Fans, medier och miljonhästar – nu ska löftena lotsas rätt

Stjärnorna Malin Baryard Johnsson och Peder Fredricson har båda fått hjälp på vägen mot toppen.
Nu vill de göra samma sak för nästa generation hoppryttare.
Två av Sveriges största ryttartalanger Janelle Larsson och Ingemar Hammarström kommer att ha Malin och Peder som mentorer.
– Det är ovärderligt att ha två ryttare med så mycket kunskap och rutin bakom sig, säger Janelle Larsson.
 
Det vore kul om man någon gång hjälpte talanger som inte redan har pengar och topphästar. Det finns så många talanger som t ex inte har råd med egen häst, bra tränare o s v. Jag är så trött på att alla stipendier o dyl i stort sett alltid går till dem som redan rider på elitnivå. Hjälp några som behöver extra hjälp istället.
 
Det vore kul om man någon gång hjälpte talanger som inte redan har pengar och topphästar. Det finns så många talanger som t ex inte har råd med egen häst, bra tränare o s v. Jag är så trött på att alla stipendier o dyl i stort sett alltid går till dem som redan rider på elitnivå. Hjälp några som behöver extra hjälp istället.
Frågan är ju hur talangerna ska vaskas fram när det letas bland ungdomar som inte ens har tävlat och än mindre har egen häst.
 
Frågan är ju hur talangerna ska vaskas fram när det letas bland ungdomar som inte ens har tävlat och än mindre har egen häst.
Men träna och tävla kan man ju ha gjort massor utan att ha egen häst. Och varför måste man ha tävlat för att vara en talang? T ex så kan ju ridklubbarna tipsa om ryttare som är värda att satsa på.
 
För mig har hästsporten tappat i stort sett hela sitt värde när det som nu nästan enbart handlar om ekonomiska resurser. Är det sport att ha fäder som grundat Microsoft, Apple eller Bloomberg?
 
Men träna och tävla kan man ju ha gjort massor utan att ha egen häst. Och varför måste man ha tävlat för att vara en talang? T ex så kan ju ridklubbarna tipsa om ryttare som är värda att satsa på.
Nu är ju artikeln låst.
Har ändå svårt att se hur någon utan häst har med 2 mentorer som dessa utan att redan vara ute och tävla relativt högt, oavsett om hästarna ägs av ryttarens familj eller inte.
 
För mig har hästsporten tappat i stort sett hela sitt värde när det som nu nästan enbart handlar om ekonomiska resurser. Är det sport att ha fäder som grundat Microsoft, Apple eller Bloomberg?
Vad jag minns har inga av dom 3 på prispallen under WC några av dessa som fäder. Annars tycker jag det är upp som en sol och ner som en pannkaka när det kommer till barn till rika amerikaner i hoppning, dessa är ännu unga och än vet vi inte om dom stannar på toppen under någon länge period.

För mig har det fortfarande ett värde helt klart, barn till miljarder är ju långt ifrån det vanligaste på toppen.
 
Tycker det vanligaste är att det är barn till fd topryttare som ligger på den högsta nivån och ser ut att stanna kvar i sporten. Tror detta är en bladning av att kunna odla sitt hästintresse, bra hjälp från start, rätt kontakter och dom har ett hum om hur det är att vara ute på resande fot största delen av året.

Åter ingen så har jag dålig koll på andra grenar än hoppning.
 
Det vore kul om man någon gång hjälpte talanger som inte redan har pengar och topphästar. Det finns så många talanger som t ex inte har råd med egen häst, bra tränare o s v. Jag är så trött på att alla stipendier o dyl i stort sett alltid går till dem som redan rider på elitnivå. Hjälp några som behöver extra hjälp istället.

Men det är ju omöjligt att veta om en ridskoleunge (som bara ridit halvdana ridskolehästar, bara fått hoppa max 90 cm och inte gjort något mer) är en stor talang eller inte?

Det skulle ju en helt annan typ av stipendium till en sån ryttare. Det stipendiet hade varit av välgörenhetskaraktär. Medan det här stipendiet har en stor portion PR inbakat. PR för den som delar ut det som får förknippas med framtidens stjärnor.
 
Hade varit roligt om andra hästmänniskor kunde glädjas åt dessa unga ryttare utan att deras familjs ekonomi alltid behöver dras upp. Man kan inte välja i vilken familj man föds i.
Båda två är duktiga och som vi alla vet så är det inte enbart hästen som gör jobbet.
Jag nämnde dem bara som extrema exempel, det jag syftade på var sporten som helhet.
 
Vad jag minns har inga av dom 3 på prispallen under WC några av dessa som fäder. Annars tycker jag det är upp som en sol och ner som en pannkaka när det kommer till barn till rika amerikaner i hoppning, dessa är ännu unga och än vet vi inte om dom stannar på toppen under någon länge period.

För mig har det fortfarande ett värde helt klart, barn till miljarder är ju långt ifrån det vanligaste på toppen.
Samma gäller alla ryttare på den nivån, hästmaterialet avgör - inte ryttaren .
 
Är många med mig som inte skulle klara det ens om vi fick en häst som redan tävlat på den nivån.
Visst en schysst häst kanse skulle hoppa 2 eller 3 banor på WC nivå om jag lyckades sitta kvar på hela banan men efter det hade hästen tackat för sig.
Att klara två-tre omgångar på WC-nivå är inte dåligt :) Jag är själv på nivån att jag håller mig i manen, eller som det heter tar mantag, så att sätta mig på en sådan häst hade jag inte gjort frivilligt.

Mitt inlägg du citerade gällde förstås ryttare med förmågan att rida WC, för dem är hästmaterialet avgörande. Det finns det många exempel på.
 
Att klara två-tre omgångar på WC-nivå är inte dåligt :) Jag är själv på nivån att jag håller mig i manen, eller som det heter tar mantag, så att sätta mig på en sådan häst hade jag inte gjort frivilligt.

Mitt inlägg du citerade gällde förstås ryttare med förmågan att rida WC, för dem är hästmaterialet avgörande. Det finns det många exempel på.

Fast ryttaren skicklighet är precis lika avgörande som hästens.
 
Fast ryttaren skicklighet är precis lika avgörande som hästens.
På sätt och vis eftersom det kräver en hel del av ryttaren men det finns många ryttare med tillräcklig kapacitet och färre hästar. Se på en ryttare som Rolf-Göran Bengtsson som är erkänt mycket skicklig och erfaren, för bara några år sedan rankades han som nummer ett i världen. Nu när han inte längre har riktigt lika bra hästar är han inte med bland de hundra bästa.
 
På sätt och vis eftersom det kräver en hel del av ryttaren men det finns många ryttare med tillräcklig kapacitet och färre hästar. Se på en ryttare som Rolf-Göran Bengtsson som är erkänt mycket skicklig och erfaren, för bara några år sedan rankades han som nummer ett i världen. Nu när han inte längre har riktigt lika bra hästar är han inte med bland de hundra bästa.

Ja, fast det bevisar ju inte att hästen är viktigare än ryttaren. Häst och ryttare är ett team där båda är lika viktiga. Ingen av dem kan lyckas med en partner som inte är bra nog.
 
Ja, fast det bevisar ju inte att hästen är viktigare än ryttaren. Häst och ryttare är ett team där båda är lika viktiga. Ingen av dem kan lyckas med en partner som inte är bra nog.
Båda måste vara bra nog men det finns många, många ryttare som är bra nog men få hästar och det är hästen som är avgörande.
 
Peder sa i en intervju för ett tag sedan att det är mest hästen. På den nivån när alla är skickliga så blir det ju hästen till slut. Du är aldrig bättre än din bästa häst är ju ett välkänt uttryck. Men då pratar vi ju om en nivå där alla är skickliga.
För någon som inte är skicklig spelar det nog ingen roll till slut vilken häst man har. En häst kommer inte fortsätta hoppa om den hamnar i skiten gång på gång.

Jag kan oxå tycka det är tröttsamt att stipendier hamnar hos rikemangsungar som faktiskt inte ens behöver pengarna. Men dessa ungar är ju faktiskt talanger utöver det vanliga och kan nå hela vägen och det är väl bla därför just dom har blivit uttagna? Finns ju exempel på rika ungar med dyra hästar som det absolut inte går särskilt bra för.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Nu släpps snart en miniserie där tittarna får följa de svenska hoppstjärnorna Peder Fredricson och Malin Baryard Johnsson när de coachar...
Svar
0
· Visningar
238
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I kväll lördag klockan 20 sänds det första avsnittet av Stipendiaterna, där Peder Fredricson och Malin Baryard-Johnsson coachar sina...
Svar
0
· Visningar
1 118
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp