Fångvård, råd önskas

Shaggy

Trådstartare
Min häst blev diagnostiserad med fång den 27 mars. Hon har stått på box sedan dess och förutom att det var oroligt i början så har det fungerat mycket bra. Nu är hon för det mesta lugn och verkar helt nöjd med tillvaron. När jag flyttar henne till brorsans box så traskar hon dit utan att försöka gå sin egen väg, vilket inte skulle förvåna mig med den hästen.

Frågan är nu hur jag ska tänka framåt. Har försökt prata med distriktet vilka var de som var ute men fått extremt vaga svar. Vid första besökt var det mycket knapphändigt då veterinären direkt hamnade på språng till nästa patient (innan hon kommit in i stallet). För mig kändes det lite som 'den ska stå inne tills den är smärtfri men sen kan du göra som du vill, stressa dock inte'. Tyvärr finns det ju ett antal här inne som gjort samma resa så jag hoppas ni kan ge råd.

Hon diagnostsierades som sagt den 27 mars och fick en metacamkur på 10 dagar. Eftersom det fanns kvar i flaskan och hon var 'smärtfri' (så gott det går att avgöra på 5 m promenad) först den 6 april så fick hon ett par dagar extra. Magen har varit fin hela tiden utom att hon var lite lös de första dagarna då hon inte fick ro.

Vid samtal med veterinären, inte samma, den 7 april så sas ungefär att det inte gjorde något att hon fått lite extra men att tanken ju är att hon ska fungera utan smärtlindring och att de vill komma ut och kolla igen om ett tag. Jag sa då att min plan var att röntga så snart som möjligt och då tryckte de ännu mer på att de ville komma och titta. Med tanke på hur första besöket avlöpte och den ytterst bristande informationen jag fått så känns det som en oerhört onödig utgift.

Hon står 'inne' och håller sig lugn. Stallet är utebox så hon har tillgång till både dagsljus, frisk luft och viss distraktion i form av det rör sig lite runt henne. Hon kan se en häst från sin box, dock inte brorsan.
Hon har inte tappat så mycket i vikt som jag skulle önska men jag tycker depåerna har minskat även om hullet är kvar. Igår fick jag börja ge henne betfor, mycket ordentligt urvattnad, då hon visade tecken på att börja bli aningens uttorkad. Spänsten i huden är idag normal men gödseln är enligt mig lite för hård, hon kissar bra. Slutligen det allra viktigaste humöret är bra!
 
Beklagar :(

Tror det är viktigt att få röntgat hovarna så du vet vad du har att göra med och utgå från det. Då kan du även få mer konkreta råd hur du ska gå vidare.

i början stirrar man sig lite blind på själva fången, men fång är bara ett symtom och ju fortare man börjar ta tag i själva problemet (maten, vikten?) desto bättre.
 
Beklagar :(

Tror det är viktigt att få röntgat hovarna så du vet vad du har att göra med och utgå från det. Då kan du även få mer konkreta råd hur du ska gå vidare.

i början stirrar man sig lite blind på själva fången, men fång är bara ett symtom och ju fortare man börjar ta tag i själva problemet (maten, vikten?) desto bättre.
Ja jag ska röntga så fort som möjligt men i nuläget vågar jag inte köra henne. Jag vill vänta minst en vecka till och se att nuvarande tillstånd är stabilt.
Jag vet precis vad som är orsaken till fånget, IR, och kommer givetvis jobba med det. Det blir ju dock lättare ju snabbare hon blir "frisk" så man kan börja röra en aning på henne. Givetvis rör jag inte på henne innan hon är röntgad och jag fått vettiga råd av en veterinär.
 
Min häst blev diagnostiserad med fång den 27 mars. Hon har stått på box sedan dess och förutom att det var oroligt i början så har det fungerat mycket bra. Nu är hon för det mesta lugn och verkar helt nöjd med tillvaron. När jag flyttar henne till brorsans box så traskar hon dit utan att försöka gå sin egen väg, vilket inte skulle förvåna mig med den hästen.

Frågan är nu hur jag ska tänka framåt. Har försökt prata med distriktet vilka var de som var ute men fått extremt vaga svar. Vid första besökt var det mycket knapphändigt då veterinären direkt hamnade på språng till nästa patient (innan hon kommit in i stallet). För mig kändes det lite som 'den ska stå inne tills den är smärtfri men sen kan du göra som du vill, stressa dock inte'. Tyvärr finns det ju ett antal här inne som gjort samma resa så jag hoppas ni kan ge råd.

Hon diagnostsierades som sagt den 27 mars och fick en metacamkur på 10 dagar. Eftersom det fanns kvar i flaskan och hon var 'smärtfri' (så gott det går att avgöra på 5 m promenad) först den 6 april så fick hon ett par dagar extra. Magen har varit fin hela tiden utom att hon var lite lös de första dagarna då hon inte fick ro.

Vid samtal med veterinären, inte samma, den 7 april så sas ungefär att det inte gjorde något att hon fått lite extra men att tanken ju är att hon ska fungera utan smärtlindring och att de vill komma ut och kolla igen om ett tag. Jag sa då att min plan var att röntga så snart som möjligt och då tryckte de ännu mer på att de ville komma och titta. Med tanke på hur första besöket avlöpte och den ytterst bristande informationen jag fått så känns det som en oerhört onödig utgift.

Hon står 'inne' och håller sig lugn. Stallet är utebox så hon har tillgång till både dagsljus, frisk luft och viss distraktion i form av det rör sig lite runt henne. Hon kan se en häst från sin box, dock inte brorsan.
Hon har inte tappat så mycket i vikt som jag skulle önska men jag tycker depåerna har minskat även om hullet är kvar. Igår fick jag börja ge henne betfor, mycket ordentligt urvattnad, då hon visade tecken på att börja bli aningens uttorkad. Spänsten i huden är idag normal men gödseln är enligt mig lite för hård, hon kissar bra. Slutligen det allra viktigaste humöret är bra!
Beklagar fången, inget kul det där :(

Hade också sett till att röntga hovarna för att se rotation och/eller sänkning. Sen hade jag tagit kontakt med en kunnig hovslagare för vidare råd och planering av sjukbeslag för att underlätta för hästen.

Håller tummarna att ni får ordning på det!
 
Finns det ingen veterinär i din närhet som har portabel röntgen och kan komma ut till er?
I övrigt så tycker jag du agerar helt rätt och klokt med pållen. Hoppas på god bättring!
 
Finns det ingen veterinär i din närhet som har portabel röntgen och kan komma ut till er?
I övrigt så tycker jag du agerar helt rätt och klokt med pållen. Hoppas på god bättring!
Inte vad jag vet (hittar inget då jag googlar). Har funnits men den har lagt ner.
 
I vårt distrikt har distriktsveterinärerna portabel röntgen, kolla med dem i ditt distrikt, om inte annat kanske de vet vem som har
Jag har aldrig hört att de har och med tanke på bemötande hittills så är det inte aktuellt att anlita dem. Hade de haft borde de dessutom ha nämnt det då jag talade om röntgen med dem men det gjorde de inte.
 
I vårt distrikt har distriktsveterinärerna portabel röntgen, kolla med dem i ditt distrikt, om inte annat kanske de vet vem som har

Här också . DV här har stort fokus på häst utifrån att länet är så hästtätt och stort län .

De har ständigt fokus på utveckling ang just häst- portabel röntgen, ultraljud, tandvårdsutbildade med specialkompetens hos enskild osv .

Jag har full förståelse för att den som har jour och rycker ut i akutläge som i detta falll, måste iväg på annat akut direkt efter . Hos oss är det norm att man sedan självklart kan ringa upp veterinären i fråga på icke jourtid och få hjälp och råd gällande frågorna man har.
Jag tycker inte det är konstigt och förtjänar kritik alls att det uppföljande, dvs det icke akuta, inte ägnas tid till vid akut behandling på jourtid. Har jättesvårt att förstå varför någon utifrån det dömer att veterinären är dålig osv .
 
Man brukar ge smärtstillande behandling i ca 2 veckor. Om hästen efter avslutad behandling är ohalt i skritt och kan vända bra, så brukar man säga att man utan större risk kan transportera dem för att röntga. Därefter tar man ställning till hur den vidare konvalescensen ska se ut. Portabel röntgen är förstås att föredra, men om inte det finns så brukar man resonera så här.
 
Ring närmsta klinik o fråga? Jag transporterade min under fånganfallet för jag visste inte ens att det var fång. Inget att rekommendera dock.
 
Jag röngtade min när hon hade avslutat sin kur med medicin på 10 dagar. Hon fick åka till klinik, hade en pytte sänkning ena fram. Skoddes efter röngten bilderna och stod på box vila ännu ett tag fast med 5 minuters promenader om dagen. Var ingen fara att transportera henne ansåg klinikveterinären då hon hade svarat bra på medicinering. Levde många fina år efter de!
 
Här också . DV här har stort fokus på häst utifrån att länet är så hästtätt och stort län .

De har ständigt fokus på utveckling ang just häst- portabel röntgen, ultraljud, tandvårdsutbildade med specialkompetens hos enskild osv .

Låter som vi har samma distriktsveterinär :)
 
Jag har full förståelse för att den som har jour och rycker ut i akutläge som i detta falll, måste iväg på annat akut direkt efter . Hos oss är det norm att man sedan självklart kan ringa upp veterinären i fråga på icke jourtid och få hjälp och råd gällande frågorna man har.
Jag tycker inte det är konstigt och förtjänar kritik alls att det uppföljande, dvs det icke akuta, inte ägnas tid till vid akut behandling på jourtid. Har jättesvårt att förstå varför någon utifrån det dömer att veterinären är dålig osv .
Om du läser igen så var det inte det jag kritiserade. Jag kritiserar att jag får noll vettig uppföljning vid ny kontakt. Intressant är också att du dömer utan att veta ett skit om hur det brukar funka och hur kunskapsnivån bland dessa veterinärer är generellt angående hästfrågor. Återigen förlåt förlåt att jag inte skriver ut hela min historia från födseln fram till idag så att du får precis all information som kan behövas för att döma i målet :meh:.
Det vore trevligt om du som faktiskt är duktig kunde ge dig med de här bottennappen vad gäller oförskämda inlägg där du tar för givet att folk är puckade. Du kan ju så mycket bättre.
 
Skulle ringa och prata med kliniken som jag tänkt använda. Distriktarna här har all möjlig utrustning men kompetensen varierar från jätteduktiga till ”hej, kom och hjälp mig” så jag tar också hellre saker direkt med närmaste klinik eller min vanliga veterinär om det inte är superakut.
 
När min fick fång röntgade jag efter ca sex-sju veckor (tror jag det var) på box. Tänkte att hon oavsett skulle stå på box under den tiden och då kunde röntgen vänta. Hade möjligheten att ta ut veterinär med portabel röntgen. Hon hade inga förändringar och efter det fick hon börja stå i sjukhage ute. Mitt misstag var sen att jag började sätta igång henne för fort. Hon fick fång i oktober, tävlade under våren och i juni konstaterade vi hovbensinflammationer-antagligen för att påfrestning för hovarna blev för stor för fort. Tog fem månader att läka ut. Så min lärdom är att låta hästen vila länge. Åtminstone tre-fyra månader innan hästen belastas igen.
 
Jag transporterade min helt symtomfria 10 min till klinik efter 4 veckor. Hon kom fram och hade skitont. Skulle inte åka och röntga nu. Utan få ut någon eller vänta och låta stå på box.

Man kan i princip inte vara för försiktig eller ta det för långsamt med fång
 
Om du läser igen så var det inte det jag kritiserade. Jag kritiserar att jag får noll vettig uppföljning vid ny kontakt. Intressant är också att du dömer utan att veta ett skit om hur det brukar funka och hur kunskapsnivån bland dessa veterinärer är generellt angående hästfrågor. Återigen förlåt förlåt att jag inte skriver ut hela min historia från födseln fram till idag så att du får precis all information som kan behövas för att döma i målet :meh:.
Det vore trevligt om du som faktiskt är duktig kunde ge dig med de här bottennappen vad gäller oförskämda inlägg där du tar för givet att folk är puckade. Du kan ju så mycket bättre.

Otrevlig much ?
Svaret var inte ens direkt riktat till dig, även om det tog upp en del du uttryckt. Hur ska jag eller nån annan veta hela din story osv, det finns självklart utrymme att missförstå text och vad som avses på ett forum, osv.

Likväl, istället för att du rättar till ev missförstånd , så drar du igång otrevligheter på person vad du anser om mig.
Trevlig kväll !
 
Idag har jag talat med kliniken och fått helt andra råd än distriktet gav. Detta var råd som stämmer med det jag läst om sjukdomen hittills (alltså inte ställ på box i 2 veckor sedan kan den gå ut i sjukhage om den är smärtfri :crazy:). Jag har även tagit med en vän ut och tittat, en vän jag litar på i alla lägen som dessutom har fångerfarenhet, och vi kom fram till att hon inte har märkbart ont vid vändning på hårt underlag.
Hon får fortsätta stå på box men nu känns det som att det går att börja planera för ett klinikbesök om ett tag.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 398
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 561
Senast: Badger
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 260
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp