Fånghästen våran och knepiga beslut

Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Vill bara säga att jag tycker att du handlar HELT RÄTT hela tiden med denna fånghäst. Ta inte av skorna och kämpa på, jag tror att hästen håller på att bli bra men det tar ju tid. Tänk att veterinärar alltid (nästan) ska döma ut alla hästar så fort. Om ni har den tid, energi och pengar som krävs så tycker jag gott att ni kan fortsätta att kämpa på med er fånghäst som säkert kommer att bli bra så småningom. Sälj den andra hästen och fundera noga igenom vad det kan ha varit för orsak till fången. Om ni kan eliminera detta så behöver ju inte fången komma tillbaka alls. Jag är inte jättebra på fångorsaker men tänkbart kan väl vara: för bra värden i hö eller hösilage, kraftigt gräs (ej på vintern förstås), för stor mängd kraftfoder eller för stor mängd stråfoder. Även örter och andra annorlunda foderslag kan ge fång har jag hört. Om något av detta kombineras med övervikt (ger belastningsfång) eller för lite motion så kan det ge upphov till fång. Lycka till med er fånghäst! Eftersom hästen bara är 7 år så anser jag det vara värt att ge den lite extra tid speciellt nu när den inte verkar ha ont längre.

Vad är det för sorts häst?
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Jag är inte jättebra på fångorsaker men tänkbart kan väl vara: för bra värden i hö eller hösilage, kraftigt gräs (ej på vintern förstås), för stor mängd kraftfoder eller för stor mängd stråfoder.
Fång orsakas av bl a av fruktan och stärkelse, inte av protein. (Du kan läsa massor om fång på Buke.)
Därför är det inga fördelar med att fodra med hö som har dåliga värden. Likaså orsakar inte för stor mängd stråfoder fång (om det är halm du menar?)
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Snabb lite klinik-rapport då. Enligt röntgen fanns en ytterst liten rotering, så det var bra nyheter med andra ord. Vi får absolut inte avliva henne sa veterinären :D. Hovslagaren där verkade upp hovarna ännu mera, så det är öppet hela vägen ("strömsholm-metoden"). Blev förvånad att hon inte ska ha någon form av bandage, men det skulle inte behövas. Nu har hon boxvila 5 veckor. Tur hon är sådan som inte som inte rör sig i onödan, gillar att stå och filosofera under korkeken :angel:. Förhoppningsvis kan hon gå ut i hagen sedan (efter återbesöket). Bantning och strikt mathållning gäller förstås också, men det kämpar vi redan med. 90 % av alla fånghästar repar sig och blir fullt användbara igen sa veterinären, och hon har haft inne hästar som varit mycket sjukare än våran.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Jag blir ju hemskt nyfiken på hur hovarna ser ut, men kan inte se några bilder då de verkar vara lösenordskyddade?
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Sorry, det beror på att min blogg har lösenord. Jag måste fixa och lägga upp bilderna på annat ställe :o.

Axel: vi svar till sveriges nordligaste klinik, det är väl sisådär 150 mil till strömsholm :D
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Jo men bor man i västragötaland så gör man det eller hur? Uppföljning och uppföljning var där och skodde en gång till efter mitt första besök men sen så har jag varit och röntgat hos min disktrikt klinik. och jag är supernöjd med min hemma hovis, hon är otroligt duktig.

Men hur säger du som då jobbar på strömsholm hur länge ska hästen få vara efter det att alla symtom är borta?
Min hovis tycker att hon ska få vara i fred.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp