aglaonema

Trådstartare
Hur bär man sig egentligen åt för att få hästar att dö av fång? Jag vet ett stall här i närheten som skutit 2 av sina hästar pga fång. Dom blev jättesjuka och kunde inte gå eller stå. Alla deras hästar är jättetjocka så det ser ut som dom väntar trillingar.

Vet också en annan hästägare som hade en ponny för några år sen som dom fick avliva pga fång, han var också tjock. I dag hörde jag ett rykte om att dom har en ny ponny nu som inte stått på benen sen november-december nån gång pga fång och dom vägrar avliva den.

Det verkar som att dom matar ihjäl sina hästar, därför dom blir sjuka. Hur kan man göra samma misstag om och om igen och dessutom inte lära sig. Är det vanligt att hästar får allvarliga fånganfall av övervikt?? Tråkigt att människor ska ha hästar som inte förstår att det är FARLIGT att låta hästen bli jättetjock. Speciellt ponnyn.
 
Sv: fång

Hästarna dör inte av fång på det viset. Däremot kan de lida så pass att det enda humana är att avliva.

Fång är en rätt lurig sjukdom, läs den nålade fångtråden högst upp så får du se.
 
Sv: fång

Säger som lil-sis, läs fångtråden så kanske du ser att fång är en komplicerad sjukdom som inte ens veterinärer och hovslagare förstår sig på till fullo...

bettysmatte, som också "lyckats" få fång på mer än en häst. Dock är den ena normalviktig/underviktig... VÄLDIGT trött på att som ägare alltid bli beskylld för att man orsakar fång på sin häst, när man numera vet att fång kan ha ett antal orsaker.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ger väldigt sällan tillskott då jag är skeptiskt till det utan har en uträknad foderstat. Men nu såg jag reklam för två produkter...
Svar
13
· Visningar
2 083
Senast: Dopy
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 389
Hästmänniskan Finns många trådar på ämnet och jag har scrollat igenom dessa, men känner ändå att jag vill starta en egen om vår specifika situation...
2
Svar
22
· Visningar
3 492
Senast: Sirap
·
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
4 994
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp