Får aldrig höga %, hur länge ska man försöka?

Klart hon kan köra på upp till MsvC eftersom det är fritt utan kval, jag lägger absolut inga värderingar i det men eftersom TS vill kvala till och rida MsvB så är svaret grunderna. Det krävs nämligen en rejäl kvalitetshöjning för att rida på hyfsade procent där.
Jaa, men tror inte TS tävlingsnerver blir bättre av att tänka så. TS är på rätt väg vad gäller grundarbetet, och bara för att man "snäppar upp" sig själv lite i klasserna så betyder det inte att man per automatik slutar putsa på grunderna.
 
Fast rent generellt sett ur perspektiv utbildning och domaröga/ bedömning så är 61,5 inte hyffsat bra, det är godkänt ja precis på håret över inget mer, det betyder att ridningen är på väg åt rätt håll men beroende på varför och vad det är för fel mkt arbete till att höja sig.
Om det är en ganska bra utbildad häst som kan gå på sjuor, lite högre men den är orolig för omgivningen o får missarna av det är det en sak. Men om missarna kommer för att hästen saknar utbildning alltså både styrka och eftergift och att använda det till mer precision så kommer det ta tid. Alltså rena svaghetsmissar som travsteg i enkla byten, raka skolor, hack i övergångar, för lite elasticitet, eller låg/framtung/lång etc osv

Det finns en uppsjö av ryttare faktiskt som kvalar till msv b med knapp marginal o många försök det blir liksom inte på något vis bättre i msv b.
Sen förstår jag inte din besatthet av klasser jag menar hästen går som den går och blir liksom inget bättre bara för att den tas upp i msv c, rider man på 61 och har orolighetsmissar är en sak men andra missar som beror på att utbildningen inte riktigt är där än så kan det lika gärna bli under 60 nästa gång. Vad för missar vet bara TS tror hon inte varit supertydlig med det.
Allting är relativt och beroende av vad man utgår ifrån. Är det bara % man fokuserar på, eller är det hur man utvecklas?

Rider man på 75% normalt sett och sen dippar ner till 70% så blir man nog missnöjd, i synnerhet om trenden fortsätter och det inte är en engångsgrej, så kommer man uppfatta det som att man försämrats. Likaså om man normalt rider på 58% och sen höjer upp det till 61,5% och det håller i sig, då uppfattar man det nog som att man är på rätt väg och har fått hyfsat bra resultat och att man förbättrats.

Eller om man som i TS fall, tragglat många år i lätta klasser på 60-64% och det inte förbättras, inga dåliga resultat egentligen, men man utvecklas inte, då tolkar man det nog som hopplöst och börjar tappa modet. Om man då "snäppar upp" sig till Msv C och får liknande % i bedömningen, känner att man får en nytändning och upplever det som att man rider mer och bättre i den klassen, då kan man nog med säkerhet hävda att % är hyfsat bra

Allting är relativt vad man utgår ifrån.
 
Jag tänker så här, det är inte % i sig som avgör, utan hur den förändras, vilket får betydelse för hur man utvecklas. Men eftersom dressyrtävlandet bedöms i % så blir det ju ett mått på var man står i det avseendet. Egentligen, rent principiellt, så säger ju den sammantagna % i sig själv inte mycket om var man står i grundarbetet i dom olika momenten. Man måste titta på vilka styrkor man har och vilka svagheterna är. Ett högt eller lågt sammantagen % kan ju ha både 8: or och 5: or i momenten. Så allting är relativt, vad man utgår ifrån och hur man tolkar resultatet.

Men eftersom dressyrvärlden är så fixerad vid "hur hög" (eller låg) den sammantagna % är och att det i sig skulle vara ett mått på huruvida man kan gå vidare eller ej, eller hur bra/dåligt grundarbetet är, då kan det ju kännas rätt frustrerande om man står och stampar och inte kommer upp i den "vedertagna" % som etablissemanget bestämt som mått för att gå vidare. För det finns ju inga skrivna regler om detta i lätta klasser eller Msv C så det är ju en bedömningsfråga och borde vara så från fall till fall. Det finns ingen mall här, att en specifik % skulle var lämplig, man behöver inte ens ha startat i lätta klasser innan man startar i Msv C.

Jag tycker helt enkelt att det är rätt intressant att det blir sånt rabalder när någon går vidare (och "bryter mot" oskrivna reglerna) och tycker det känns bra och faktiskt inte ens misslyckas med resultatet.

Ett intressant fenomen helt enkelt.;)
 
Jag tänker så här, det är inte % i sig som avgör, utan hur den förändras, vilket får betydelse för hur man utvecklas. Men eftersom dressyrtävlandet bedöms i % så blir det ju ett mått på var man står i det avseendet. Egentligen, rent principiellt, så säger ju den sammantagna % i sig själv inte mycket om var man står i grundarbetet i dom olika momenten. Man måste titta på vilka styrkor man har och vilka svagheterna är. Ett högt eller lågt sammantagen % kan ju ha både 8: or och 5: or i momenten. Så allting är relativt, vad man utgår ifrån och hur man tolkar resultatet.

Men eftersom dressyrvärlden är så fixerad vid "hur hög" (eller låg) den sammantagna % är och att det i sig skulle vara ett mått på huruvida man kan gå vidare eller ej, eller hur bra/dåligt grundarbetet är, då kan det ju kännas rätt frustrerande om man står och stampar och inte kommer upp i den "vedertagna" % som etablissemanget bestämt som mått för att gå vidare. För det finns ju inga skrivna regler om detta i lätta klasser eller Msv C så det är ju en bedömningsfråga och borde vara så från fall till fall. Det finns ingen mall här, att en specifik % skulle var lämplig, man behöver inte ens ha startat i lätta klasser innan man startar i Msv C.

Jag tycker helt enkelt att det är rätt intressant att det blir sånt rabalder när någon går vidare (och "bryter mot" oskrivna reglerna) och tycker det känns bra och faktiskt inte ens misslyckas med resultatet.

Ett intressant fenomen helt enkelt.;)
Jag känner faktiskt inte alls igen att "dressyrvärlden" skulle vara fixerade vid resultatprocent. Att det är ett av flera sätt att titta på om man är i rätt klass eller ej är ju för att dressyrprogrammen är ordnade i svårighetsnivå och för att det finns en röd tråd utifrån utbildningsskalan i dem. Klart att alla förstår att det inom ett program kan variera och att resultatet bara är genomsnittet, det är ju självklart.
Folk får väl göra precis hur de vill förutom när det gäller kval. Men om man frågar folk om råd så antar jag att man är intresserad av andras åsikter i frågan.

Nej, alla startar inte lätta klasser. Men de som hoppar över de lätta klasserna gör det nog inte för att de inte skulle rida dem bra utan för att man har vidareutbildat hästen mer innan man gör debut.
Jag skulle tro att alla proffs kan ta sina GP-hästar och styra genom LB utan några problem alls.
Att det skulle vara för avancerat att rida raka spår och mjuka volter i balans är liksom bara snurrigt.
 
Det hade nog varit givande för diskussionen/tipsen om TS hade förklarat lite mer i vilka moment som betygen blir lägre. Förhoppningsvis har ju de domare TS ridit för motiverat sina betyg.

Är det formen, smidigheten, takten som brister här och där? Eller vad?
 
@Fiador grunderna försvinner inte bara för att du slutar rida i programmet. Det är de som gör att du kan ta dig igenom på ett hyfsat sätt ändå och räddar upp. TS har fått massor av tips angående sin nervositet men när du stolpar in och säger att grunderna inte spelar någon roll är det ens skyldighet att säga emot något så idiotiskt.
 
Jag är väldigt tacksam över alla engagerade som tagit sig tid och svara och ge goda råd.
Jag känner lite att tråden (och min start i Msv C:2) har tjänat sitt syfte.

Jag bad aldrig om konkreta råd till hur jag höjer mina %. Jag behövde motivation för att fortsätta tävla och det känner jag att jag har fått, både genom den här tråden men även att jag red ihop ett godkänt resultat i Msv C. -Vilket just har varit mitt mål sedan jag började tävla den här hästen, att uppnå mitt mål har för mig varit väldigt stort! Och väldigt motiverande!:D

Jag tycker nästan vi kan avsluta diskussionen här. För att mala på om grunderna och så vidare känns som att då kan vi hålla på i all oändlighet. Visst kan ni fortsätta om ni vill. Men jag känner mig väldigt nöjd med de svar jag redan fått. Tack alla! :love:
 
Men eftersom dressyrvärlden är så fixerad vid "hur hög" (eller låg) den sammantagna % är och att det i sig skulle vara ett mått på huruvida man kan gå vidare eller ej, eller hur bra/dåligt grundarbetet är, då kan det ju kännas rätt frustrerande om man står och stampar och inte kommer upp i den "vedertagna" % som etablissemanget bestämt som mått för att gå vidare. För det finns ju inga skrivna regler om detta i lätta klasser eller Msv C så det är ju en bedömningsfråga och borde vara så från fall till fall. Det finns ingen mall här, att en specifik % skulle var lämplig, man behöver inte ens ha startat i lätta klasser innan man startar i Msv C.

Ja alltså det är ju inte jättekonstigt att sporten i sig som går ut på att högst procent vinner fokuserar på procent?

Sen om en har lust att rida runt på knappt godkänt varje tävling är ju helt upp till en själv. Finns ju jättemånga som glatt gör det tävling efter tävling?

Antingen är man nöjd och glad med det eller så är man inte det och då gör man något åt det.

Den vedertagna procenten etablissemanget som du uttrycker det har bestämt är ju bara i kvalklasser tex MsvC och MsvB5 och sen Int I eller vad det nu är, är helt ointressant för mig så har ingen koll på det.
Förutom om du ska rida nationella då måste du kvala i samma klass om det så bara är LA.

Menar du att alla klasser ska vara fria från kval?
 
Ja alltså det är ju inte jättekonstigt att sporten i sig som går ut på att högst procent vinner fokuserar på procent?

Sen om en har lust att rida runt på knappt godkänt varje tävling är ju helt upp till en själv. Finns ju jättemånga som glatt gör det tävling efter tävling?

Antingen är man nöjd och glad med det eller så är man inte det och då gör man något åt det.

Den vedertagna procenten etablissemanget som du uttrycker det har bestämt är ju bara i kvalklasser tex MsvC och MsvB5 och sen Int I eller vad det nu är, är helt ointressant för mig så har ingen koll på det.
Förutom om du ska rida nationella då måste du kvala i samma klass om det så bara är LA.

Menar du att alla klasser ska vara fria från kval?
Nej så menar jag inte, alla system har sina svagheter, och att i högre klasser behövs något slags kvalsystem även om det inte är 100% säkert och många tar sig igenom det med stora brister i vissa grunder ändå.

I lätta klasser är det något helt annat dock och antar att det är därför det inte finns något kvalsystem där även om allt för många hävdar att man bör uppnå en viss % i en klass innan man går vidare.

Samtidigt är det lite underligt att hobbyryttare är så "noga" med grunderna (åtminstone här på buke i diskussionerna) så man försöker bromsa varandra trots att det inte finns några kvalregler, samtidigt som elitryttarna bevisligen har stora problem med dessa grunder (trots kvalregler). Man borde kunna se och förstå svagheterna i systemet som möjliggör dessa brister ända upp på internationell nivå. Man bör då också kunna förstå det motsatta, att det finns andra skäl än just grundproblem som håller nere %.

Systemet är inte perfekt.

Dessutom, ALLA rider vi med brister i grunderna, mer eller mindre, man blir aldrig färdig. Skulle alla få lov att ha alla grunder perfekta till 100%, då skulle ingen gå vidare någonsin.

Jag har aldrig påstått att TS inte behöver bry sig om grunderna, eller att grunderna inte har någon betydelse alls för någon, bara att just denna tråd och TS problem inte handlar specifikt om det.
 
Senast ändrad:
Nu tänker jag också dra mig ur den här diskussionen, för det känns som det bara går runt. Jag önskar TS (@Emanon ) lycka till framöver, tror det kommer gå bra för dig även om vägen till målet i bland kommer bli lite "krokig". Se det inte som ett misslyckande, se det som en möjlighet att förbättra. Tro på dig själv och hästen, var glad (le ofta i sadeln :p ) då blir hästen också glad.
 
Samtidigt är det lite underligt att hobbyryttare är så "noga" med grunderna (åtminstone här på buke i diskussionerna) så man försöker bromsa varandra trots att det inte finns några kvalregler, samtidigt som elitryttarna bevisligen har stora problem med dessa grunder (trots kvalregler).

Alltså va?
 
Om man då "snäppar upp" sig till Msv C och får liknande % i bedömningen, känner att man får en nytändning och upplever det som att man rider mer och bättre i den klassen, då kan man nog med säkerhet hävda att % är hyfsat bra

Allting är relativt vad man utgår ifrån.

Alltså 61% är hur du än vänder o vrider på det aldrig mer än knappt över godkänt, om vi utgår från ett program utan missar av orolig häst , har du sett de ritterna runt 60 så måste du väl också förstå hur mkt arbete det är kvar för att det ska bli bättre? ( gäller inte ts)
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
940
Senast: Miingla
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 051
Senast: Cambrie
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
1 981
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp