Får ej tag på fodervärd.

Betalningsdatum på faktura har förfallit. Jag har skickat påminnelse om betalning. På vårt kontrakt för fodervärd står det att hästen ska lämnas tillbaka när fölet är 7 månader gammalt.
En tanke; om det är ont om pengar hos fodervärden så håll uppsikt över att stoet får mat, hovvård etc. Hade en bekant som lämnade en häst för tillridning och där fanns inte ett grässtrå vid besök senare. Efter att vännen kört dit hö i mängd magrade hästen av ändå; men höet försvann.
 
Inga betalningsföreläggande i dagsläget. Det är ju bra.

Det är jättebra och sätter dig i en bättre sits. Nu måste du välja - vill du driva att hon ska hålla avtalet att köpa eller ej?

Jag skulle rent juridiskt inte göra det. Det är extremt sällan det lönar sig ekonomiskt. Jag skulle om hon inte betalar fakturan som är ute nu skriftligen informera om att avtalet om köp är hävt pga utebliven betalning. Ursprungligt avtal gäller, att hästen ska hem när fölet är 7 månader.

Sen hade jag annonserat ut stoet och försökt hitta en annan köpare tills när fölet är avvant, om det är sälja du vill.
 
En tanke; om det är ont om pengar hos fodervärden så håll uppsikt över att stoet får mat, hovvård etc. Hade en bekant som lämnade en häst för tillridning och där fanns inte ett grässtrå vid besök senare. Efter att vännen kört dit hö i mängd magrade hästen av ändå; men höet försvann.
Men vad onödigt.
(jag hade en häst utlämnad för köp; det kom inga pengar men jag fick så småningom hem en oerhört välskött häst)
 
Vi har ju avtal på att hon äger fölet och hon har betalt det. Dock står det inskrivet i kontraktet att om avtalet inte följs så kan jag hämta både sto och föl utan att hon kan kräva ersättning för fölet.
Med tanke på det här borde du väl kunna åka och hämta dem?
 
Med tanke på det här borde du väl kunna åka och hämta dem?
Fast det avtalet gällde väl bara fölet? Och den har hon tydligen betalat för.
Eller står det något om att hon måste köpa stoet också eller liknande förutom biten att det är tills fölet är avvant?
 
Vad är avtalsbrottet som gör att hon kan hämta menar du? De har avtalat att om fodervärden bryter fodervärdsavtalet kan ägaren hämta sto plus föl. På vilket sätt har fodervärden brutit avtalet?
Stod det inte i avtalet att fodervärden skulle köra stoet till station för betäckning om hästen inte skulle köpas? Det är väl om fakturan förfaller nu och man då eventuellt kan hävda att överenskommelsen om köp inte gäller längre som man eventuellt även skulle kunna hävda att avtalet brutits på den punkten.
 
Stod det inte i avtalet att fodervärden skulle köra stoet till station för betäckning om hästen inte skulle köpas? Det är väl om fakturan förfaller nu och man då eventuellt kan hävda att överenskommelsen om köp inte gäller längre som man eventuellt även skulle kunna hävda att avtalet brutits på den punkten.

Jag skulle inte vela se det prövas i rätten..
Juridiskt har parterna utifrån info i tråden avtalat om fodervärd. Sen köp. Det är ännu inte klart om det blir köp. Det finns om det inte blir köp tid att betäcka om.
Dvs I dagsläget finns inte minsta grund hämta sto och föl. Och ett ev kontraktsbrott i form av inte betäcka om kan inte konstateras förrän betäckningssäsongen är över. Så jag set fortfarande inget kontraktsbrott alls juridiskt i dagsläget. Det som finns är en försenad betalning..

Sen är klausulen att sto plus föl får tas åter och köparen förlorar äganderätt till fölet samt inte får tillbaka pengarna inte helt klockren juridiskt heller. Så det skulle till väldigt grava kontraktsbrott på nivå vanvård innan jag skulle ge mig på den chansningen ens.. (Det finns stor risk villkoret skulle anses oskäligt om det skulle prövas mot ett - juridiskt sett - smärre kontraktsbrott..)
 
Jag skulle inte vela se det prövas i rätten..
Juridiskt har parterna utifrån info i tråden avtalat om fodervärd. Sen köp. Det är ännu inte klart om det blir köp. Det finns om det inte blir köp tid att betäcka om.
Dvs I dagsläget finns inte minsta grund hämta sto och föl. Och ett ev kontraktsbrott i form av inte betäcka om kan inte konstateras förrän betäckningssäsongen är över. Så jag set fortfarande inget kontraktsbrott alls juridiskt i dagsläget. Det som finns är en försenad betalning..

Sen är klausulen att sto plus föl får tas åter och köparen förlorar äganderätt till fölet samt inte får tillbaka pengarna inte helt klockren juridiskt heller. Så det skulle till väldigt grava kontraktsbrott på nivå vanvård innan jag skulle ge mig på den chansningen ens.. (Det finns stor risk villkoret skulle anses oskäligt om det skulle prövas mot ett - juridiskt sett - smärre kontraktsbrott..)

Håller helt med !

Tyvärr utifrån TS är det det luddiga otydliga och komplicerade avtalet (dessutom muntligt) som ställer till en hel del nu i den f,ö mycket tråkiga situationen som uppkommit .
 
Jag hade nog åkt och hämtat hem iallafall, tror inte att fodervärden kommer någonvart med att anmäla TS. Men visst är det inte helt lagligt så det beror väl på hur orolig man själv är och vilket tålamod man har. :angel:
Ska ts stjäla med sig fölet oxå eller lämna det kvar? Ts äger ju inte fölet.

Precis som påpekat. Ska ts stjäla ett föl?? Och hur kan man tro ägaren till fölet "inte skulle komma någon vart" med att anmäla?

Känns som vissa här tror att lagar är något som bara gäller andra eller bara gäller när de passar.

Det som föreslås är "du vill inte köpa mitt sto så jag stjäl ditt föl"....
 
Precis som påpekat. Ska ts stjäla ett föl?? Och hur kan man tro ägaren till fölet "inte skulle komma någon vart" med att anmäla?

Känns som vissa här tror att lagar är något som bara gäller andra eller bara gäller när de passar.

Det som föreslås är "du vill inte köpa mitt sto så jag stjäl ditt föl"....
Som sagt, det är inte lagligt, men jag hade nog gjort det oavsett för att få mitt sto ombetäckt. Beror sen helt på hur gärna man vill ha tillbaka sitt sto.

Just situationer som dessa gör att jag aldrig skulle våga lämna mina hästar på foder.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 345
Senast: animalasia
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
2
· Visningar
695
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 613
Senast: Lhas
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 880
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp