Fångkänslig ponny och augusti-gräs?

Kicki081

Trådstartare
Vi har haft en foderponny sen mitten på juli. Han hade fång för fyra år sedan (september). Vet ej vilken sorts fång men han har inte haft fång därefter. På sommaren går han med betesreducerare, men han är alltid fri från den några timmar om dagen (om inte betet är kraftigt, då har han den hela tiden). Är det avbetat går han utan.
Här hos oss går han i en skogshage med från början långt förvuxet gräs. Nedbetat nu men lite finns det då de betar rätt mycket. Han går utan betesreducerare.
Hos oss rids han 5-6 dagar i veckan, hos ägaren reds han ca 2 ggr i veckan.
Han får lite hö eftersom gräset är näringsfattigt. Han är piggare sen vi började med hö och halm men även lite rundare.
Vill göra allt jag kan för att han inte ska få fång igen, och har läst att gräset i augusti-september kan vara lurigt när det regnar mycket och gräset växer till. Är därför lite kluven till hur jag ska göra. Bör han stå inne på natten så att han hindras äta gräs iaf på natten? Känns fel att sätta på betesreducerare nu då det är så lite gräs och grenar är svårt att äta med den på.
Hur gör ni med fång känsliga ponnys?
 
Nu har jag nyss släppt i en övervuxen skogshage, min fångponny (var sjuk i juni), går med munkorg där dagtid och inne utan på natten. Funkar toppen för hennes del, i min skogshage kommer jag köra utan munkorg när gräset är nedbetat, men svårt att säga om man inte vet hur din hage ser ut. Är den skuggig brukar inte gräset få lika mycket fart. Bete som på bilden nu, gått i frö för länge sedan så det är glest och inte speciellt frodigt.

68457753_10157366700229648_7110095823387492352_n.jpg
 
Nu har jag nyss släppt i en övervuxen skogshage, min fångponny (var sjuk i juni), går med munkorg där dagtid och inne utan på natten. Funkar toppen för hennes del, i min skogshage kommer jag köra utan munkorg när gräset är nedbetat, men svårt att säga om man inte vet hur din hage ser ut. Är den skuggig brukar inte gräset få lika mycket fart. Bete som på bilden nu, gått i frö för länge sedan så det är glest och inte speciellt frodigt.

68457753_10157366700229648_7110095823387492352_n.jpg
Är liknande min hage fast min är avbetad då. Då det varit övervuxet så länge också så är där en matta av mossa i hagen, som det kikar upp lite gräs igenom.
Känns rätt bra att ha honom inne på natten då jag har mer kontroll över hur mycket han äter...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
716
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 377
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 822
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 385

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp