Får de gå in i min lokal?

Lyan

Trådstartare
Jag hyr en lokal i källaren i hyreshuset där jag bor. Där har jag mina marsvin då jag inte vill ha 14 marsvin i lägenheten, plus att jag har verkstad och en massa annat där nere. För en månad sedan ringde de från fastighetsbolaget och berättade att det skulle byggas en nödutgång från gymmet bredvid in genom min lokal, vilket gör att vem som helst kan komma in i min lokal! Jag har också fått reda på att de från hyresbolaget har varit inne i min lokal utan att säga till mig först. Får de verkligen göra såhär?
 
Jag hyr en lokal i källaren i hyreshuset där jag bor. Där har jag mina marsvin då jag inte vill ha 14 marsvin i lägenheten, plus att jag har verkstad och en massa annat där nere. För en månad sedan ringde de från fastighetsbolaget och berättade att det skulle byggas en nödutgång från gymmet bredvid in genom min lokal, vilket gör att vem som helst kan komma in i min lokal! Jag har också fått reda på att de från hyresbolaget har varit inne i min lokal utan att säga till mig först. Får de verkligen göra såhär?
Olaga intrång?
 
Hyresvärden har alltid rätt till att gå in om det är akut.
I vanliga fall skal de dock meddela på förhand att de behöver tillträde och hyresgästen har inte rätt att neka om inte synnerliga skäl föreligger.

Att de tänker uppföra en nödutgång innebär endast att det tillkommer en dörr som inte får blockeras på något sätt men som ändå kommer att hållas "låst" och plomberad (och larmad) så att ingen kan använda den i okynnes syfte.
 
Jag jag vet att de får gå in om det är akut, men det har det inte varit utan de har varit inne och "kollat läget" trots att de har sagt att vi ska gå igenom det här med nödutgången tillsammans.

Men man kan väl inte ha en nödutgång låst? Hyresvärden är så snål så de kommer med största sannolikhet inte sätta in annat än en helt vanlig rumsdörr och de har redan sagt att de kommer inte att stå för ev. skador eller stölder inne hos mig. De kommer dessutom förstöra antingen mina marsvins burar eller så blir verkstaden kaos pga att hela väggen mot gymmet används till väggburar och arbetsbänkar
 
Fast även om den är låst så kan ju vem som helst låsa upp den och gå in till mig. Jag kan däremot inte gå in till dem då
 
De vi haft och har har iallafall vart väldigt sociala men det är säkert olika :)
Jo, det är variationer mellan individer osv självklart, men i grunden är de inte flockdjur och klarar sig fint utan den sociala kontakten (sen är det väl inte särskilt mycket till berikning att sitta i en vanlig kaninbur men det är lite av en annan fråga)
Marsvin är väl dessutom nattaktiva? Skulle inte förvåna mig om @Lyan har uppfödning därav de många kaninerna.
 
Jo, det är variationer mellan individer osv självklart, men i grunden är de inte flockdjur och klarar sig fint utan den sociala kontakten (sen är det väl inte särskilt mycket till berikning att sitta i en vanlig kaninbur men det är lite av en annan fråga)
Marsvin är väl dessutom nattaktiva? Skulle inte förvåna mig om @Lyan har uppfödning därav de många kaninerna.

Kaniner klarar sig utan social kontakt ja, men inte fint. De är sociala djur med komplexa sociala strukturer.
 
Jo, det är variationer mellan individer osv självklart, men i grunden är de inte flockdjur och klarar sig fint utan den sociala kontakten (sen är det väl inte särskilt mycket till berikning att sitta i en vanlig kaninbur men det är lite av en annan fråga)
Marsvin är väl dessutom nattaktiva? Skulle inte förvåna mig om @Lyan har uppfödning därav de många kaninerna.
Vaaa? Kaniner är väl flockdjur? Du får ju inte ens hålla dom ensamma utan det måste vara minst 2 st.
 
Kaniner klarar sig utan social kontakt ja, men inte fint. De är sociala djur med komplexa sociala strukturer.
Social kontakt till människor,
Vaaa? Kaniner är väl flockdjur? Du får ju inte ens hålla dom ensamma utan det måste vara minst 2 st.

Jag tänker i för sig på normal burar, då de behöver kunna gå undan ordentligt.
Och bara pga detta så funderar jag på att flyttaen mina till hundgården vi inte använder (som dock har singel som grund) och köpa en till så den får sällskap då den skulle nog uppskatta det.
Den andra har ett synfel och skulle bli otroligt stressad av bytet.
 
@WhoIsItAgain

Som @Kethets skriver så måste de inte hållas tillsammans. I dagsläget ser föreskriften ut så att man bör hålla dem i minst par, men måste inte, tyvärr. Det beror egentligen mest på att övriga regler är såpass kassa att det blir väldigt svårt att hålla kaniner tillsammans, de har inte utrymme och resurser nog. Så till skillnad från vad Kethets skrev så är det inte för att kaninerna inte behöver sällskap av artfränder. De brukar dock inte kallas flockdjur utan kolonidjur, det betyder dock inte att de inte har behov av social kontakt, bara att de behöver både social kontakt och kunna komma undan och ha sitt egna. Vissa liknar det vid människor i ett lägenhetshus.
 
Social kontakt till människor,


Jag tänker i för sig på normal burar, då de behöver kunna gå undan ordentligt.
Och bara pga detta så funderar jag på att flyttaen mina till hundgården vi inte använder (som dock har singel som grund) och köpa en till så den får sällskap då den skulle nog uppskatta det.
Den andra har ett synfel och skulle bli otroligt stressad av bytet.
Ahh, du menade till människor! Sorry!

Då skulle jag nog vilja påstå att nej, ingen större skillnad på marsvin och kaniner. Det är nog bara hunden som vi gått så långt i domesticering att de faktiskt i sig själva har utbyte av männsikor.
 
@WhoIsItAgain

Som @Kethets skriver så måste de inte hållas tillsammans. I dagsläget ser föreskriften ut så att man bör hålla dem i minst par, men måste inte, tyvärr. Det beror egentligen mest på att övriga regler är såpass kassa att det blir väldigt svårt att hålla kaniner tillsammans, de har inte utrymme och resurser nog. Så till skillnad från vad Kethets skrev så är det inte för att kaninerna inte behöver sällskap av artfränder. De brukar dock inte kallas flockdjur utan kolonidjur, det betyder dock inte att de inte har behov av social kontakt, bara att de behöver både social kontakt och kunna komma undan och ha sitt egna. Vissa liknar det vid människor i ett lägenhetshus.
Jag reagerar så starkt på det med att de ska vara i par då många då ser det som att ja då stänger vi in två i en bur knappt tillräckligt stor för 1 och funderar på varför de slåss
Lägenhetshus är verkligen en utmärkt liknelse.
 
Ahh, du menade till människor! Sorry!

Då skulle jag nog vilja påstå att nej, ingen större skillnad på marsvin och kaniner. Det är nog bara hunden som vi gått så långt i domesticering att de faktiskt i sig själva har utbyte av männsikor.
Var extremt oklart, jag förstår varför du reagerade.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 913
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 172
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 062
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp