Vård Fångvård, råd önskas

Tillgängliga prefix: Visa alla Vård Foder
Idag har jag talat med kliniken och fått helt andra råd än distriktet gav. Detta var råd som stämmer med det jag läst om sjukdomen hittills (alltså inte ställ på box i 2 veckor sedan kan den gå ut i sjukhage om den är smärtfri :crazy:). Jag har även tagit med en vän ut och tittat, en vän jag litar på i alla lägen som dessutom har fångerfarenhet, och vi kom fram till att hon inte har märkbart ont vid vändning på hårt underlag.
Hon får fortsätta stå på box men nu känns det som att det går att börja planera för ett klinikbesök om ett tag.
Helt otroligt att distriktsveterinärerna ger sådana råd. :( Det kan ju lätt ta livet av en fånghäst.

OK, ber lite om ursäkt men titeln får mig varje gång att associera till något helt annat.
Håller tummarna för att hästen blir bra.

Min stod i box med mycket mjukt underlag. Borttagna skor ersatt med tjocka skumgummisulor fastlindade på framhovarna. Fick inte lämna boxen. Kan man kyla hovarna gärna direkt vid fånganfallet så blir prognosen bättre, Metacam i 5 veckor. Röntgad på klinik lindrig hovbensrotation. Sen skodd på klinik 2 ggr, liten hage med gummimattor och halm ett par månader . Ridning när han var friskförklarad och hoven växt ut med 75%. Nytt anfall så är man på ruta 1 igen. Min blev helt återställd.

Hästdiskussioner nu

• Dräktiga ston 2018/2019
  • Böjprov
  • Nypon

Övrigt-diskussioner nu

Dagbok

• Borde jag flytta?

Radannonser

Hästnyheter

Bukefalos