Fånghästen våran och knepiga beslut

Druvan

Trådstartare
Nu har vi kämpat snart ett halvår med en av våra hästar. Hon fick ett rejält fånganfall och låg ned ca en månad, och stapplade fram ytterligare några månader. Nu skrittar hon glatt i hagen och ser pigg/glad/busig ut, men "bakåtlutad" som fånghästar brukar röra sig. Hon har fortfarande varma hovar och liiite puls. Hovarna ser förjävliga ut, och det rinner blod och var varje gång vi verkar. Hon har stått på både metacam och butta (ingen effekt). Äter enbart hö. Hur vet man när man ska ge upp? Veterinären dömde ut henne för flera månader sedan, hovslagaren var mera positiv. Men han är tveksam till att hon bli fullt ridbar igen. Hon är ganska högt försäkrad och skulle egentligen ha använts till träning och tävling :crazy:. Grejen är den att vi bestämt oss för att skära ned på hästantalet (pga bebis), och nu kommer vi till ett dilemma: sälja den fina friska hästen och behålla fånghästen för att kämpa vidare med den, eller slakta fånghästen och behålla den friska :crazy:. Hur hade ni gjort?
Senaste hovbilden föresten:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

låg ner en månad? bokstavligt?

jag hade tagit bort fånghästen, det ser inte vackert ut.:(
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Herregud, stackarn.. Förstår att det är svårt, men skulle jag och min häst vara tvungna att gå igenom fången (hon hade hovbensrotation också) igen hade jag tagit bort henne. Det hade inte varit värt att se henne lida och ha så ont igen.

Och speciellt om du måste välja, så riskerar du att sälja friska hästen och ha kvar den sjuka, som kanske inte blir bra igen.. Vore dumt att riskera den friska och välja bort den OM det inte går vägen med sjuka.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Jag hade nog som de andra valt att ta bort fånghästen och ha kvar den andra hästen. Fång är ett rent helvete - både för häst och människa - så måste man välja mellan att ha en fånghäst eller en frisk häst, så känns valet ganska självklart (även om det såklart är svårare när man står där själv, med tanke på alla inblandade känslor o.s.v. :(). Har vet. dessutom redan dömt ut hästen så handlar det kanske inte heller längre om vad man själv vill, utan om vad som är bäst och snällast mot hästen...
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Ja, jag tänker lite samma som er. Tänk OM fånghästen inte blir bra, och så har man sålt iväg pärlan som alltid varit frisk, duktig och användbar.. Fång är dessutom en hemsk sjukdom- hur kul är det att stå ensam i sandhage med onda fötter liksom. Men senaste två-tre veckorna har hon varit så pigg och glad, då börjar man tveka.. Lättare om hästen själv visar: "jag är ledsen och nu vill jag slippa detta"..:cry:
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Jag skulle ta bort den. Så dålig (kanske inte just nu) och utan att få riktigt hjälp av smärtlindring... Nä avlivning skulle det vara.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Jag hade tagit bort redan då medicinen inte hjälpte, jag hade inte kunnat se en häst lida så:(
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Jag ahde inte kunnat se min häst lida i ett halvår. Har veterinären dessutom dömt ut hästen så varför tveka?
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Fast samtidigt läser man här på buke om fånghästar som blivit bra efter något år eller två, att man måste ge sjukdomen tid :(. Hon är som sagt pigg och glad, såg henne bocka nedanför huset senast igår. Men fången verkar inte stanna upp helt.. Åhhh vad jobbigt! :cry:
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Det ser ju jävligt ut för den är så mycket uppskuren.
Det har jag aldrig gjort med mina fångisar.
Det har hjälpt med bakvändsko, Bra foder samt smärtlindring.
Då det ena inte funkat så har jag bytt .
En Häst kämpade jag med i 1-1/2 år
Den andra är precis friskförklarad, men man vet ju inte vad som händer i Framtiden !
Båda kunde jag få utdömda om jag ville, men jag ville kämpa på och är oerhört tacksam för det i dag !
Det har att göra med hur motiverad man är som hästägare och hur mycket tid och pengar man har på att lägga på fångisarna .

Jag tror dock inte att jag orkar eller har möjlighet vare sig ekonomiskt eller känslomässigt att ta en runda till !

Om du måste göra dig av med en häst ska du självklart ta den sjuka !

Hej från Hambo
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Båda kunde jag få utdömda om jag ville, men jag ville kämpa på och är oerhört tacksam för det i dag !

Det är ju lite så det är. Fånghästar blir utdömda av veterinärerna ganska snabbt och enkelt, MEN går nästan alltid att rädda bara man ger dom tid..
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Stackarn va hemskt, hur jobbigt och svårt den än är att ta bort en häst skulle jag nog gjort det i detta läget. Så den inte behöver ha ont mer.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Slaktat fånghästen av djurskyddsskäl.

Det finns en gräns på hur mycket lidande de skall utsättas för.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Men om hon springer och busar och bockar så är det ju ok !
Som jag skrev i en annan tråd, så kan det ju uppstå komplikationer
EFTER fången, vilket det gjorde med mina fångisar.

Iom att lamellranden är så skadad pga fången, så har dom fått infektioner i den, båda hästar på höger fram, jag kände ju att dom hade puls och trodde att det var fången som spökade .
Men efter "urgröpning " av det skadade och rengörning på klinik så har dom blivit bra !
Jag har ännu inte förstått om det är det som kallas bärrandröta .
Men som sagt jag trodde det var fången som spökade men det var det inte !

Hej från hambo
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Usch det där såg inte kul ut :(

Även om det är väldigt svårt på grund av alla känslor så skulle jag ändå tagit bort fånghästen. Det gör ont ett tag men sedan så vet man att man ändå gjorde det bästa. Min kompis hade en fånghäst som hade fång från och till i nästan hela sitt liv. Och hon blev ganska gammal med hade problem med fången flera gånger per år, några värre än andra och varje gång undrade man om det var sista gången för henne eller om hon skulle få avsluta sina dagar. (hon blev sedan för sjuk av fången och fick avlivas). Frågan är om du tycker det är värt det för hästen skull. För även om denna går bort är risken mycket stor att hästen får det igen och då står du i samma sits igen och hästen har väldigt ont. När min förra häst var inne på djursjukhuset kom en Welshponny dit med fång, det var helt hemsk att se när hon föll ner i boxen och de gav henne dropp och allting. När jag kom dit på morgonen låg hon död på en bår utanför min hästs box. Det var nog det värsta fånganfallet jag sett och stackars häst vad hon led, vet inte om din någonsin får det så illa med fång är inte roligt när den blir "storartad". Det här är det jobbiga med djur att man måste göra valet för dom. Att veterinären utdömer tar jag väl ändå inte så hårt på för veterinärer är duktiga på att döma ut hästar tyvärr (Absolut inte alla veterinären). Gör vad som känns rätt för dig och inte allra minst vad som känns rätt för hästen! Men jag skulle ha skickat iväg den till gröna ängar där ingen smärta finns och satsat på den friska även om det låter grymt att välja bort en framför den andra. Då vet du iaf att din fina häst har det bra. :)

Lycka till!
Kramar Tess
 
Senast ändrad:
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Har diskuterat fram och tillbaka (det är min mans häst), och kommer nog ta bort henne. Även om hon är pigg just nu blir hon säkert sämre igen i sommar.. Ska ringa försäkringsbolaget och veterinär imorgon. Hon är ju inte utdömd "på papper" ännu utan bara "muntligt", måste kliniken skriva på sådant eller kan gårdsveterinären ta sådana beslut? Vill helst slippa transportera henne 14 mil t&r..

Vill även påpeka en sak bara, för dom som inte haft en fånghäst. Det SER väldigt läskigt ut när man öppnat upp fånghästar på detta sättet. Men det är ett normalt förfarningssätt och ser värre ut än det är, ny hov växer ut så småningom..
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Det är INTE normalt för alla hovslagare !

Hej från hambo
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Ok, uttryckte mig lite fel. Men det är VANLIGT förfaringssätt i alla fall :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp