Får ej tag på fodervärd.

Inget kontrakt. Bara faktura.
Är nog bäst att rådfråga en jurist om vad som gäller. Spontant så låter det ju ändå som att ert nyaste avtal om köp gäller och då går det nog inte att hänvisa till det gamla avtalet?
Men kanske om du kommer runt det iom att ni inte har något påskrivet kontrakt.
 
Inget kontrakt. Bara faktura.
Har du skickat en faktura till fodervärden redan? Tråden är så lång nu och jag kommer inte ihåg allt.
Men om betalningsdatumet är passerat kan du skicka in den till Kronofogden direkt. Så skickar dom ut ett krav på betalning.
Om jag var i ditt ställe hade jag meddelat mig på alla möjliga sätt till fodervärden att fakturan kommer att skickas till Kronofogden. Men jag hade gjort tillägget att alternativet att lämna tillbaka hästen finns. Jag hade satt upp ett datum som tidsgräns.
Det är ju inte säkert att det fungerar men många gånger är det så att den som inte kan betala inte orkar ta tag i det. Även om personen insett att det inte kommer att gå att få ihop pengarna. Då kan det hjälpa att ge personen en möjlighet att dra sig ur, i detta fallet då få lämna tillbaka hästen.
Jag kommer som sagt inte ihåg allt, men om fölet är fodervärden så kanske man göra upp om att stoet stannar tills fölet är avvant eller vad som passar bägge parter.
 
Alltså. Med såna där människor går det inte att diskutera. Att blanda in jurister och kronofodge kommer bara kosta dig pengar. Mitt förslag är att du hämtar hem stoet, innan hon blir såld framför näsan på dig.
 
Har du skickat en faktura till fodervärden redan? Tråden är så lång nu och jag kommer inte ihåg allt.
Men om betalningsdatumet är passerat kan du skicka in den till Kronofogden direkt. Så skickar dom ut ett krav på betalning.
Om jag var i ditt ställe hade jag meddelat mig på alla möjliga sätt till fodervärden att fakturan kommer att skickas till Kronofogden. Men jag hade gjort tillägget att alternativet att lämna tillbaka hästen finns. Jag hade satt upp ett datum som tidsgräns.
Det är ju inte säkert att det fungerar men många gånger är det så att den som inte kan betala inte orkar ta tag i det. Även om personen insett att det inte kommer att gå att få ihop pengarna. Då kan det hjälpa att ge personen en möjlighet att dra sig ur, i detta fallet då få lämna tillbaka hästen.
Jag kommer som sagt inte ihåg allt, men om fölet är fodervärden så kanske man göra upp om att stoet stannar tills fölet är avvant eller vad som passar bägge parter.
Ja hon betalde inte första fakturan så jag har skickat en påminnelse. Den ska vara betald om 10 dagar. Är den inte det så måste jag ju ta det till kronofogden. Jag har sagt flera gånger att det är ok att lämna tillbaka hästen när fölet är avvant men det har hon sagt att hon inte vill.
Jag har försökt nå henne så många gånger men inget svar någonstans förrän jag igår sa att jag kommer dra det till civilrätt om hon fortsätter såhär. Jag frågade även då om hon har råd att köpa stoet men då slutade hon svara.
 
Ja hon betalde inte första fakturan så jag har skickat en påminnelse. Den ska vara betald om 10 dagar. Är den inte det så måste jag ju ta det till kronofogden. Jag har sagt flera gånger att det är ok att lämna tillbaka hästen när fölet är avvant men det har hon sagt att hon inte vill.
Jag har försökt nå henne så många gånger men inget svar någonstans förrän jag igår sa att jag kommer dra det till civilrätt om hon fortsätter såhär. Jag frågade även då om hon har råd att köpa stoet men då slutade hon svara.

Fast med fakturan har ni ju avtalat om köp. Frakturan är på hästen sas, betalning för hästen?
 
Helst vill jag sälja men jag vill inte ge bort henne.


Det första du måste göra nu är nog bestämma om du vill sälja eller ta hem när avvand. Du kan inte driva båda samtidigt just nu utan behöver välja. Vill du gå vidare med ert avtal om köp (fakturan) och strida mot att det avtalet hålls?

Eller vill du pga utebliven betalning (när tiden för fakturan gått ut) häva avtalet om köp och gå vidare med avtalet om att ta hem hästen när fölet är avvant?
 
Är nog bäst att rådfråga en jurist om vad som gäller. Spontant så låter det ju ändå som att ert nyaste avtal om köp gäller och då går det nog inte att hänvisa till det gamla avtalet?
Men kanske om du kommer runt det iom att ni inte har något påskrivet kontrakt.

Muntliga avtal gäller lika väl som skriftliga. Dock svårare bevisa. Men har säljaren skickat en faktura finns bevis för avtal om köp.
 
Ja hon betalde inte första fakturan så jag har skickat en påminnelse. Den ska vara betald om 10 dagar. Är den inte det så måste jag ju ta det till kronofogden. Jag har sagt flera gånger att det är ok att lämna tillbaka hästen när fölet är avvant men det har hon sagt att hon inte vill.
Jag har försökt nå henne så många gånger men inget svar någonstans förrän jag igår sa att jag kommer dra det till civilrätt om hon fortsätter såhär. Jag frågade även då om hon har råd att köpa stoet men då slutade hon svara.
Vad svarade hon igår när du sa att du kan dra det till civilrätt?
 
Helst vill jag sälja men jag vill inte ge bort henne.

Pest eller kolera.

Jag hade valt att ta hem hästen, du kommer inte få några pengar. Det går inte att lugga en skallig. Jag hade därför lagt upp planen utifrån att stoet ska hem när fölet är avvant, och satt ett datum för detta så snart betalningen uteblivit. Jag hade INTE börjat dra det via KFM etc, utan siktat in mig på att få hem hästen och rädda i alla fall det ena (pengarna ser jag redan som förlorade).
 
Ja hon betalde inte första fakturan så jag har skickat en påminnelse. Den ska vara betald om 10 dagar. Är den inte det så måste jag ju ta det till kronofogden. Jag har sagt flera gånger att det är ok att lämna tillbaka hästen när fölet är avvant men det har hon sagt att hon inte vill.
Jag har försökt nå henne så många gånger men inget svar någonstans förrän jag igår sa att jag kommer dra det till civilrätt om hon fortsätter såhär. Jag frågade även då om hon har råd att köpa stoet men då slutade hon svara.

Förlåt om jag är trög, för jag fattar inte.
Har avtalstiden gått ut? Dvs hästen är kvar bortom avtalat datum samt obetald bortom det datumet?
 
Jag hade nog kontaktat kronofogden för att kolla om köparen har obetalda skulder. I så fall kanske kronofogden är intresserad av inmätning av fölet och det skulle ju kunna göra det möjligt att flytta sto och föl.
 
Har du skickat en faktura till fodervärden redan? Tråden är så lång nu och jag kommer inte ihåg allt.
Men om betalningsdatumet är passerat kan du skicka in den till Kronofogden direkt. Så skickar dom ut ett krav på betalning.
Om jag var i ditt ställe hade jag meddelat mig på alla möjliga sätt till fodervärden att fakturan kommer att skickas till Kronofogden. Men jag hade gjort tillägget att alternativet att lämna tillbaka hästen finns. Jag hade satt upp ett datum som tidsgräns.
Det är ju inte säkert att det fungerar men många gånger är det så att den som inte kan betala inte orkar ta tag i det. Även om personen insett att det inte kommer att gå att få ihop pengarna. Då kan det hjälpa att ge personen en möjlighet att dra sig ur, i detta fallet då få lämna tillbaka hästen.
Jag kommer som sagt inte ihåg allt, men om fölet är fodervärden så kanske man göra upp om att stoet stannar tills fölet är avvant eller vad som passar bägge parter.
Precis, det är det jag menar också , om det nu går att kommunicera och föra en dialog. Personen ifråga verkar ju ha ont om pengar och man kan ju lägga fram det som ett alternativ/en lösning! att man tar hand om/tar tillbaka stoet eller kanske också fölet.
 
Pest eller kolera.

Jag hade valt att ta hem hästen, du kommer inte få några pengar. Det går inte att lugga en skallig. Jag hade därför lagt upp planen utifrån att stoet ska hem när fölet är avvant, och satt ett datum för detta så snart betalningen uteblivit. Jag hade INTE börjat dra det via KFM etc, utan siktat in mig på att få hem hästen och rädda i alla fall det ena (pengarna ser jag redan som förlorade).
Ja lite så. Kanske göra så att om hästen inte är betald inom avsatt tid så skickar jag en skriftlig information om att hästen ska hem när fölet är avvant.
Jag vill egentligen inte ha hem hästen då jag redan har för många hästar men jag vill heller inte gå miste om pengarna. Risken är ju dock nu att hon låter betäcka mitt sto även då jag har skrivit till henne att hon inte får betäcka om inte pengarna är betalda.
 
Förlåt om jag är trög, för jag fattar inte.
Har avtalstiden gått ut? Dvs hästen är kvar bortom avtalat datum samt obetald bortom det datumet?
Betalningsdatum på faktura har förfallit. Jag har skickat påminnelse om betalning. På vårt kontrakt för fodervärd står det att hästen ska lämnas tillbaka när fölet är 7 månader gammalt.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 342
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 605
Senast: Lhas
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 870
Senast: ptr
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 836

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp