Fånga häst i stor hage.

Jag satt mycket i hagen och pluggade när jag precis fått hem min häst. Han var inte svårfångad på något sätt men det stärkte nog absolut vår relation. Jag satt på en filt i gräset och han betade runtomkring, och gick ibland fram för att "kolla läget" och få en klapp.
 
Det här med att hänga i hagen är ju jättebra, men om hagen är jättestor kanske man inte är så lockande där iaf. Kanske är enklare i en mindre hage till en början isf.

Man vill ju visa hästen att man är en resurs, men inte så lätt att konkurrera mot jättehage nu på våren när det kommer supergott gräs och hästarna kanske inte ens märker att man är i hagen.
Plus flockdynamiken, om de andra hästarna är ointresserade eller värre så kommer man ju inte direkt få någon hjälp därifrån. Tvärt om.
 
Jag hade en svårfångad häst några år. Tränade kommunikation, horsemanship osv men det hjälpte föga när jag skulle hämta henne i hagen.
Det vände när jag blev en godisautomat. Jag henne godis hela tiden. När jag tig in, när jag borstade, suttit upp, efter ridturen. Alltså stack till en godisbit i stort sett hela tiden. Då blev jag hennes vän.
Hon var känslig och blev aldrig tiggig av det.
Har exakt samma erfarenhet som du. Gör samma nu med min unghäst och han är aldrig tiggig, snarare väldigt motiverad att vara med och göra saker.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 294
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 907
Senast: Stereo
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 494

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp