Får ej bort hela fästing

Tora

Trådstartare
Har tagit bort säkert flera hundra fästingar på mig och mina djur under 20 år. Men den lilla rackaren som bet sig fast på valpen får jag inte bort hela.

Har aldrig varit med om en som sitter så fruktansvärt hårt. Huvudet med klorna sitter kvar som om den var gjuten i cement. Har försökt med en nål (valpen är jätteduktigt) men vill inte sticka den lille för mycket. Oftast så brukar det ju räcka att man bara tar nålen lite under huvudet och petar till lite (om man inte får bort hela med en gång) så lossar det sista.

Finns det något knep att få bort sådana fästingar eller är det bara att åka till veterinären?

Under fästing-säsongen brukar det bara vara en eller två som jag inte får loss med en gång men då brukar det som sagt att räcka att man petar till med nålen på rätt ställe.

Nu de senaste åren så har det ju kommit jättebra preparat mot fästingar. Kommer i håg hur det var när man var liten då fick man plocka fästingar varje kväll på hundarna och katterna.

Mvh

Tora
 
Sv: Får ej bort hela fästing

Jag hade ett likadant problem med min hund. Fick bara bort kroppen på fästingen. Men en nära vän (som är vet.assisten) sa bara att tvätta lite försiktigt med något rent, håll koll så att det inte svullnar upp för mkt. Liten svullnad blir det ju nästan alltid. Sedan ramlar den av sig själv.
 
Sv: Får ej bort hela fästing

Tack

Man blir ju som sagt orolig då det aldrig tidigare har hänt att jag inte har fått bort den omedelbart eller i värsta fall med ett nålstick.

Mvh

Tora
 
Sv: Får ej bort hela fästing

Tror inte du ska gräva så mkt på huvudet. Låt den sitta, och håll lite koll :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Valpen jag har nu har två gånger de senaste dagarna fått fästingar som satt sig inte på huden utan i huden - de har liksom grävt in sig...
Svar
12
· Visningar
1 940
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
615
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 063
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 778
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp