Får aldrig höga %, hur länge ska man försöka?

Emanon

Trådstartare
Jag har tävlat på en LB:1-LA:3 nivå i ca 6 år nu och haft som mål att starta MSVC och som dröm att kvala till MSVB. Men nu har jag börjat tappa motivationen.

Oavsett vilken klass jag startar hamnar jag allra oftast runt 60-64%. (Har vid enstaka tillfällen ridit runt på 68-69% när jag fått tävla hästar jag inte brukar rida). Jag tävlade tidigare ett par hästar som jag bara red 1-2 gånger i veckan, och då tyckte jag att % ändå var rimliga. Men nu har jag en egen häst sedan 6 mån tillbaka och har gjort en handfull starter med 64% som bästa resultat.

Jag är ju medveten om vilka missar jag har och varför jag får de % jag får. Men oavsett vad jag gör så fortsätter jag hamna i mitten av resultatlistorna. Jag rider för tränare 1-2 dagar i veckan. Men jag presterar aldrig som på träning när jag väl tävlar.

Jag tycker oftast att det är kul att tävla. Men det har verkligen tagit på mitt självförtroende att jag aldrig rider en riktigt bra ritt. Jag trodde lite att resultaten skulle börja komma nu när jag har en egen häst som har kapaciteten för högre klasser.

Har någon något råd för hur jag ska kunna fortsätta tävla utan att skämmas för att jag aldrig kommer någonstans? Eller är det dags för mig att ta en paus från tävlandet?
 
Jag har tävlat på en LB:1-LA:3 nivå i ca 6 år nu och haft som mål att starta MSVC och som dröm att kvala till MSVB. Men nu har jag börjat tappa motivationen.

Oavsett vilken klass jag startar hamnar jag allra oftast runt 60-64%. (Har vid enstaka tillfällen ridit runt på 68-69% när jag fått tävla hästar jag inte brukar rida). Jag tävlade tidigare ett par hästar som jag bara red 1-2 gånger i veckan, och då tyckte jag att % ändå var rimliga. Men nu har jag en egen häst sedan 6 mån tillbaka och har gjort en handfull starter med 64% som bästa resultat.

Jag är ju medveten om vilka missar jag har och varför jag får de % jag får. Men oavsett vad jag gör så fortsätter jag hamna i mitten av resultatlistorna. Jag rider för tränare 1-2 dagar i veckan. Men jag presterar aldrig som på träning när jag väl tävlar.

Jag tycker oftast att det är kul att tävla. Men det har verkligen tagit på mitt självförtroende att jag aldrig rider en riktigt bra ritt. Jag trodde lite att resultaten skulle börja komma nu när jag har en egen häst som har kapaciteten för högre klasser.

Har någon något råd för hur jag ska kunna fortsätta tävla utan att skämmas för att jag aldrig kommer någonstans? Eller är det dags för mig att ta en paus från tävlandet?
Jag tycker att 6 månader är för kort tid för att dra några slutsatser. Jag resonerar att det tar ett år för ett ekipage att ”hitta varandra”. Försök att hitta glädjen i att umgås med din häst, rida och tävla och släpp känslan av att skämmas för vilka procent du får. Det är ju inte nu som är viktigt utan din långsiktiga plan att starta högre klasser sen, eller hur :)
 
Har du pratat med din tränare om det? Hen kanske har några teorier om vad du kan göra?
Annars låter det som att det är något mentalt hos dig du behöver jobba med, om du rider bättre på träning än på tävling. Du kanske blir nervös, ofokuserad eller något annat som gör att det inte går riktigt lika bra på tävling?
 
Jag tycker att 6 månader är för kort tid för att dra några slutsatser. Jag resonerar att det tar ett år för ett ekipage att ”hitta varandra”. Försök att hitta glädjen i att umgås med din häst, rida och tävla och släpp känslan av att skämmas för vilka procent du får. Det är ju inte nu som är viktigt utan din långsiktiga plan att starta högre klasser sen, eller hur :)
6 år står det, inte 6 månader.
 
Kanske värt att träna för någon ibland som är domare själv och/eller tävlar mycket? Just för att få tävlingsridningen.
Man kan få mycket tips och idéer därifrån tycker jag!


Sen är det väl så att man måste ’lära sej tävla’ också, dvs helt enkelt visa upp det domaren vill se. Lite krasst så.
Dundra på rejält med det ni är säkra på och göra det bästa av men inte överförsöka på det som är dom svaga sidorna.
Visa fram förtjänsterna och sudda ut svagheterna.
Tids nog suddas de gränserna ut lite liksom.

Är ni bra på det som är koeff, se till att göra er riktigt vassa där. Gör er vassa där det ger poäng. Typ så.
 
Be tränaren att följa med. Eller skulle du kunna ta extra hjälp av någon som också dömer?

Ofta är man som ryttare är mer intresserad av formen på hästen, än vägens rätta ridande :o (been there done that). Så det kan finnas poäng att hämta i mundana saker som rundare volter och bättre hörnpasseringar. En bra hörnpassering är ju också ett sätt att skapa utrymme och energi för t.ex. ökningarna (och att visa skillnader)

(Min tränare sa att hen kunde lära mig att rida - men aldrig att tävla. Hen menade att det var två helt skilda saker och att även om jag hade viss fallenhet för det ena så var jag ett hopplösfall i det andra)
 
Jag tycker åxå det är svårt. Har svårt att hålla ihop allt. Jag har problem med att hålla fokus ibland och min häst är väldigt ojämn. Ena gången är hon spänd och tittig och då går det inte att få henne att fokusera. Nästa kan hon gå hur bra som helst för nästa gång fullständigt lacka ur och inte gå fram alls.
Hoppningen är lite samma sak fast där är det lättare för mej. Och hon är antingen med på tåget eller så går hon inte fram alls. Allt beror på humöret.
På träningarna går hon som en klocka. Hon gillar att tävla men är så känslig så en fis på tvären kan förstöra allt när man är ute.
 
Jag tycker att 6 månader är för kort tid för att dra några slutsatser. Jag resonerar att det tar ett år för ett ekipage att ”hitta varandra”. Försök att hitta glädjen i att umgås med din häst, rida och tävla och släpp känslan av att skämmas för vilka procent du får. Det är ju inte nu som är viktigt utan din långsiktiga plan att starta högre klasser sen, eller hur :)
Jag vet att jag har lite för bråttom och borde ge oss mer tid. Men känner mig lite stressad då hästen är 21 år. Han är i fin form och så vidare, men det känns lite att jag inte kommer ha hur många år som helst. :(
 
Be tränaren att följa med. Eller skulle du kunna ta extra hjälp av någon som också dömer?

Ofta är man som ryttare är mer intresserad av formen på hästen, än vägens rätta ridande :o (been there done that). Så det kan finnas poäng att hämta i mundana saker som rundare volter och bättre hörnpasseringar. En bra hörnpassering är ju också ett sätt att skapa utrymme och energi för t.ex. ökningarna (och att visa skillnader)

(Min tränare sa att hen kunde lära mig att rida - men aldrig att tävla. Hen menade att det var två helt skilda saker och att även om jag hade viss fallenhet för det ena så var jag ett hopplösfall i det andra)
Jag vet inte om min tränare skulle tillföra så mycket på själva tävlingen. Möjligtvis lugna mina nerver och ge mig sista minuten grejer att tänka på. Men framridningen brukar gå bra när jag rider utan hjälp. Det är när jag kommer in på banan det blir pannkaka.

Jag har blivit extremt noggrann med vägarna då det är något som jag faktiskt kan påverka och brukar få en 7a på den punkten i alla fall.
 
Har du pratat med din tränare om det? Hen kanske har några teorier om vad du kan göra?
Annars låter det som att det är något mentalt hos dig du behöver jobba med, om du rider bättre på träning än på tävling. Du kanske blir nervös, ofokuserad eller något annat som gör att det inte går riktigt lika bra på tävling?
Jag tror att den mentala biten är mitt största problem. Jag slutar rida när domaren ringer i klockan. Jag kommer ofta på mig själv i programmet att ”oj, nu har jag inte gjort något på länge”. Så himla dumt. :banghead:
 
Tycker absolut inte att det är resultat att skämmas för, speciellt inte efter bara 6 månader med hästen. Finns måååånga som harvar på i många år utan att hamna högre än så - en del gör det aldrig. Man lyckas ju inte per automatik att hamna högt i resultatlistorna för att man har egen häst och tränar hårt - i så fall skulle ju typ alla vinna. ;) Ge det tid. Du skriver själv att du "slutar rida" när du kommer in på banan. Ju mer du tävlar desto mer kommer du förmodligen att komma till ridning även inne på banan.
 
Hur många starter har du egentligen gjort?
Det tar tid och övning för att bli bra på programridning, och ännu mer för att rida bra program på tävling. På sex månader har du knappast gjort mer än 20 starter väl? :)
Ge dig själv lite tid och träning så lossnar det säkert!
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Miingla
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
1 927
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp