Fånghästen våran och knepiga beslut

Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

I sådana fall finns det väldigt många djurplågare omkring oss, det är väl inget konstigt att dom ligger mycket i början, både vid fång och andra skador.. Jag vet hästar som stått på box i 9-10 månader. När jag skriver att hon låg en månad så menar jag att hon låg ned väldigt mycket, givetvis låg hon inte 24 timmar om dygnet! Då hade hon väl svultit ihjäl om inte annat, eller förstört dom inre organen. Hur som helst, jag har tagit bort två andra hästar här hemma nyligen (9 och 17 år gamla) som jag haft mycket längre och varit ännu mera känslomässigt bunden till, så jag är inte sådan som håller djur vid liv bara för att jag inte kan med att skjuta dem. Man såg att dessa två hästarna led (drogs med pålagringar), men denna pärla har hela tiden varit glad och positiv. Då vill jag åtminstone försöka, eftersom hästen bara är 7 år. Visst, första dagarna funderade vi på avlivning, men då ropade alla bukefalister- nej nej, man måste ge fånghästar tid! Och vänner runt omkring med erfarenhet av fång sa samma sak..

Man kan inte dra alla fånghästar över en kam. Jag vet att det kräver LÅNG tid och massor med arbete att få en fånghäst frisk, MEN alla blir inte friska. Och svarar inte hästen på smärtstillande är det ju tyvärr rätt kört, det är djurplågeri att låta hästen ha ont månad efter månad.
Jag vet att andra håller sina hästar i box både nio och tjugo månader, men skulle ALDRIG göra det mot min häst för det. Att andra hästar har det värre ger ju inte mig rätt att plåga min häst.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Boxvilan i sig behöver inte vara så plågsam för hästen.

Men den ska inte behöva ha ont.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Och jag tänker avliva min gammelhäst för att den går med dubbelslående slag och ömmar i sulan för visitertången.
Olika kan det vara.

Men ärligt talat, hellre det än att man låter hästen gå år efter år och bara magra ur totalt, tappa livsgnistan, få mer och mer ont och svårare och svårare att röra sig tills den en dag kollapsar och dör i fruktansvärda plågor :eek: (i det här fallet syftar jag inte på någon speciell utan bara rent allmänt på ett antal fall jag sett genom åren :( )
Då är det väl finare att låta sin vän få somna in mumsande på havre medan den fortfarande mår ganska så bra och inte har plågats allt för mycket :)
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Boxvilan i sig behöver inte vara så plågsam för hästen.

Men den ska inte behöva ha ont.

Det beror väl på från häst till häst. Vissa står ut med det, andra tappar livsviljan totalt. Min ena häst skulle definitivt inte klara det, för henne är det ju som att jorden går under om hon måste stå inne en halvtimme extra :p På andra hästar kollapsar magen så fort de står still en enda dag.
Rent allmänt tycker jag att hästar är gjorda för att röra sig. En människa kan ligga och glo på tv, snacka med sina vänner på telefon eller hänga på buke ifall man inte kan stå på benen och ändå ha ett drägligt liv, men om kroppen inte funkar på en häst har den inte mycket till liv.
Jag kanske tänker knasigt, fan vet jag. Men så tycker jag att det är djurplågeri med kossor som aldrig får se solljuset, hönor som sitter i burar stora som en A4 och med gåsar som sätts fast i ställningar också.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Kossor måste vara ute under sommaren så vitt jag vet.

Min har varit inne i fyra och en halv vecka nu men hon TRIVS inne. Annars hade det ju varit rena döden.

Och trots att hon har ganska känslig mage har det inte varit några problem (jo den reagerar på buttan men det är bra fart i magen).
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Kossor måste vara ute under sommaren så vitt jag vet.

Min har varit inne i fyra och en halv vecka nu men hon TRIVS inne. Annars hade det ju varit rena döden.

Och trots att hon har ganska känslig mage har det inte varit några problem (jo den reagerar på buttan men det är bra fart i magen).

Ja i Sverige är det väl så tack o lov :) men jag kan ta upp andra exempel på djurplågeri ifall du vill :angel: de jäkla djurtransporterna genom kontinenten till exempel, tro för tusan inte att de tog slut bara för att mediedebatten tystnade :(

Vilken tur ni har :) Så länge livsviljan finns där, hästen inte har ont och självklart så ska chansen att hästen blir fullt frisk vara stor så är det klart att man kämpar. Det gäller bara att ha ögonen öppna och komma ihåg att tänka på hästens bästa! Det är såå jäkla många som blir hemmablinda och det tror jag är viktigt att ha i tankarna.

Jag tror säkert att du är en ansvarsfull o bra hästägare och att du är medveten om att fyra och en halv vecka ÄR en jäkligt lång tid att hålla en häst i box. Men verkar den inte fara illa av det och är klart och tydligt på bättringsvägen är det ju bara att glädja sig åt att pållen förhoppningsvis snart blir bra :)
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

"Nu skrittar hon glatt i hagen och ser pigg/glad/busig ut, men "bakåtlutad" som fånghästar brukar röra sig."
Det här är ju inte bra.
Hur mycket skall den behöva lida för att ni skall få den tillbaka?

Värdefulla hingstar och avelsston eller en välutbildad Grand Prix häst, visst då kan man kanske motivera hästens lidande.
Men annars så tycker inte jag att det är värt det.
Priset hästen får betala blir för högt.

Varför i hela världen skulle man kunna motivera att en häst lider bara för att det är en värdefull hingst, avelssto eller GP häst? Det var det lustigaste jag har hört... Ingen häst ska väl behöva lida?
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Varför i hela världen skulle man kunna motivera att en häst lider bara för att det är en värdefull hingst, avelssto eller GP häst? Det var det lustigaste jag har hört... Ingen häst ska väl behöva lida?

Tyckte jag också va rätt intressant resonemang :cool: Så jäkla typiskt människor att låta andra lida för att man själv kan ha glädje av det eller tjäna pengar på det. Hästen kan ju inte rå för att vi råkar klassa den som värdefull.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Varför i hela världen skulle man kunna motivera att en häst lider bara för att det är en värdefull hingst, avelssto eller GP häst?

Det motiverar mest arbetet.
Men även lidandet.
Om det verkligen finns något att vinna för någon så kan det vara acceptabelt.
Medan en "dussinhäst" som är utbytbar bör få slippa eftersom där inte finns någon vinst för någon.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Ja och det är ju fruktansvärt. Det är fantastiskt att man har möjligheten att bespara sina kära djur ett sånt lidande!

Skulle jag få bestämma skulle dödshjälp finnas för människor också. Har jobbat inom hemtjänsten och du anar inte hur många svårt sjuka gamlingar det finns som inget annat önskar än att få dö.

Jag håller helt med dig, tänkte mycket på det när min älskade mormor var så sjuk, hon var färdig sa hon, hon ville dö, hon sa t.om. att "jag kan ju inte ens ta livet av mig:cry:" nu har hon fått somna in, sorgen är tung, men jag vet att hon har det bättre nu:cry:

När min älskade häst blev så sjuk och hade så ont, så fick jag ge henne den sista gåvan, jag lät henne somna ifrån sina plågor, det var fruktansvärt:cry: men jag kunde ändå låta henne slippa lida mer.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Det motiverar mest arbetet.
Men även lidandet.
Om det verkligen finns något att vinna för någon så kan det vara acceptabelt.
Medan en "dussinhäst" som är utbytbar bör få slippa eftersom där inte finns någon vinst för någon.

Snälla du... jag kan inte tro att du verkligen tänker efter vad du säger... Så en häst som är 14 år och har kämpat och varit sin ägare till lags hela livet och slitit sig upp i GP klasserna och går bra där, den ska få lida mer? Bara för vaddå? Förklara motiveringen till din åsikt..

Eller ett sto som troget tjänat uppfödaren med fina föl ett antal år ska också få lida för det?

Allvarligt så tycker jag att det är hemskt att läsa det du skriver...

Alla hästar är förhoppningsvis älskade av någon, och det är väl det som betyder någonting.. tror du jag skulle bry mig om min häst vart sjuk att han inte går GP?

INGEN ska behöva lida för människans vinnings skull, ingen annan människa och inget annat djur. Mår hästen bäst av att få somna in så tar man bort hästen, oavsett ålder, världsranking, eller tävlingsreslutat... det är våran skyldighet mot hästarna att ta det beslutet åt dom.

Förresten så tror jag inte heller att tex Jan Brink skulle låta Briar lida bara för att han är superhäst... så som tur är verkar det bara vara vissa glada amatörer som i alla fall inte har den här klassen på hästar hos sig så det kanske inte är så farligt att du har den åsikten ändå, om du inte har hästmaterialet..:)
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Men om du vänder på det.
Om hästen inte ens kan klassas som "värdefull" så finns det ju ingen anledning alls.
Eller hur?

Kul inställning att värde för dig enbart handlar om pengar...

Hästen jag har är av mer värde än någon häst i hela världen... Han äger mitt hjärta, och jag skulle inte sälja honom för en miljon...
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Hästen jag har är av mer värde än någon häst i hela världen... Han äger mitt hjärta, och jag skulle inte sälja honom för en miljon...

Det är nog ganska självklart att man känner det så. Jag är själv mkt fäst vid min egen häst. Men jag tror att det är lätt att säga så. Sannolikheten att min häst blir värd en miljon kronor är definitivt lika med noll. Jag undrar hur många som står fast vid det om det verkligen blir aktuellt. När det gäller dessa värdefulla hästar så undrar jag det definitivt. Det är ju ganska mkt pengar det handlar om.

Jag menar inte att en mer "vanlig" hästs liv på ngt sätt skulle vara mindre värt än en dyrbar avelshingt. Utan jag menar nog snarare att man kanske inte kan göra den jämförelsen för det handlar inte riktigt om samma sak. Nu är jag inte insatt i den delen av hästvärlden men jag antar att det är fråga om ganska mkt pengar som på olika sätt är investerade i dessa hästar. Men jag har kanske helt fel?
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Det är nog ganska självklart att man känner det så. Jag är själv mkt fäst vid min egen häst. Men jag tror att det är lätt att säga så. Sannolikheten att min häst blir värd en miljon kronor är definitivt lika med noll. Jag undrar hur många som står fast vid det om det verkligen blir aktuellt. När det gäller dessa värdefulla hästar så undrar jag det definitivt. Det är ju ganska mkt pengar det handlar om.

Jag menar inte att en mer "vanlig" hästs liv på ngt sätt skulle vara mindre värt än en dyrbar avelshingt. Utan jag menar nog snarare att man kanske inte kan göra den jämförelsen för det handlar inte riktigt om samma sak. Nu är jag inte insatt i den delen av hästvärlden men jag antar att det är fråga om ganska mkt pengar som på olika sätt är investerade i dessa hästar. Men jag har kanske helt fel?

Nej, du har helt rätt. Själv klart är det pengar det handlar om.

En vanlig människa har ju ofta inte samma resurser att ta till om en häst blir sjuk och kanske mer eller mindre måste avliva den till slut, medans en häst som Briar har man alla resuser i värden att få frisk..

Men det är liksom inte det jag pratar om, utan om vi jämför Briar och min häst tex, så är det inte mera rätt att låta Briar lida bara för han är värd 1000 gånger mer pengar än min häst.

Jag hoppas verkligen innerligt att man är så pass stor människa att man inte låter en häst lida för sin egen vinnings skull, för inte är det för hästens i alla fall.

Självklart förstår jag VARFÖR man låter tex en häst som Briar lida om man nu skulle bestämma sig för att göra det., men det gör det inte mera rätt ändå.. och det är ju inte för hästens skull om jag uttrycker mig så.. för om han skulle bli så sjuk att han dagligen har ont, så är det enda mänskliga att ta bort honom, även om de förlorar miljoner i betäckningspengar osv osv...

Annars tycker jag att man är kandidat för att bli dömd för djurplågeri.

Ingen ska behöva lida för att människor ska tjäna mera pengar.. En sådan häst har nog redan tjänat in X antal kronor till sin ägare, och jag skulle aldrig kunna somna med huvudet gott på kudden om jag som betalning för lång och trogen tjänst plågade min häst lite till, bara för att det ska skramla mer i min kassa... usch.. hemska tanke...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp