Fantastiskt hur fort man kan tämja en vildhäst..men en tam då?

MrsScabtree

Trådstartare
Jag såg ett prgram på tv för ett litet tag sedan om hur två personer åkte ut i vildmarken för att fånga vildhästar och tämja dem med hjälp av horsemanship. De fångade först en häst och tämjde den på två dagar, från att bara ha klappat den till att ha kunnat sitta upp och rida omkring på den! Detta var givetvis fantastiskt att se ..MEN..samtidigt så har dessa hästarna ett så pass välutvecklat språk att jag förstår att det går fort. Hur gör man isåfall med tamhästar?
De flesta tamhästarn idag har levt så länge med människor som inte har ett hum om horsemanship (åtminstone inte mkt)och blir på så vis "avtrubbade"..hur gör man med sådana hästar? Hemskt tacksam om ngn kunde svara...
 
Trams, hästar blir aldrig avtrubbade. Dom kan sluta lyssna på oss, men det är en helt annan sak. Jag har "väckt" ridskolehästar som slog dövörat till för 10 år sen, tar max 10 minuter.

Hästarnas sätt att kommunicera har utvecklats och förfinats under dryga 50 miljoner år, det sitter så hårt i ryggmärgen på dom att INGET kan få bort det. Givetvis finns det nåt knas här och där, som i naturen hade dött tämligen omgående, men dom är extremt få.

Således, man gör inte annorlunda med tamhästar än vildhästar. Enda fördelen man har med vildhästar är att dom har inte nån direkt uppfattning om människan. Deras instinktiva tanke är "ROVDJUR!", men med rätt hantering så kommer dom över det väldigt snabbt, och om det är bra människor som hanterar dom så får dom aldrig den negativa bilden av folk som många tamhästar har. Tamhästar tänker nog sällan "ROVDJUR!", snarare "Jävla idiot som aldrig snackar så man begriper"
wink.png


Skämtåsido, tamhästar som råkar ut för tillräckligt många människor som inte vet hur hästar fungerar sätter dövörat till. Men som sagt: dom vaknar ruskigt fort, för HELT stänger dom aldrig av. Vissa kan ta lång tid att väcka, min tog ett par veckors intensivt arbete (visserligen lärde jag mig under processens gång, vilket saktade ner det hela lite).

Föreställningen att hästar innerst inne skulle vara speciella eller annorlunda mot alla andra hästar är nog det som främst sätter käppar i hjulen för dom - folk tror att vi lyckats trubba av dom eller avla bort vissa beteenden. Om vi körde en stenhård selektiv avel de närmsta 100 000 åren kanske vi skulle kunna ändra på nåt, men de ynka 5000 år vi haft hästen i vår tjänst räcker inte på långa vägar för att göra andra ändringar än storlek och färg.
 
Senast ändrad av en moderator:
Våra tamhästar ÄR dummare och mindre lättlärda än den vilda varianten. T.ex det svenska halvblodet som är den mest trögfattade ras jag känner till, den tar längre tid för i princip allting och de förstår inte riktigt de där fina gesterna som deras vilda artfränder har. Dock är halblodet perfekt för ""medelsvensson" så de har samma tröga reaktionsförmåga och dåliga hästspråk.En vild häst tycker att människor är vingliga, tröga och korkade medan halblodet ( m.fl.) trivs bra med oss korkskallar då vi är lika i sinnet.
Så hur man gör med tamhästar? Man gör precis så som folk gör, tjatar och tjatar och upprepar tills hästen fattar.......
Travaren t.ex är en dålig ridhäst på sitt sätt men den är fantastik att kommunicera med och betydligt snabbare och mer lättlärd en ett havblod, OM människan som lär den sakerna hinner med.Araben och islänningen liksaå.
 
Ehum... nog för att jag brukar hålla med dig, men inte den här gången. Alla de halvblod jag träffat är enormt snabba i reaktionerna, bara man "träffar rätt" och får dom att börja lyssna. Däremot har många halvblod ägare som inte direkt främjar detta utan dom stänger av. Så att någon hästras skulle vara mer lättlärd än nån annan sätter ja mig starkt emot.
 
roflmao.png
roflmao.png
roflmao.png

Jag håller faktiskt med dig...kanske finns det en o annan hbl som är kvick i tanken, men tyvärr så har jag aldrig sett nån sån....men man måste nog ha haft med bägge raserna att göra för att förstå skillnaden(vbl/hbl) fullblod har jag ingen erfarenhet av så där kan jag inte yttra mig...islänningar tycker jag faktiskt verkar lite tröga dom med
eek.png
, men det kanske är för att dom "rör sig så sakta och aldrig hetsar upp sig"
Jag haft ett par hbl i mitt stall och jag har fått krupp på dom...skulle jag ha t ex bråttom ut med dom i hagen så får man ju DRA dom, medans travaren anpassar sig efter mitt tempo..ett hbl skulle aldrig göra det...inte heller flytta sig när man kommer med maten...inte dom jag har träffat iallafall....sen om det har med blod eller folk att göra...har jag ingen aning om..fast dom kunde aldrig mäta sig med mina nångång i raektionsförmåga och följsamhet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Kom hit och hantera Malte, och se hur han reagerar om du börjar springa ut på väg till hagen!
biggrin.png
WEEEHAAAAA, BUS!!!!
bounce.gif
bounce.gif
bounce.gif
Och så är de flesta halvblod jag känner, när man väl visat att det är okej att vara häst.

Glömde... De hästar jag träffat som varit absolut segast i skallen har faktiskt varit varmblod, av de som tronar på top 5 på "Segaste hästarna som Jenny nånsin träffat" är nog tre varmblod... Ett kallblod och en fjordkorsning.

Så jag tror helt klart mer på folket än på blodet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Guuuuud vilken löjlig diskussion!

Alla vet väl att det är Araberna som är intelligentast av dem alla???
(kommentar från en arabägare, givetvis)

Nej, seriöst, min uppfattning är att rasen spelar mindre roll, utan Människan och Hästen spelar stor roll, många hästar är så otroligt kommunikativa medans människan kallar hästen knäpp för att den inte förstår, det gäller helt enkelt att tänka i samma riktning som hästen. Rasen spelar fortfarande ingen roll utan individen kan vara mer vaken och intresserad än andra, och som hästköpare väljer man ju hästen ibland efter stamtavla, ibland efter utseende och gång, och ibland efter just lynne som den slutliga nämnaren när man tittar på en häst. Det är NÅGONTING man faller för. De som trivs med tänkande hästar väljer sig oftast sådana, medans de som trivs med trögskallar vill ha det så.

Har sällan sett en häst välja sig en ägare...
 
Ja precis, man måste träffa rätt, tala STORT och TYDLIGT som om de var små barn, det är det jag kallar trögtänkt jämfört med t.ex islänningar ( som är den ras som är snabbast i reaktionerna av de vi håller som tamhästar i vårt land). De försöker hela tiden tolka dig, det handlar inte om att pricka rätt utan om att hinna hänga med i deras snabba sätt ( och undvika att prata så mkt skit).
Jag har ALDRIG träffat ett inteligent halvblod och då har ändå hanterat några 100 stycken............Man måste prata barnspråk med dem.
 
Ja du... Du har ju träffat dom hästar du träffat och fått den uppfattningen du fått - inte mer med det. Men fortfarande - jag delar inte din uppfattning, och nog har jag säkert hanterat och ridit uppemot 70-80 halvblod (kompisar, tränat en del samt att det under mina ridskoleår var en jävla omsättning på hästarna - och inte ens dom var särskilt korkade).

Med "pricka rätt" menar jag inte att man måste leta ett sätt att komma åt dom hela tiden, utan bara första gången så dom inser att dom "ska" vara häst tillsammans med mig och inte hålla sig på mattan, så att säga. Har dom väl insett det en gång så blir dom oftast så himla glada att dom hela tiden söker kontakt, tolkar det man säger och gör sitt allra bästa. Och det gäller oavsett hästras.

Vi lär inte komma nån vart i diskussionen, men jag står fast vid att det är inte blodet som gör det, utan delsvis individen men FRÄMST människan i "andra änden". Inställningen hos denna gör nästan allt, och behandlar man en häst som en korkad häst så får man en korkad häst, likväl sm att om man behandlar en häst som en farlig häst så får man en sådan.
 
"rör sig så sakta och aldrig hetsar upp sig" Vad är det för islänningar du träffat? Inte hästen på min användarbild i a f.
smile.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag har i ärlighetens namn inte träffat såå himla många isisar...kanske en 10-15 st...men dom är så coola, hetsar aldrig upp sig för nåt...och bara som står där och ser allmänt ointresserade ut...å andra sidan så tycker jag att alla isisar häromkring får alldeles för lite mat...visst är dom tjocka, men de hötappar man ser dom få under t ex vintern är inte mycket....dom kanske inte orkar bry sig
crazy.png

jag o jouren menar nog inte lika, fattar jag nu...hon menar nig mer på NH sätt, hur en häst läser en människa, jag menar nog mer i den vanliga dagliga hanteringen...hur fort en häst uppfattar olika situationer, hur anpassningsbara dom är and so on...vi menar nog lika fast ändå lite olika
biggrin.png

Visst har jag sett snabba isisar, men dom är ju mer "heta" dom jag sett, det finns ju snabba travare och "heta" travare...jag tycker det är skilda saker.
 
Senast ändrad av en moderator:
Varför ska folk alltid börja med att klanka ner på ens åsikter i de här diskussionerna. Du förstod nog int ehur jag menade , jag vet att hästarn aha rkvar sina instinkter , herregud jag är väl inte så dum att jag tror att deras instinkter försvinner
mad.png
! Men faktum är att det verkar som att hästar kan bli avtrubbade..visst tror jag på att man kan väcka dem. Men en häst som alltid har gått själv i hagen och bara umgåtts med människor , hur gör man med sådana? de vet ju nästan aldrig hur de ska bete sig när de träffar "de sina" , om de nu än ör göra det...Det här med att en viss ras skulle vara dummare än den andra...SUCK.säger jag bara , det är väl individuellt..hur korkad får man bli egentligen , jag håller med dig..Ingen ras är väl mer eller mindre trög än de andra..du ha ringa bra tips på hur man kan "väcka" en häst till liv och börja kommunicera med den ? mvh/Lina
 
Senast ändrad av en moderator:
Varför ska folk alltid börja med att klanka ner på ens åsikter i de här diskussionerna.

Det kan ju eventuellt möjligen kanske bero på den attityd jag har? Själv upplever jag sällan att någon klankar ner på mig även om undantag gubevars finns.....

Det här med att en viss ras skulle vara dummare än den andra...SUCK.säger jag bara , det är väl individuellt..hur korkad får man bli egentligen

Vissa tycker tydligen att vissa raser är mer dumma än andra. Nåja! Vi gör alla våra egna subjektiva bedömningar
angel.png
. Du tycker ju att en en del raser är vanskapta? Enligt den tråd du har under Westernrubriken.

Smaken är som baken....
smirk.png
Själv tycker jag den är ursnygg!

Här är ett exempel:

http://www.westernsverige.nu/bobban/images/bobban_upp.jpg

Frid Kokopelli Mana
 
Senast ändrad av en moderator:
den var fin , det jag tycker är lite fuskigt med quarter hästar är att redan som föl har de en gigantisk rumpa..inget man har tränat fram alla gånger med andra ord! Och ja jag tycker inte att kroppsbyggnaden är den bästa..men vanskapt låter ju dumt , du får det att låta som att jag hatar hästarna och att de ser ut som missfoster , jag gillar hästen för individen , ras skiter jag fullständigt i ..Men det är ju bara en fördel om hästen är rätt byggd för att bära ryttaren , inte sant?
smirk.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Håller med, halvbloden folk uppfattar som tröga är hanterade på ett visst sätt, avstängda och maskinella.
Väcker man dom är dom mkt kvicka och trevliga att träna med.
 
Oj oj oj, du ska inte dra alla halvblod över en kant! De beror ju på stammen på dem. Mitt halvblod har jävligt mycket fullblod i sig och är därför otroligt signal känslig och mycket samarbetsvillig. Avlar man på skit får man skylla sig själv.
 
Ja kunde inte sagt det bättre själv, dunsockan!!!
Någon har tagit vatten över huvudet tror jag...
 
Jo gott folk. Det är stor skillnad mellan raserna om man ser till den stora massan. Sen att det finns individer som skiljer sig från rasen är inget rättesnöre.
Ju högre i blodet hästen är ju lättare är den att träna.
Just hbl som detta började med är en ras som är svår att få riktigt bra. Dom är bara från början tröga och knallar rakt över folk.
Ju mindre en häst är hanterad ju lättare är den att träna. En "vild" häst är renare i sina reaktioner så den blir snabbare klar.
Med ökad hantering av hästar så lär dom sig mer att det är dom som bestämmer och ju mer folk tränar NH ju fler hästar är det som till slut inte går att träna mer för dom är förstörda genom NH lekar.
Andelen hästar som går till anfall har ökat år för år. För 10 år sen fanns dom inte, idag stöter man på dom på varje träning.
"Normal" hantering är att föredra före modern NH. Få av dessa nya NH tränare har så mycket erfarenhet att de vet vad hästar är.
 
Jag håller i princip med dig.

...även om jag undrar över en del saker.


Jag har förvisso mina aningar
smirk.png
med det skulle ändå vara intressant att få höra vad just du avser och definierar som "modern" NH. Det borde också innebära att det finns en motsats?
O-modern NH. Och vad är det då enligt dig?

Kan du ge exempel på en modern tränare kontra en o-modern?

Undrar Kokopelli Mana
 
Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att rensa i kalendern
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Arbetsintervju

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Löss
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp