Får ej tag på fodervärd.

Ja du...det går bättre. Fv vill köpa hästen så nu är det väl det som gäller. Ville dock ha längre tid på sig att betala. Jag, som inte vill ha hem fler hästar, gick med på det. Så nu rullar det väl på fram tills betalningsdatum. Då får vi se om jag uppdaterar här igen. Hoppas inte :grin:.
Hästen är iaf ombetäckt eftersom en här på buke såg henne på stationen. Fv sa också att hästen var betäckt men inte förrän hon hade hämtat hem hästen igen.
Spännande att se om jag någonsin får några pengar eller om hästen kommer hem igen.

Jag lånade ut en häst och fodervärden ville köpa den. Sedan hörde jag inte mycket. Påminde fodervärden lite då och då och frågade och jodå hen skulle köpa hästen. Kontraktet var skrivet så att det löpte vidare om ingen sagt upp det. En morgon 1,5 år efter att personen sagt att den ville köpa hästen vaknade jag och hade fått pengar insatta på kontot. Kors i taket. Plötsligt händer det ;)
 
Jag lånade ut en häst och fodervärden ville köpa den. Sedan hörde jag inte mycket. Påminde fodervärden lite då och då och frågade och jodå hen skulle köpa hästen. Kontraktet var skrivet så att det löpte vidare om ingen sagt upp det. En morgon 1,5 år efter att personen sagt att den ville köpa hästen vaknade jag och hade fått pengar insatta på kontot. Kors i taket. Plötsligt händer det ;)
Halleluja! Det finns hopp!
 
Uppdatering.
Givetvis fortsatte problemen.
jag har inte fått betalt för hästen. Jag skickade ett rekommenderat brev med uppsägning av köpeavtalet och att fodervärdsavtalet var det som fortsatte gälla.
hon accepterade detta och sa att hon skulle köra hem hästen till mig när årets föl (som inte är fött vad jag vet) är avvant.

Jag vill ha hästen ombetäckt (vilket står i fodervärdsavtalet) men det går ÅTERIGEN inte att få tag på fodervärden. jag har ringt, smsat och skrivit på Facebook utan respons. senaste kontakten var när jag sa upp avtalet i början av april. Hästen ska föla i dagarna och jag vill att den åker till stationen efter det men ingen respons alls.

Vad i hela fridens namn kan jag göra? Blir så trött på detta och jag vill ha hem ett dräktigt sto.
 
Uppdatering.
Givetvis fortsatte problemen.
jag har inte fått betalt för hästen. Jag skickade ett rekommenderat brev med uppsägning av köpeavtalet och att fodervärdsavtalet var det som fortsatte gälla.
hon accepterade detta och sa att hon skulle köra hem hästen till mig när årets föl (som inte är fött vad jag vet) är avvant.

Jag vill ha hästen ombetäckt (vilket står i fodervärdsavtalet) men det går ÅTERIGEN inte att få tag på fodervärden. jag har ringt, smsat och skrivit på Facebook utan respons. senaste kontakten var när jag sa upp avtalet i början av april. Hästen ska föla i dagarna och jag vill att den åker till stationen efter det men ingen respons alls.

Vad i hela fridens namn kan jag göra? Blir så trött på detta och jag vill ha hem ett dräktigt sto.
Och det är inte lagligt att hämta hem hästen (innan hon fölar, men det kanske inte är lämpligt)? Det är vad jag hade velat göra, men då måste det vara lagligt.
 
Vad i hela fridens namn kan jag göra? Blir så trött på detta och jag vill ha hem ett dräktigt sto.

Mitt (grymt trista..) svar är att i din sits hade jag nog varit glad om stoet bara kommer hem igen, utan fler problem, så att du blir av med den där människan. Suck.
Jag förstår naturligtvis att du vill ha stoet dräktigt, men ja.

Vad står det i avtalet om betäckningen? (Förlåt om du redan svarat på det, jag har inte läst igenom tråden igen.) Jag tänker om det tex finns något vite eller påföljd inskriven, om fodervärden inte tar stoet till stationen? Kan ju vara något att trycka på, isf. Om du får kontakt med människan..
 
Mitt (grymt trista..) svar är att i din sits hade jag nog varit glad om stoet bara kommer hem igen, utan fler problem, så att du blir av med den där människan. Suck.
Jag förstår naturligtvis att du vill ha stoet dräktigt, men ja.

Vad står det i avtalet om betäckningen? (Förlåt om du redan svarat på det, jag har inte läst igenom tråden igen.) Jag tänker om det tex finns något vite eller påföljd inskriven, om fodervärden inte tar stoet till stationen? Kan ju vara något att trycka på, isf. Om du får kontakt med människan..

Nej inget vite. det står att hon ska köra hästen till ombetäckning bara.

Jag ställer också in mig på att fokusera på att få hem hästen men jag blir VANSINNIG på beteendet.
 
Men du kan väl inte hämta stoet utan att ta med det nyfödda fölet.
Varför måste stoet betäckas direkt efter fölning en tredje gång? Låt henne vila lite och hämta henne så du kan fixa det själv.

Menar du att hon ska hämta stoet när fölet är avvant om ett halvår och därefter låta betäcka henne?
 
Menar du att hon ska hämta stoet när fölet är avvant om ett halvår och därefter låta betäcka henne?
Ja, borde inte ett sto kunna få vila ett halvår när hon fött två föl på två år? Eller ser man sitt sto som en kläckningsmaskin som inte får gå tom?
 
Men du kan väl inte hämta stoet utan att ta med det nyfödda fölet.
Varför måste stoet betäckas direkt efter fölning en tredje gång? Låt henne vila lite och hämta henne så du kan fixa det själv.
Du missuppfattar. Jag vill inte hämta hem stoet innan avvänjning. Det säger väl sig själv att jag inte skulle skilja på ett sto och föl innan de är redo. :grin:

För att jag håller på med avel och har en plan med mina hästar. Stoet är äldre nu och det finns viss risk med att inte betäcka i år.
 
Tråden är lång så jag hittar inte något om hur långt avstånd det är mellan fodervärden och ägaren. Om det inte är väldigt långt kan det vara en lösning att ägaren, Narcissa själv kör stoet och fölet till seminstation och sedan tillbaka till fodervärden. Inte enligt avtal men när nu en ny dräktighet är en viktig del kan det vara en lösning.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 865
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 448
Senast: ptr
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp