Fantastiskt hur fort man kan tämja en vildhäst..men en tam då?

Kan hålla med om att det är skillnad på tamhäst och vildhäst. Men tamhästen pratar samma språk som den vilda och slutar inte använda det. Det kommer den aldrig att göra. Men som sagt är det nog skillnad på tamhäst och vildhäst. Inte för att tamhästen förstår mindre, utan för att den även lyssnar till det språk som människan ofta använder. Det språket vi använder till dom kan i vissa fall vara motsatsen till deras. Därför tror jag att tamhästen ibland tänker två gånger. Men talar man hästens språk, så talat hästen tillbaka med samma. Man kan inte ta hästen ur en häst, det är jag övertygad om.
 
Jag måste bara berätta att jag verkligen fått uppleva skillnaden mellan tamhäst och vildhäst (islänning). Fick hem en helt ohanterad "vild" häst från Island som gått där i 5 år utan kontakt med människor. Kan börja med att berätta att det inte tog 10 minuter att tämja henne...
frown.png

Men det har varit väldigt faschinerande att se hur hon utvecklas och börjar få förtroende för människan. När hon väl lärt sig en sak, tex. att man inte får äta gräs när man blir ledd. Då ger hon f*n i det. Punkt slut. Min andra tamhäst, hon vet också mycket väl att hon inte får äta gräs, men prövar iallafall det titt som tätt. Jag upplever det som mycket svårare att lära en tamhäst saker (med att lära menar jag att de lyder till 100 %). Fast principen ska väl vara det samma, att man gör lika med båda sortens hästar. Men (jag tror) det tar längre tid med den tama.

/Linda.
 
Senast ändrad av en moderator:
En vildhäst har ingen uppfattning om oss människor får vi bara förtroende för dom kan dom låta oss göra vad som helst nästan.
En tamhäst som har haft 3 år med oss människor innan inridningen kan ha råkat illa ut med oss människor och litar då inte på oss.
Dom hästarna vet att vi är farliga och det kräver 100 gånger mer jobb att få förtroende för en sådan häst innan du ens kan börja arbeta med hästen.

Sedan beror det alltid på hur du anser är rätt bara DU som kan avgöra det. På 1800-talet gjorde man så att man hanterade hästen från marken i 3 år körde en den och den dagen man skulle rida satte man på sadel och hoppde upp och red sina 10 mil dit man skulle hästen var inriden och klar efter det.Sedan fanns det så klart folk som red in hästaran som vi gör idag men på den tiden hade man inte så mycket kunskap om djur som vi idag har.
Rätt och fel?? avgör själv=)
 
alltså HERREGUD... Ni som har skrivit: läs igenom och se så löjligt det låter...
Ni snackar som om det vore nån skillnad på svenskar, norskar eller danskar..
Jag tror som så att du som säger att halvblod är korkade, ja tror nog att det är du som är korkad..
Det går INTE att döma hästen efter sin ras. Isåfall har du nog inte specc bra erfarenhet av varje hästs individ av dem så kallade 100 halvblod du hanterat.
En islänning jag red och hanterade mycket förut var lugn och harmonisk medans min kompis häst var väldigt framåt och jättebusig.
En annan kompis till mig i samma stall hade en islandshäst som gjorde allt vad hon ville men om man skrämde honom drog han!
Alla 3 var alltså islänningar men ändå var alla tre totalt olika. Se inte allt från utsidan. Gå in på DJUPET om du ska uttala dej såhär korkat som du har gjort.
Sen kan du komma med en vettig åsikt.
Det finns ingen elak, trög, korkad häst. DET ÄR MÄNNISKAN SOM SKAPAR DOM BETEENDERNA.
Så lilla gumman,
om du har hanterat 100 halvblod och du tycker att dom alla är korkade och tröga; Då tror jag faktiskt att det är dig det stora felet sitter på eftersom ingen i den här diskussionen har upplevt att halvblod skulle vara korkade?
Sätt dej vid en hage och titta på hästarnas beteende så kanske du fattar att dom förstår lika mycket av oss som vi förstår av dem.
När jag har problem med någon häst så börjar jag undra, varför är han så "trög", vad gör JAG antagligen för fel??


SKYLL INTE PÅ DJURET NÄR DET EGENTLIGEN ÄR MÄNNISKANS FEL.

mad.png
mad.png
mad.png
mad.png
mad.png
mad.png
mad.png
mad.png
mad.png
mad.png
 
Senast ändrad av en moderator:
"ju mer folk tränar NH ju fler hästar är det som till slut inte går att träna mer för dom är förstörda genom NH lekar"

Jag trodde ärligt talat att du kunde något om hästträning, men det verkar inte så. En bra tränare skapar en egen relation med hästen. En häst är aldrig förstörd, den blir vad du gör den till (förutom några enstaka skräckexempel i form av livsfarliga hästar, men dessa har sällan NÅGON NH-träning i bagaget, snarare kommer ägaren till NH i sista försöket att få hästen "normal").

Är det så bekvämt att kunna skylla sina misstag på att "den hanterades av idioter till NH människor, så den var totalt bortom räddning"? Det stämmer nog lika lite som "Den här hästen är dum i huvudet".

Du sätter reglerna för hästen. Min kompis "idiottränade NH-häst" som säkerligen skulle gå in under din beskrivning fogade sig under en tränare på 3 minuter, utan att bitas, sparkas eller slåss. Det har garanterat mera med din egen kvalité att göra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp