Fantastiska viner för max hundralappen?

bettysmatte

Trådstartare
Jag gillar vin: rött, vitt, rosé och bubbel. Men känner ibland att jag saknar inspiration. Det blir ofta de gamla vanliga sorterna. Men nu vill jag vidga mina vyer.... ;)
Vad har ni för fantastiska budget-vintips? Så billiga som möjligt, men max hundralappen för en flaska. Ja, vad ska jag köpa imorgon?

Jag är inte förtjust i sötsliskiga viner, annars går det mesta bra :) !
 
Vill man slippa sliskiga viner så kollar man på dom under 3g socker. Då brukar det bli bra tycker jag! Köper dessutom bara ekologiska viner och blir sällan missnöjd. Både rött, Rose och bubbel tycker jag att den "regeln" fungerar bra på!
Fast, nej. SÅ lite socker behöver det inte vara.... :) Jag köper ofta röda viner, t.ex., som ligger på 5-9 gram socker utan att det smakar sött.
 
För runt hundralappen brukar vi köpa Amicone, Governo eller ”pinn-vinet” Cantina Zaccagnini om vi vill ha rött, Gnarly head eller La Gascogne Gros manseng om det är vitt som gäller.
 
1596136736325.png

Denna gillar jag.
 
Flesta favoriter ligger något högre, men finns några som klarar sig precis under 100-strecket:
Budgetfavorit vit: Brochet Facile 94 kr Sauvignon blanc, känns igen på gäddan på etiketten (finns en "lyxigare" variant med guldkant på etiketten om man lägger till 25 kr)
Budgetfavorit röd: Villarini Nero d'Avola 99 kr (Känns igen på "papperspåse" om flaskan)
Ok budget rosé: Mas Mellot 99 kr
Budgetbubbel: Cremant de Loire Brut 99 kr
 
Flesta favoriter ligger något högre, men finns några som klarar sig precis under 100-strecket:
Budgetfavorit vit: Brochet Facile 94 kr Sauvignon blanc, känns igen på gäddan på etiketten (finns en "lyxigare" variant med guldkant på etiketten om man lägger till 25 kr)
Budgetfavorit röd: Villarini Nero d'Avola 99 kr (Känns igen på "papperspåse" om flaskan)
Ok budget rosé: Mas Mellot 99 kr
Budgetbubbel: Cremant de Loire Brut 99 kr
Avseende vitt vin rekommenderar jag Ecologica. Kanske inte fantastiskt, men gott.
Tusen tack :) !
 
En flaska rött under 100lappen som jag gillar mycket
the-wanted-zin-old-vine-zinfandel-2016-74659-750ml.jpg


Vill också tipsa om att de har bra filter på systembolagets hemsida så du kan söka fram intressanta där. Du kan ju välja vilken sorts vin, vad de ska passa till om du ska ha till något särskilt, prisintervall och om de finns på ditt systembolag 🙂
 
Men det här går liksom inte att säga. Man måste prova sig fram helt enkelt. Eller fråga i affären och berätta vilket vin man har gillat så hittar de liknande.
 
Men det här går liksom inte att säga. Man måste prova sig fram helt enkelt. Eller fråga i affären och berätta vilket vin man har gillat så hittar de liknande.
Det är väl klart att folk kan säga vilka viner för max hundralappen som de tycker är fantastiska? Sedan får jag ju bara prova mig fram.... :)
 
Instämmer på Brochet facile. Ett annat trevligt vitt, som dock är lite sötare och passar bättre till sällskapsdryck, är Crudo.
En flaska rött under 100lappen som jag gillar mycket
Visa bifogad fil 54949

Vill också tipsa om att de har bra filter på systembolagets hemsida så du kan söka fram intressanta där. Du kan ju välja vilken sorts vin, vad de ska passa till om du ska ha till något särskilt, prisintervall och om de finns på ditt systembolag 🙂
Tack!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 255
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp