst från ett svalt stall ut i värmen så kan det sätt igång en process inte så ovanligt att hästar får fång nu i september, det kan räcka att det blir mer dagg i gräset och kallare nätter om de är känsliga. Själv har jag haft en häst som fick fång efter en korsfölamning och sen blev hon aldrig helt okey , fick tyvärr avliva henne för att hon stod med fång symptom utan att ha hovbenrotation ens och det berodde på att hon hade utvecklat så hon bildade för mycke cortison och det gjorde henne sjuk. :cry:
 

Liknande trådar

Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
516
Senast: mily
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 723
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
713
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp