Fantiserande rasvalstråd

machafuko

Trådstartare
Jag har redan börjat kolla på hund nr 2s ras fastän det är LÅNGT fram i tiden och jag vet inte ens om jag kommer vilja ha ytterligare en träningshund eller mer en sällskapsras. :angel:

Har trivts väldigt bra med Cessna, en fantastisk tollare. Så möjlighet finns att nästa hund blir en till sådan, men allt beror lite på vad jag kommer vilja ha framöver. Ibland känns det som att jag vill ha något ännu ”mer” för tex lydnadsatsningens skull. Jag har haft tur som fått en het tollare med mycket go i, men många därute jag ser hade jag nog tröttnat på. Samtidigt så kan det hända att nästa blir mer en aktiv sällskapshund då det är så långt fram i tiden att jag kanske har fullt upp med karriär etc då.

Vill ändå spåna lite på alternativ och den stora dealbreakern för mig med tollarna är all päls. Cessna fäller otroligt mycket året runt. Jag trodde att jag skulle tycka det var en peace of cake efter alla polarhundar och övriga fluffspetsar, men tollarna är betydligt värre än spetsarna. Jag blir galen faktiskt. Inte en dag går utan att man hittar hår i kyl, kläderna ser mer ut som en hund än kläder och jag får stå i en halvtimme efter att jag tvättat något och bara rensa tvättmaskinen.

Så lång story short. Jag spanar på två alternativ till nästa hund, beroende på behov då. Alltså antingen en aktiv sällskapsras eller en sporthund. Jag vill ha en som fäller så minimalt som möjligt, alternativt har fällperioder men däremellan fäller väldigt lite. Inget året runt fällande- tack🙏

Mellanstor-stor, inte för ljudlig. För aktiv sällskapshund har jag kollat pudel men ingen av de jag träffat har jag lockats av själva personligheten på. Det är helt enkelt en typ av hund som inte passar mig. För sporthund har jag på senare tid börjat fundera mer på Kelpie, men de jag träffat har varit som natt och dag. Antingen älskae jag dem eller avskyr dem.

Några tips någon? Den aktiva sällskapshunden kan vara från vilken grupp som helst. Önskemål är som sagt att den är relativt tyst och fäller lite. 😜
 
Senast ändrad:
Svarar mig själv med att pumi oftast har lätt till skall men jag har träffat en del tysta också, tror det beror en hel del på uppfostran och aktivering.
 
Whippet? Baserat helt på att flera här har rekommenderat den till mig som vill ha just en sällskapshund att träna lite på hobbynivå med, men gått bet på grupp 9 eftersom minimalt med ljud är ett absolut måste.
 
Känner tillräckligt många Pumis och inte en enda har varit i närheten av tyst dock, riktigt ljudliga typer om än väldigt charmiga hundar 😅
 
Dvärgschnauzer från linjer med tryck i? Finns uppfödare som sattsar på "arbetande hundar" och dessa skiljer sig rätt mycket mot de som är mer sällskap/utställning.

De är supertrevliga hundar! Men för små för min smak tyvärr. För mig går de under gruppen ”småhundar”, men det kanske också är för att jag är ungefär 180 lång själv 😂
 
Pumi är jätteroliga hundar, och de är olika mycket ljudliga, men problemet är nog att när de skäller så har de ofta en väldigt hög ton. När vi hade en var det ok, två gick bra, men den tredje låter mycket mer, och när vi passar dotterns också blir det ibland väldigt mycket då de triggar igång varandra. Men TS ska ju bara ha en, vad jag förstår, och då är det en härlig träningskompis.

Tipsar om spansk vattenhund som min väninna nyligen tagit en omplacering av. Hon har två pumi innan, men hävdar att den är ännu mer träningsvillig, tröttnar aldrig. Men lugn hemma, och skäller bara om det händer nåt, men det är det väl många hundar som gör? ;)

Pudlar såg jag att du inte träffat några som du gillade, men det är, med rätt linjer, väldigt roliga hundar. Hade en ny på agilitykursen nu, en riktig piggelin, ögonen bara lyste av iver :) Vill du så kan jag PM:a några trevliga Insta-konton!
 
Pumi är jätteroliga hundar, och de är olika mycket ljudliga, men problemet är nog att när de skäller så har de ofta en väldigt hög ton. När vi hade en var det ok, två gick bra, men den tredje låter mycket mer, och när vi passar dotterns också blir det ibland väldigt mycket då de triggar igång varandra. Men TS ska ju bara ha en, vad jag förstår, och då är det en härlig träningskompis.

Tipsar om spansk vattenhund som min väninna nyligen tagit en omplacering av. Hon har två pumi innan, men hävdar att den är ännu mer träningsvillig, tröttnar aldrig. Men lugn hemma, och skäller bara om det händer nåt, men det är det väl många hundar som gör? ;)

Pudlar såg jag att du inte träffat några som du gillade, men det är, med rätt linjer, väldigt roliga hundar. Hade en ny på agilitykursen nu, en riktig piggelin, ögonen bara lyste av iver :) Vill du så kan jag PM:a några trevliga Insta-konton!
Pm:a gärna!! Jag är väldigt öppen för att ändra uppfattning för på pappret känns en storpudel som en klockren hund. Dögulliga är de också om de klipps rätt :D
 
Sällskapsraser/aktiv sällskapshund jag i övrigt funderat kring är Basenji och irländsk terrier. Helt olika raser men som verkar passa in hyfsat på mina önskemål och som säkert är roliga hundar. Basenjis är jag iaf rätt säker på att jag hade tyckt varit supertrevliga. Har bara träffat en men den gillade jag och så har jag ju en förkärlek för grupp 5-hundarna. 😃
 
Sällskapsraser/aktiv sällskapshund jag i övrigt funderat kring är Basenji och irländsk terrier. Helt olika raser men som verkar passa in hyfsat på mina önskemål och som säkert är roliga hundar. Basenjis är jag iaf rätt säker på att jag hade tyckt varit supertrevliga. Har bara träffat en men den gillade jag och så har jag ju en förkärlek för grupp 5-hundarna. 😃
Vad tänker du att du ska göra med denna aktiva sällskapshund? Skulle du vilja ha någon vinthund tex så kan jag absolut hjälpa dig hitta rätt.
 
Vad tänker du att du ska göra med denna aktiva sällskapshund? Skulle du vilja ha någon vinthund tex så kan jag absolut hjälpa dig hitta rätt.

Jag vet inte än, eftersom jag inte är säker på att jag ens kommer vilja ha sällskapshund. 🙈 Men om jag kommer vilja någon sällskap/aktiv sällskapshund så skulle jag anta att det främst blir lite lydnad som hobby. Annars kanske rally och utställning.:)

Aldrig känt mig som en vinthundmänniska men är som sagt öppen för förslag 😅
 
Jag vet inte än, eftersom jag inte är säker på att jag ens kommer vilja ha sällskapshund. 🙈 Men om jag kommer vilja någon sällskap/aktiv sällskapshund så skulle jag anta att det främst blir lite lydnad som hobby. Annars kanske rally och utställning.:)

Aldrig känt mig som en vinthundmänniska men är som sagt öppen för förslag 😅
Vi får ta och ses innan du bestämmer dig helt enkelt :)
 
Sällskapsraser/aktiv sällskapshund jag i övrigt funderat kring är Basenji och irländsk terrier. Helt olika raser men som verkar passa in hyfsat på mina önskemål och som säkert är roliga hundar. Basenjis är jag iaf rätt säker på att jag hade tyckt varit supertrevliga. Har bara träffat en men den gillade jag och så har jag ju en förkärlek för grupp 5-hundarna. 😃

Tittar du på basenjin kan ju shiban vara något också. ;) Det finns helpeppiga och sportiga shibor och de fäller visserligen, men bara två gånger om året.
 
Tittar du på basenjin kan ju shiban vara något också. ;) Det finns helpeppiga och sportiga shibor och de fäller visserligen, men bara två gånger om året.

De är i minsta laget men de är ändå med i mina tankar inför framtiden. Älskar shibor så inte helt otänkbart, frågan är bara om de skulle älska min enormt intensiva tollare (om jag nu skulle ha hundarna samtidigt) :D
 
  • Gilla
Reactions: Sel
De är i minsta laget men de är ändå med i mina tankar inför framtiden. Älskar shibor så inte helt otänkbart, frågan är bara om de skulle älska min enormt intensiva tollare (om jag nu skulle ha hundarna samtidigt) :D
Fast en basenji är ju ännu mindre! Eller ja. som en shiba minus fluff typ. :D Jag har ju shiba med terrier, de brukar kunna stå på sig när de misstycker. :angel:

Edit; min vackra långbenstik är drygt 40cm i mankhöjd.
 
Fast en basenji är ju ännu mindre! Eller ja. som en shiba minus fluff typ. :D Jag har ju shiba med terrier, de brukar kunna stå på sig när de misstycker. :angel:

Edit; min vackra långbenstik är drygt 40cm i mankhöjd.

Shibor kan vara mindre men de största shiborna är ju lika stora som Basenjis 😃 Runt 40 var mitt egentliga minimum. Men just dessa två raser som ligger på gränsen kan jag göra undantag för :angel:
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Jag behöver en väldigt lättsam och lekfull andra hund om jag ska ha den samtidigt som Cessna, annars blir det nog inte så bra nämligen. Hon är en handfull och lite till så hon brukar inte gå så bra ihop med hundar som tycker hon är för mycket. :angel:
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 521
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Jag har nu passat en staffe över några månader och intresset för rasen har väckts rejält. Ju mer jag umgås med honom ju mer nyfiken blir...
Svar
11
· Visningar
2 235
Senast: Pancakes
·
Hundavel & Ras Nu är det drygt ett år sedan min finvoffa gick bort, 13,5 år gammal. Det är inte dags att skaffa ny hund riktigt än, utan vi har sagt...
2
Svar
27
· Visningar
3 460
Senast: Killaloe
·
Hundavel & Ras Om allt går som det ska kommer jag antagligen äntligen skaffa hund under nästa år, så har suttit i höst och kollat på olika raser. Det...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 910
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp