Bukefalos 28 år!

Fångtråd: Att ta beslut?

Tagliabue

Trådstartare
Mitt russ betäcktes 2011, under tiden hon stod på det mindre russtuteriet fick hon tyvärr något släng av fång. Hingstägaren ringde mig och berättade att hon blivit stel och ovillig att röra sig, lite puls men hon hade långa hovar och var gammelskodd. Så hingstägaren tog in henne från de dåliga betet de påstods ha (har själv aldrig sett betet), hon verkades och skoddes om, blev lite bättre men inte OK. Ställdes i grushage med torrhö. Jag kom ner och hämtade hem henne några dagar senare då hon var konstaterat dräktig.

40 mil senare på finka och hemma i sin egen box och distriktarn som kollat på henne konstaterades det knappt att hon hade lindrigt fång, fick Finadyne och ställdes i sjukhage. Så småningom fick hon komma ut till de andra, hon fölade ett fint stoföl och allt har gått hur bra som helst. Hon tunnade ur lite när hon fick fölungen som började dia, när fölungen blev skiljd från henne gick hon upp i vikt igen och såg fin ut.

Har både fölungen och stoet inhyrt hos en kompis, hon fick tyvärr förra vintern ett rejält fånganfall på ett sto. Hon var tämligen säker på att mitt sto nu har fått ett anfall, rejäl puls i hovar, ovillig att gå, står och avlastar .. när vi hämtade hem stoet från hingsten gick hon men stappligt och hade puls i hovarna. Magkänslan säger att det är värre denna gång. Vet. ska tillkallas.

Jag har tidigare tänkt att vid minsta tanke på fång ska hon tas bort då jag inte vill se henne lida mer, hur väljer man rätt beslut? Stoet är 18 år.
 
Sv: Fångtråd: Att ta beslut?

Om det inte går att häva mer eller mindre på en gång så avlivar jag. Jag har försökt rädda ett dräktigt sto med fång men stod inte ut mer än 10 veckor.
 
Sv: Fångtråd: Att ta beslut?

Jag har tidigare tänkt att vid minsta tanke på fång ska hon tas bort då jag inte vill se henne lida mer, hur väljer man rätt beslut? Stoet är 18 år.

För några månader tog jag ett beslut.

Det var så att jag hade en häst med diverse krämpor i bagaget, det tärde otroligt på mig att försöka och försöka, gång på gång. Till slut tog jag beslutet att han skulle få en chans till, han skulle sättas igång och till sommaren skulle jag utvärdera resultatet. Jag tog även beslutet att blev han dålig så att veterinär skulle tillkallas skulle jag låta honom somna in.

Tyvärr blev han akut dålig och finns nu inte mer...

Jag kan inte råda dig, men för mig var det skönt att sätta en gräns i förväg och sen handla efter det. Du verkar redan ha funderat på den gränsen?

Om du bestämmer dig för att det är dags att avliva så är det helt OK. Fång är inte kul och när hästen får det en andra gång så ligger det ju latent till.
 
Sv: Fångtråd: Att ta beslut?

Om det inte går att häva mer eller mindre på en gång så avlivar jag. Jag har försökt rädda ett dräktigt sto med fång men stod inte ut mer än 10 veckor.

OT. Tror jag följde den tråden, kommer ihåg den ännu. Beklagar förlusten.
 
Sv: Fångtråd: Att ta beslut?

Hon skulle först lånas ut, men personen i fråga ville lämna tillbaka henne i september och då kände jag att hon får stå kvar där hon står just nu pga att hon har flyttat runt så mkt i sitt liv och har det bra där hon står nu. Sen tänkte vi ev. släppa henne på bete i sommar för en sista bra stund i livet typ och ta bort henne till hösten, har sedan även tänkt att om det är så att hon blir dålig igen så får vi ta bort henne typ.

Men nu när stunden kan vara inne? Usch .. man slits mellan vad som är rätt och fel, hur ska man tänka och känna?
 
Sv: Fångtråd: Att ta beslut?

Jag har tidigare tänkt att vid minsta tanke på fång ska hon tas bort då jag inte vill se henne lida mer, hur väljer man rätt beslut? Stoet är 18 år.

Jag tycker inte att det är fel att ta bort en häst som får upprepade fånganfall. Risken är stor att de upprepas. Ett sätt att tänka kan kanske vara att ta hem veterinären, höra vad denna tycker och sedan kanske se om hon svarar på smärtlindringen. Om hon inte gör det så är det kanske läge att ge upp. Om hon blir märkbart bättre kanske det "bara" är ett lättare anfall. Men om man väljer att behålla hästen så bör man nog verkligen försöka undvika fler anfall i fortsättningen.

Hoppas att du känner att du tar rätt beslut!

det finns nog inget rätt eller fel
 
Sv: Fångtråd: Att ta beslut?

Har en 24årig kille här hemma som börjar få diverse ålderskrämpor hit och dit. Jag har ett "avtal" med mig själv att blir någon av hans ålderskrämpor så allvarliga att jag måste tillkalla veterinär på grund av att han har ont, då får han somna in direkt. Visst, inte det lättaste beslutet att ta, och jag vet att då den dagen kommer så kommer jag ändå säkert att tveka, men jag har bestämt mig för att han ska inte behöva lida den sista tiden han har kvar att leva. Thats it! Han har haft ett långt och bra liv, varit tävlingshäst i 10 år, hobbyhäst i 10 år och nu de senaste åren så har han haft ett underbart pensionärsliv här hemma hos mig, med mycket omtanke, kärlek och massor av mys och bus. Då vill jag inte se honom lida den sista tiden, utan komma ihåg honom som den underbara, fina och kärleksfulla häst han är.
Beslutet är inte lätt, det kommer det aldrig att bli. Jag kan inte säga vad du ska göra, men se på din tjej och känn efter, vad tror du är rätt beslut? Vad känns som rätt beslut? Känn efter och följ din instinkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Fångtråd: Att ta beslut?

KL

Idag har veterinären varit ut och kollat på henne, det är solklar fång. Hon har nu fått smärtlindring, ingen skillnad har setts då hon fick den så pass sent nu ikväll tyvärr. Hon fick en kur som ska räcka i 9-11 dagar, ska tänka över de olika alternativen som finns och se hur det blir, jag ska även åka upp och hälsa på henne och se henne med egna ögon. Vi är nog rätt inställda på att hon ska få avsluta sina dagar, det har iaf jag varit inställd på sedan igår kväll.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 406
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 788
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 303
Hästvård Kompisen har sina hästar i ett stall där stallägaren inte bryr sig om sina hästar o kompisen är inte jätteerfaren hästägare heller. igår...
Svar
7
· Visningar
2 556
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp