Fånghästen våran och knepiga beslut

Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Nu verkar det vara attt riktigt dyra o fina hästar har en annan helhetskompetens o de får inte fång.

Sen går de knappast på bete o briar får inte silage- vad jag vet.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Nu verkar det vara attt riktigt dyra o fina hästar har en annan helhetskompetens o de får inte fång.

Sen går de knappast på bete o briar får inte silage- vad jag vet.


Nej, men vi pratar om åsikten i stort att det är mer okej att låta hästen lida om man som människa tjänar mer på det.

Briar var ett exempel.. men det antar jag att du redan har förstått...
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Kul inställning att värde för dig enbart handlar om pengar...

Man måste nog både förstå och acceptera att det är mycket pengar på spel omkring hästar.
Araber för massor av miljoner, travhästar som springer in en massa pengar samt hopp och dressyrhästar för flera miljoner.
Om det kostar ett år och 72 000:- att få en häst för 2 miljoner frisk igen så gör man nog det.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Man måste nog både förstå och acceptera att det är mycket pengar på spel omkring hästar.
Araber för massor av miljoner, travhästar som springer in en massa pengar samt hopp och dressyrhästar för flera miljoner.
Om det kostar ett år och 72 000:- att få en häst för 2 miljoner frisk igen så gör man nog det.


Ja, men det är inte det vi pratar om.. Vi pratar om att låta en häst lida bara för att den är värd mera och drar in pengar...

Jag tycker inte att det är moraliskt försvarbart att låta en häst få leva ett år längre för människans egen vinnings skull... om du hänger med på vad jag menar...

Jag är fullt medveten om att detta säkerligen händer, men det gör det inte mer rätt för det.

Om det bästa för hästen är, och då menar jag i de tillfällen när det inte finns en möjlighet till ett bra liv för hästen, och den verkligen inte har ett drägligt liv, så måste man helt enkelt se till hästen bästa och ta bort den... värd 1 miljon i pengar, eller ovärderlig för ryttaren....
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

.... så måste man helt enkelt se till hästen bästa och ta bort den... värd 1 miljon i pengar, eller ovärderlig för ryttaren....

Även om du tycker så så kommer det aldrig att bli så.
Girigheten är alldeles för stark som motivator.
Många människor slår ihjäl andra människor eller låter barn svälta för egen vinnings skull.
Hästar är en petitess i sammanhanget.

Världen är inte god.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Jag förstår ditt resonemang precis. Och håller dessutom med dig! :bow::bow::bow: Det finns nog fler som också förstår, men utan att hålla med.

Jag anser ju att om fler resonerade som du så skulle ju världen bli mindre ond. Det enskilda lidandet hos en sjuk häst/svältande barn/... blir ju varken mer eller mindre beroende på hur många andra sjuka hästar/svältande barn etc det finns i världen. Varje människa har ett eget förstånd att använda och eget samvete att följa.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Jag anser ju att om fler resonerade som du så skulle ju världen bli mindre ond. Det enskilda lidandet hos en sjuk häst/svältande barn/... blir ju varken mer eller mindre beroende på hur många andra sjuka hästar/svältande barn etc det finns i världen. Varje människa har ett eget förstånd att använda och eget samvete att följa.

Jag undrar om det är någon på detta forum som inte håller med om detta egentligen.
Men jag hävdar fortfarande att det är att göra problemet lite väl enkelt. Jag tror att man ska ha mer respekt för pengars betydelse och för de krafter som styr. Detta handlar om så mkt mer än om en hästs liv. Om alla hade kunnat handla så som de hade velat så hade säkert världen sett helt annorlunda ut.

Men nu känns det som att vi har kommit ganska långt från tråden.
För att återgå till den så kan jag tänka mig precis som ngn redan har skrivit att fång nog inte är så vanligt bland dessa dyrbara hästar. Jag kan också tänka mig att deras ägare har helt andra möjligheter att behandla dessa hästar om de blir sjuka.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Vad sägs om att inte se allt i pengar utan att se det som en levande individ? :eek:

Jag föreslår att du tar och viger ditt liv åt att få så många som möjligt att tänka så.
FN är ett bra ställe att börja på.

Att få världen att sluta se produktionsdjur som pengar är nog annars bara att stånga pannan blodig.
Den värdefulla hingsten som man håller vid liv kan betala en hel familjs pension.
Eller ett helt hästföretags alla löner.
Be dem att avstå från sin pension eller lön om du kan.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Jag föreslår att du tar och viger ditt liv åt att få så många som möjligt att tänka så.
FN är ett bra ställe att börja på.

Att få världen att sluta se produktionsdjur som pengar är nog annars bara att stånga pannan blodig.
Den värdefulla hingsten som man håller vid liv kan betala en hel familjs pension.
Eller ett helt hästföretags alla löner.
Be dem att avstå från sin pension eller lön om du kan.

Jag vet att det finns folk som bara tänker på att roffa åt sig så mycket pengar som möjligt utan att ta hänsyn till andras lidande, men tänker man att hela världen funkar så har man ju för tusan tappat hela sin tro på mänskligheten för länge sen :eek:
Att det finns bra människor som gör saker för andras skull helt utan att tjäna något på det själv ser man ju till exempel i det här fallet med Engla då massor me människor hjälper till och letar bara för att de bryr sig :)
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Även om du tycker så så kommer det aldrig att bli så.
Girigheten är alldeles för stark som motivator.
Många människor slår ihjäl andra människor eller låter barn svälta för egen vinnings skull.
Hästar är en petitess i sammanhanget.

Världen är inte god.

Inget är bättre än det andra, så att kalla det ena en petitess och det andra katastrof bevisar bara ditt tänkande att en häst ( som också är en individ med känslor och personlighet ) är helt okej att låta lida, men du skulle tänka till om det var en människa.

Det är just sådanan tankar till exempel som skapar djurplågeri. Pga av att hästen inte är begåvad med att kunna tala om sina åsikter i tal, eftersom de enbart använder sig av ett annat språk, nämligen kroppsspråket, så är det helt okej att helt göra som man själv tycker..

Är inte dags att vi människor som anses vara så intelligenta tänker oss för innan vi tar en annan varelses beslut, och verkligen förvaltar den "makten"...

Tyvärr är jag medveten om att världen inte är god, men jag kommer aldrig ge upp hoppet om att varje människa ska ta sitt ansvar och göra vad den kan för att göra den bättre..
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Jag föreslår att du tar och viger ditt liv åt att få så många som möjligt att tänka så.
FN är ett bra ställe att börja på.

Att få världen att sluta se produktionsdjur som pengar är nog annars bara att stånga pannan blodig.
Den värdefulla hingsten som man håller vid liv kan betala en hel familjs pension.
Eller ett helt hästföretags alla löner.
Be dem att avstå från sin pension eller lön om du kan.

Nej, det är inte lätt, men hur kul skulle det vara att leva för dom pengarna? och varför rättfärdiga det?

Det är väl inte mer okej för det. Ingen gång i någon situation är det okej att låta en annan varelse lida för att någon ska vinna på det.

Man får väl helt enkelt hitta andra lösningar.. är man så dum att man hänger upp hela sitt liv på en häst, så kan jag nog tänka mig att man skulle plåga den i några år för att lösa sin ekonomiska situation.

Som någon har sagt tidigare så hamnar vi ganska långt från tråden, men detta är en viktig diskution. Det handlar inte om att viga sitt liv för att heltid försöka förbättra världen från förtryck av olika slags varelser, för en sådant jobb skulle man nog inte orka med, men om alla människor gjorde någonting för att förbättra de svagas situation i samhället, oavsett om det är barn, djur, utstötta, gamla, vad du vill, så skulle samhället bli mycket bättre...

Ha en trevlig dag!
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Kanske ni skulle starta upp en ny intressant tråd med diskussion om detta :idea:
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

....bevisar bara ditt tänkande att en häst ( som också är en individ med känslor och personlighet ) är helt okej att låta lida, men du skulle tänka till om det var en människa.

Tvärt om.
I dag anses det helt okej att låta människopr lida hur mycket som helst.
Bara man håller dem vid liv.
Vid liv till varje pris.

Så ditt resonemang haltar.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Kanske ni skulle starta upp en ny intressant tråd med diskussion om detta :idea:

Så efter allt detta.
Hur ställer du dig till att utsätta en häst för smärtan i att tillfriskna från fång?
När är det värt det?

För min 30 år gamla häst med sommareksem och blankslitna tänder så är det inte värt det.
Och han har mycket mindre ont än vad din häst har haft.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp