Fångest och stripp-bete-tips?

finapina

Trådstartare
Hej! Jag har drabbats av riktig fångest,trots att jag har en ponny som inte ens haft fång.Jag läser och läser om alla hästar som drabbats av det i år pga det kraftiga gräset.Min ponny är inte tjock, rids 5 dgr/ vecka och verkar må allmänt bra.Hagen är lite gammal äng och skog, gräs finns dock ändå.Ändå är jag så stressad, mest pga att hen tidigare gått med betesreducerare men i år går det verkligen inte. Hen gör precis allt i sin makt för att få av den, dessutom är jag rädd att han ska fastna nånstans om jag sätter ngn extra rem el dyl runt halsen då hagen består av mkt träd, buskar osv. Så nu funderar jag på strippbete.Läser att folk öppnar upp "lite i taget"? Jaha, hur mkt är det i typ kvadratmeter då? Börjar ni bara med en liten ruta?Hur stor ca? Stänger ni fast det som blivit betat sen,det växer ju upp på nytt? Hur många timmar får hästarna beta/dygn? Knepigt också att jag snart börjar jobba och inte kan vara hemma och reglera betestiden på samma sätt som när man är ledig.Puh. Tacksam för tips och tricks!
 
När jag hade en fångponny som gick på bete då gjorde jag först hennes egna lilla sommarhage på typ 10'10 meter, så den var liten! När den var helt nergnagd, öppnade jag upp ca 30 cm gånger 10 meter varje eller varannan dag. En smal remsa varje dag alltså och så småningom hade hon ganska stor hage. Hon gick sedan i sin stora (eller om man ändå ska kalla den lilla) hela tiden. Då hade hon lite större yta att hålla reda på, men det växte inte upp jättesnabbt, så det fungerade i flera år till henne. Hade sådana där trampstolpar, tog bara några min varje morgon att öppna upp lite.
 
När jag hade en fångponny som gick på bete då gjorde jag först hennes egna lilla sommarhage på typ 10'10 meter, så den var liten! När den var helt nergnagd, öppnade jag upp ca 30 cm gånger 10 meter varje eller varannan dag. En smal remsa varje dag alltså och så småningom hade hon ganska stor hage. Hon gick sedan i sin stora (eller om man ändå ska kalla den lilla) hela tiden. Då hade hon lite större yta att hålla reda på, men det växte inte upp jättesnabbt, så det fungerade i flera år till henne. Hade sådana där trampstolpar, tog bara några min varje morgon att öppna upp lite.
Hur många timmar i dygnet gick hon där?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp