Fånghovar

S

Spirelli

Hur länge efteråt syns det på hovarna att hästen haft fång? Tycker fortfarande att de växer fort mer än ett halvår efter fången. Ränderna är grova, annars är hovarna hela och fina.
 
Det tar ungefär ett år för en "ny hov" att växa ut och tills den nya hoven vuxit ut ser man rester av fången - både fångränderna och den breddade lamellranden.

OM hovarna fortfarande växer fortare så skulle jag gissa att inflammationen i läderhuden inte är helt utläkt utan att det fortfarande finns en ökad blodgenomströmning, som gör att hovarna växer mer.
MEN det kan också vara så att det bara ser ut som att hovarna växer fortare än normalt, för att de har den form de har efter hovbensrotationen. DÅ blir tårna långa betydligt snabbare än normalt.
 
Tack!!!
Kan tillägga att han kom till oss efter fången så jag har inte kunnat följa hela förloppet. Kanske ska vara tacksam för det. Inga återfall i sommar ialla fall och det känns skönt.
 
Som nån skrev så tar det ungefär ett år innan en hov har växt ut helt på nytt. Men du ska nog inte räkna med att alla spår är borta redan efter ett halvt år...
Kram/Jossan
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
713
Senast: Habina
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 553
Senast: Sirap
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 315
Senast: Meglio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp