Fångvård, råd önskas

Idag har jag talat med kliniken och fått helt andra råd än distriktet gav. Detta var råd som stämmer med det jag läst om sjukdomen hittills (alltså inte ställ på box i 2 veckor sedan kan den gå ut i sjukhage om den är smärtfri :crazy:). Jag har även tagit med en vän ut och tittat, en vän jag litar på i alla lägen som dessutom har fångerfarenhet, och vi kom fram till att hon inte har märkbart ont vid vändning på hårt underlag.
Hon får fortsätta stå på box men nu känns det som att det går att börja planera för ett klinikbesök om ett tag.
Helt otroligt att distriktsveterinärerna ger sådana råd. :( Det kan ju lätt ta livet av en fånghäst.
 
Min stod i box med mycket mjukt underlag. Borttagna skor ersatt med tjocka skumgummisulor fastlindade på framhovarna. Fick inte lämna boxen. Kan man kyla hovarna gärna direkt vid fånganfallet så blir prognosen bättre, Metacam i 5 veckor. Röntgad på klinik lindrig hovbensrotation. Sen skodd på klinik 2 ggr, liten hage med gummimattor och halm ett par månader . Ridning när han var friskförklarad och hoven växt ut med 75%. Nytt anfall så är man på ruta 1 igen. Min blev helt återställd.
 
Min stod i box med mycket mjukt underlag. Borttagna skor ersatt med tjocka skumgummisulor fastlindade på framhovarna. Fick inte lämna boxen. Kan man kyla hovarna gärna direkt vid fånganfallet så blir prognosen bättre, Metacam i 5 veckor. Röntgad på klinik lindrig hovbensrotation. Sen skodd på klinik 2 ggr, liten hage med gummimattor och halm ett par månader . Ridning när han var friskförklarad och hoven växt ut med 75%. Nytt anfall så är man på ruta 1 igen. Min blev helt återställd.
Min häst blev diagnostiserad med fång den 27 mars. Hon har stått på box sedan dess och förutom att det var oroligt i början så har det fungerat mycket bra. Nu är hon för det mesta lugn och verkar helt nöjd med tillvaron. När jag flyttar henne till brorsans box så traskar hon dit utan att försöka gå sin egen väg, vilket inte skulle förvåna mig med den hästen.

Frågan är nu hur jag ska tänka framåt. Har försökt prata med distriktet vilka var de som var ute men fått extremt vaga svar. Vid första besökt var det mycket knapphändigt då veterinären direkt hamnade på språng till nästa patient (innan hon kommit in i stallet). För mig kändes det lite som 'den ska stå inne tills den är smärtfri men sen kan du göra som du vill, stressa dock inte'. Tyvärr finns det ju ett antal här inne som gjort samma resa så jag hoppas ni kan ge råd.

Hon diagnostsierades som sagt den 27 mars och fick en metacamkur på 10 dagar. Eftersom det fanns kvar i flaskan och hon var 'smärtfri' (så gott det går att avgöra på 5 m promenad) först den 6 april så fick hon ett par dagar extra. Magen har varit fin hela tiden utom att hon var lite lös de första dagarna då hon inte fick ro.

Vid samtal med veterinären, inte samma, den 7 april så sas ungefär att det inte gjorde något att hon fått lite extra men att tanken ju är att hon ska fungera utan smärtlindring och att de vill komma ut och kolla igen om ett tag. Jag sa då att min plan var att röntga så snart som möjligt och då tryckte de ännu mer på att de ville komma och titta. Med tanke på hur första besöket avlöpte och den ytterst bristande informationen jag fått så känns det som en oerhört onödig utgift.

Hon står 'inne' och håller sig lugn. Stallet är utebox så hon har tillgång till både dagsljus, frisk luft och viss distraktion i form av det rör sig lite runt henne. Hon kan se en häst från sin box, dock inte brorsan.
Hon har inte tappat så mycket i vikt som jag skulle önska men jag tycker depåerna har minskat även om hullet är kvar. Igår fick jag börja ge henne betfor, mycket ordentligt urvattnad, då hon visade tecken på att börja bli aningens uttorkad. Spänsten i huden är idag normal men gödseln är enligt mig lite för hård, hon kissar bra. Slutligen det allra viktigaste humöret är bra!
 
Min står på box sedan 2 månader och ska stå två månader till. Verkad inga skor, mjukt underlag. Bara grovfoder flera gånger om dagen. Mår bra rör sig bra, och positiv prognos. Blev röntgad på plats och konstaterad hovbensrotation, fick butta intraven + 2 ggr/dag i en månad. Ger Pronutrin och magen funkar fint. Planerad hagvistelse först i början på juli. Långsam igångsättning under hösten, ej hoppas förrän nästa år. Känns hoppfullt ändå...
 
Det här med rotation. Hur mycket är mycket och hur mycket är riktigt illa?
Ja, bra fråga.... Det mäts i Obelgrad. Min hade en etta och det anses lindrigt. Jag fick endast se plåtarna och där såg man tydligt rotation. Enligt Micke var det absolut behandlingsbart. Ska bli intressant att se ny röntgen efter ett tag. Detta är ett helt nytt område för mig!
 
Det här med rotation. Hur mycket är mycket och hur mycket är riktigt illa?
Jag fick aldrig något i Obelgrad (eller så fick jag det men jag minns inte exakt, man blev ju chockad där på kliniken) men efter röntgen dömdes hästen ut pga kraftig rotation och kraftig sänkning. Det har nu gått 15 månader efter diagnosen och hästen går ute i hage, ohalt, leker och springer och betar lite gräs.
 
Jag fick aldrig något i Obelgrad (eller så fick jag det men jag minns inte exakt, man blev ju chockad där på kliniken) men efter röntgen dömdes hästen ut pga kraftig rotation och kraftig sänkning. Det har nu gått 15 månader efter diagnosen och hästen går ute i hage, ohalt, leker och springer och betar lite gräs.
Vad underbart - härligt att höra :)
 
Ja, bra fråga.... Det mäts i Obelgrad. Min hade en etta och det anses lindrigt. Jag fick endast se plåtarna och där såg man tydligt rotation. Enligt Micke var det absolut behandlingsbart. Ska bli intressant att se ny röntgen efter ett tag. Detta är ett helt nytt område för mig!

Obelgrad mäter symptom och inte ev rotatiosgrad av hovbenet.
 
Obelgrad mäter symptom och inte ev rotatiosgrad av hovbenet.
Tack för klargörandet. Tyckte det var lite konstigt att min vet inte gav svar i normala enheten men just den delen av fång har jag inte läst om alls.
Min har alltså 7,8 grader på hf och 12,7 på hf :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 398
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 561
Senast: Badger
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 256
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp