FAQ Version 1.0

Tassetass

Trådstartare
Natural Horsemanship FAQ

Det här forumet har funnits ett antal år, och vissa frågor är ständigt återkommande, varpå nån kläckte iden att ha en FAQ – Frequently Asked Questions – de vanligste frågorna, alltså.

Vad är NH?

En av de absolut vanligaste frågorna är ”Vad är NH?”. Den frågan är inte helt enkel att förklara, då alla som använder NH som filosofi har sin egen uppfattning. Men helt basic så kan man säga att NH inte är en hanteringsmetod, en grupp med övningar eller ”magiska tricks”, utan en filosofi. Det är ett sätt att agera tillsammans med sin häst där man så långt det bara går använder hästens egna förutsättningar för att göra det som ska göras.

Det handlar väldigt lite om vad hästen gör, utan mest om vad du själv gör. Via NH kan du lära dig saker om hästens beteende och behov och hur du som människa kan använda detta till din fördel. Genom att bli medveten om så väl dig själv som hästen så lär du dig hur du ska bete dig för att förtjäna den ack så viktiga respekten och den än mer viktigare förtroendet. Du lär dig att bli en partner till hästen. Genom att lära dig hur hästen fungerar kan du lista ut hur du kan göra saker roliga och intressanta för hästen, hur problem blir möjligheter istället för just problem.

Nyckelord och ”regler”

Nyckelorden inom NH är ord som ska vara helt självklara. Glädje, kommunikation, lek, förtroende, samarbete, mera lek, respekt, ödmjukhet, kärlek och en stor dos med självdistans. Det gör inget om det blir fel, det blir rätt nästa gång. För mig personligen är NH inget ”allvarligt”, utan det ska byggas på kärlek, bus, stoj och fantasi – för de människor jag sett som är allra, allra bäst på hästhantering går just enligt dessa ord.

”Regler” inom NH är det ont om, och det är också fel att kalla det regler, men tyvärr kommer jag inte på nåt bättre ord. Riktlinjer kanske? Inom NH-filosofin, i alla fall som jag uppfattat den, så är; våld, tvång, rädsla, hot och smärta saker som inte ska förekomma. NH bygger som sagt på att man via hästens egna förutsättningar kommunicerar och samarbetar, och då vi är så pass intelligenta varelser som vi är blir våld, tvång etc väldigt överflödigt. Det behövs verkligen inte.

Vissa tycker att ”Hästarna är stora och starka, vi måste visa vem som bestämmer”. Det kanske är sant, men jag tror inte på att man visar det med våld eller tvång. Då visar man bara att ”Om du inte gör det här så gör det ONT, eller så tvingar jag dig”, och vilket mått av glädje och samarbetsvilja får man ut av det?

Hur lär man sig NH?

NH lär man sig nog bäst genom att läsa allt man kommer över – man behöver inte hålla med allt man läser – se videos, gå på kurser eller på annat sätt insupa all den kunskap som behövs. Vissa lyckliga filurer får denna kunskap redan ”från början”, men vissa stackars satar (t.ex. jag) lärde mig väldigt fel först, och det tog lång tid innan jag kom på rätt köl. Men mycket fick jag genom att läsa böcker om hästars beteende, behov och instinkter. Helt enkelt lära mig vad som försiggår i en hästhjärna i olika situationer.

Vidare är förstås det bästa om man har en tränare som kan anpassa inlärningen efter vad du är för person. Men har du inte den möjligheten så går det i alla fall. Än en gång – läs och fundera över allt du kommer över.

Och givetvis, det viktigaste. Läs av, prova med och lattja med din egen häst. Du har ingen bättre lärare i hur man beter sig vettigt mot en häst än just en häst. Iaktta din häst, gärna tillsammans med andra. Spendera mycket tid tillsammans och gör ingenting. Bara var och ta in stämningen. Lär dig vara lugn med din häst...

Ynklig sammanfattning.

Det viktigaste du måste komma ihåg är att det har inte att göra med hur mycket du ”övar”, eller vad du gör med hästen rent konkret. Det allra, allra mesta handlar om en kunskap och förståelse för hästens varelse, samt hur du ska omvandla detta och ta in det i ditt eget beteende. Det är ett tänkande, en attityd och en inställning till hästen mer än vad det är övningar, rep, rundcoraller och karlar i westernhattar.

NH är inget hokus pokus, utan det är ett sätt för dig att lära dig hur du ska få ut det allra mesta ur din relation med hästen. Tyvärr kan du inte lösa enstaka problem genom att ”använda NH” just där, utan för att verkligen få ut nåt av det måste du förändra – mer eller mindre – hela ditt sätt att tänka och interagera med hästen. Det kräver inte inte att du måste sluta rida dressyr eller sluta hoppa – NH är inte bara för western- och barockfolk. NH är för alla som vill ha en bra relation med sin häst, men som hittills inte har hittat nåt bra sätt att komma dit.

Jag önskar att jag kunde skriva ”Så här gör du” och servera allt på ett silverfat, men det kan jag inte. Det ligger hos dig att söka kunskapen, inta den och med hjälp av böcker, filmer, folk och din häst omvandla det till positiv energi som du skjutsar in i relationen med hästen.

Och än en gång: det är inte VAD du gör som räknas. Det är HUR du gör det, VARFÖR och med vilken ATTITYD du gör det. Hellre en dundertabbe och skratta efteråt, än ett steg i rätt riktning som kommer ur bråk och tvång.

Du tycker säkert att allt jag skrivit är sunt förnuft och vanligt hästvett. I så fall – BRA! Då är du på väldigt rätt väg. Jag känner få människor som fått aha-upplevelser av att läsa om NH, det kommer först när man börjar prova och ser hur ens egen attityd, kunskap och glädje smittar av sig på hästen.

En bok som jag personligen tycker enormt bra, konkret och sakligt – men ändå med känsla och kärlek – beskriver NH är ”Natural Horse-Man-Ship”, skriven av Pat Parelli. Den finns än så länge bara på engelska, men är lättläst, och ger också beskrivning av de ack så berömda ”Seven Games”, som jag dock inte vill proklamera ut som en bra startpunkt – man måste kunna mekanismen bakom om man verkligen ska få ut nåt av dom.

/Jenny Viklund – 19/12-2003

***

Sen är det ju bara att fylla på med länkar, boktips, osv.

Ris och ros, bring it on! Men var snälla, skrev detta på typ en kvart ;)
 
JAG? Jag blandar mig inte i hur ni definierar NH. Jag ville bara tipsa om forumreglerna. Ska bli intressant att se vad ni enas om. :angel:
 
Vadå enas? Jag är enväldig härskare här :devil:

Men allvarligt - är det förbjudet att tipsa om länkar och böcker? Det visste jag inte...
 
Re: Forumreglerna

Eeeh, va? Gunnar har satt upp forumreglerna ja. Jag bara tipsade om att ifall ni lägger in länkar och boktips är det emot forumreglerna.
 
Bra jobbat, väldigt bra. :love:

Får jag stjäla din text och härja lite i den? Bara lugn, inget farligt alls, bara lite lite .. :devil:

typ version 1.03 eller så?
 
Äntligen har nån tagit itu med det där! Du är väl en pussgurka ändå! FAQ:n som den ser ut nu tycker jag är helt okej, det är dock en sak som jag tycker ska vara med: ibland kommer det frågor om hästen är för gammal för att börja med nh. Jag tror det kan vara bra att understryka att alla hästar kan det här. Att det är vi som hästmänniskor som ska lära oss. En ankrad FAQ kan vara till stor nytta. Den på barocken är det iofs tydligen inte alla som ser...Fortfarande dyker det upp frågor där om "vad är barock egentligen?"
 
Jättebra Jenny!!!
Om man inte får göra reklam för böcker eller lägga ut länkar, kan man då inte i alla fall få namnge de största, typ Parelli, Hampfling m.fl.? Så kan den som är intresserad själv söka efter dem på annat håll. Som exempel på olika inriktningar?
Beskrivning av 7-games skulle jag också vilja få in eftersom det brukar vara efterfrågat.
 
Seven Games är bra, MEN... De beskrivningar som jag läst har varit milt sagt undermåliga :crazy: Säger inte att mina är bättre, men dom är inte ens klara ;) Ju mer jag hållt på desto mer har jag insett hur mycket SG hör ihop med resten av PNH, och jag tror inte Parelli vill ha dom "lössläppta" hur som helst.
 
Ja, man borde ju kunna nämna ett eller annat namn. NH har inte en egen kategori bland länkarna, det kanske borde finnas en sån?
 
Tasse,

Nu har jag stökat en stund i din text. Jag har ändrat till 3'e person, försökt lägga delar i objektform istf subjektform, samt stramat till den lite. Hoppas du inte misstycker, du har bollen nu. Jag har lagt till lite egen text i början och lite mer på slutet, samt bantat disclaimern och lagt sist. Det fattas beskrivningar på lekar och övningar, du höll väl på med det. Jag stal lite regeltext från barock också, moderator får väl skriva dit den hon vill ha. Inga länkar längre, dom fick vi ju inte ha.
 
Helt okej :) Dock står jag fast vid min åsikt att jag inte gärna har med Seven Games i "ensamt majestät". SG funkar inte riktigt så...
 
Njae...

Seven Games är fantastiskt bra, och visst ska man dra in dom i hela hanteringen, men "enskild" träning i paddock är väldigt bra för att helt enkelt komma på HUR man ska göra. Risken är bara att folk bara tränar i paddock, flätar inte in i det i den dagliga hanteringen och kanske blir allt värre. Och även OM man drar in det i den naturliga hanteringen får man inte alls ut dess fulla potential om man inte lär sig hela mekanismen och filosofin bakom.

Dom som läst min beskrivning av SG verkar tycka att den är riktigt bra, men den - precis som Parellis original - behöver kunskap och förståelse i grunden, annars funkar det inte fullt ut.
 
Eftersom FAQ-en främst ska vara till alla nya som besöker forumet och troligen har ett visst intresse /nyfikenhet att se vad NH är innan de bestämmer sig fullt ut att börja med NH, så kan ni väl lägga ut några enkla grejer som hör till grunden, några enkla övningar man kan ta sig an innan man tar steget fullt ut, ta åtminstone med en egen-version av en av parellis sju lekar (allihopa blir förvisso lite för mycket) som folk kan prova och känna att det funkar, att NH kan vara något för dom.

Vill man dra hit mer folk till forumet och på så sätt sprida NH och därmed en chans till gladare hästar måste man faktiskt MUTA, LOCKA dem lite :) :angel: (människorna, och inte hästarna).
 
Poängen är ju just att det har inget med övningar eller Seven Games att göra - egentligen! Det spelar ingen roll vilka övningar dom gör eller vilken version av SG dom får tag på om inte filosofin redan anammats. Man lär sig inte NH-filosofin via SG, men man kan lära sig mycket av SG och utveckla kommunikationen med sin häst om filosofin redan förståtts och accepterats.

För som redan sagt: NH handlar inte om VAD man gör, utan HUR och VARFÖR man gör det. Således är alla övningar i världen värdelösa om man inte gör dom med rätt kunskap och attityd.
 
För som redan sagt: NH handlar inte om VAD man gör, utan HUR och VARFÖR man gör det. Således är alla övningar i världen värdelösa om man inte gör dom med rätt kunskap och attityd

Där tror jag att vi har det största problemet med de som sätter sig emot NH-filosofin.
Har man inte rätt attityd så är det svårt.
Ett exempel är mig själv.
När jag skaffade den senaste hästen så förstod vi inte varandra alls.Hon gjorde som hon ville,inte det som jag ville.
Jag fick träffa en tränare,visserligen inom western,som lärde mig det som fick mig att inse vad NH går ut på.
Att lära sig kommunicera med hästen.Allt detta är numer helt naturligt för mig.Sammarbetet mellan häst och ryttare/kusk är A och O.

Ett flertal hästägare i stallet förstod inte hur jag gjorde för att få hästen så bra i slutändan.

/Annelie
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 223
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 222
Senast: Habina
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 075
Senast: Mabuse
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
744
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp