H

hannie

min ponny (gamla ridponny) har fång och jag undrar om det är något som jag bör undvika eller göra nu när sommaren närmar sig...

hon kommer att gå på grus och endast äta hö,halm och morötter...
e det bra om hon får röra på sig nåt...har kollat på en greenguard o undrar om dem e bra???

skriv allt ni vet för jag behöver verkligen hjälp!!!
hon har haft det så många gånger så jag vill inte att hon skall behöva lida mer av det!!!!hon klarade hela förra sommaren utan...
 
Sv: fång

hannie skrev:
min ponny (gamla ridponny) har fång och jag undrar om det är något som jag bör undvika eller göra nu när sommaren närmar sig...

hon kommer att gå på grus och endast äta hö,halm och morötter...
e det bra om hon får röra på sig nåt...har kollat på en greenguard o undrar om dem e bra???

skriv allt ni vet för jag behöver verkligen hjälp!!!
hon har haft det så många gånger så jag vill inte att hon skall behöva lida mer av det!!!!hon klarade hela förra sommaren utan...
Om hästen är ridbar nu så är den klart ridbar i sommar! MOtionsbehov och näringsbehov är lika stort hos en fånghäst som hos vilken annan häst som helst. Undantaget när de har det akuta anfallet förstås, då har de ju ont.

Jag tycker din idé om grus och höfodring låter bra. Se bara till att hästen får i sig tillräckligt med näring (analysera fodret och gör en foderstat beräknad på det); den ska inte svältfödas för att den haft fång. Men var noga med att hon INTE någonsin blir för fet - när de är feta har de lättare att drabbas (enligt vår veterinär). Vi har haft vår häst på bete (med enormt långsam invänjning och bara några timmar om dagen på magert bete) trots en fångkänning för många år sen, men om du haft problem flera gånger och du använde denna metod förra sommaren med bra resultat så är det kanske bäst att inte chansa/prova.

Greenguard vet jag tyvärr inget om, verkar vara en jättebra idé om man vill låta hästen gå i sällskap med andra istället för att ha ännu en häst på grushage under sommaren. Det enda som jag skulle vara rädd för är att de på något sätt kan få av sig den och då är det ju katastrof. Men; om den sitter bra på plats och ingen risk finns för det så är det väl en bra lösning. Dock tror jag inte den hindrar gräsätande helt och hållet, utan begränsar mängden. Så då gäller det fortfarande att hon måste tåla äta lite gräs - och vänjas sakta.
 
Sv: fång

Se till att hästen är korrekt verkad också, den ska vara låg i trakten. Halm tycker jag inte att du ska ge den, och inte allt för mycket morötter och som någon mer sa här, den ska absolut inte svältas.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
781
Senast: Kristall10
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 572
Senast: Juli0a
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 622
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 412
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Har ditt hushåll (minst) en Smart TV?
Tillbaka
Upp