Får ej tag på fodervärd.

Vilken jobbig situation du sitter i! Jag förstår vad du går igenom och det är svårt!

Min egen erfarenhet av fodervärdar är inte stor, den enda jag har är den då fodervärden sålde min häst.

Jag krävde pengarna. Hon hade 3 miljoner ursäkter till att inte ge mig dem. Jag polisanmälde henne och det blev då egenmäktigt förfarande, som lades ner. Såld häst är såld. Jag hade ingen häst och inga pengar för henne fick jag. Det kändes inte riktigt lönt att gå via Kronofogden med tanken på mängden skulder hon redan satt på. Eftersom hon under samma period lurade banken på pengar så valde åklagaren att ta upp min anmälan mot henne igen ett år senare så det blev rättegång där hon dömdes till att betala hela köpesumman till mig plus ränta. Detta var 10 år sedan. Jag har inte fått ett öre ännu. Jag har inte krävt dem av Kronofogden heller, tänkte att det är inte riktigt lönt heller med tanke på skulderna hon hade.

Dagen efter rättegången hörde familjen som köpte hästen av sig och jag fick tillbaka hästen. Som så många andra tonåringar så hade intresset för hästar svalnat lite. Jag fick hästen, sån tur har man sällan i livet, med tanke på att hon var den bästa hästen i världen.

Det är fruktansvärt med människor som inte vet att göra rätt för sig, jag har så svårt att förstå att man kan behandla andra människors djur på det viset.
Hoppas att det löser sig!
 
Som sagt, det är inte lagligt, men jag hade nog gjort det oavsett för att få mitt sto ombetäckt. Beror sen helt på hur gärna man vill ha tillbaka sitt sto.

Just situationer som dessa gör att jag aldrig skulle våga lämna mina hästar på foder.

Hade du tänkt lämna fölet och skilja det från sin mamma? Eller tänkte du stjäla fölet? Två fel blir ju liksom inte ett rätt.
 
Citat från inlägg 26

Sen har de kommit fram till att fodervärden ska köpa. Och TS skrivit hoppas att fv inte betäcker om ifall hon inte vill köpa. Således skulle jag nu informera om att då personen inte vill köpa hävs det avtalet och fodervärdsavtalet gäller. Hästen skall därför köras till ditt seminstation och semineras med datt hingst.

Då är det tydligt att den delen av kontraktet också åter gäller. Ursprungskontraktet kanske var tydligt men det har överenskommits in så mkt annat på vägen att det bör klargöras vad som gäller.
 
Sen har de kommit fram till att fodervärden ska köpa. Och TS skrivit hoppas att fv inte betäcker om ifall hon inte vill köpa. Således skulle jag nu informera om att då personen inte vill köpa hävs det avtalet och fodervärdsavtalet gäller. Hästen skall därför köras till ditt seminstation och semineras med datt hingst.

Då är det tydligt att den delen av kontraktet också åter gäller. Ursprungskontraktet kanske var tydligt men det har överenskommits in så mkt annat på vägen att det bör klargöras vad som gäller.

Så har jag också tolkat det, men precis som du säger så är avtalet (som dessutom är muntligt förrutom sms) så pass rörigt att det blir ännu trassligare nu när det uppstått problem.

Väldigt tråkigt hela grejen 😞
 
Kommer inga pengar in så kommer jag skicka skriftligt att avtalet om att hon ska köpa hästen är uppsagt och att hästen ska hem som avtalat. Hoppas inte hon har betäckt om henne.

Sen har de kommit fram till att fodervärden ska köpa. Och TS skrivit hoppas att fv inte betäcker om ifall hon inte vill köpa. Således skulle jag nu informera om att då personen inte vill köpa hävs det avtalet och fodervärdsavtalet gäller. Hästen skall därför köras till ditt seminstation och semineras med datt hingst.

Då är det tydligt att den delen av kontraktet också åter gäller. Ursprungskontraktet kanske var tydligt men det har överenskommits in så mkt annat på vägen att det bör klargöras vad som gäller.
Jag tänker att Narcissa borde kunna skriva typ att "enligt tidigare avtal får NN inte betäcka stoet om den inte är betald" för att påminna om just det.
Och kanske något tillägg om att "om stoet ändå betäcks/semineras på NNs initiativ skall samtliga kostnader för detta betalas av NN" och "ifall stoet är dräktigt vid återlämnandet tillfaller fölet Narcissa, utan att NN får någon ekonomisk ersättning för det".

Funkar det juridiskt, @Alexandra_W ?
 
Hon vet att hon inte får betäcka om utan att hästen är betald. Jag får avvakta tills tiden på påminnelsen har gått ut och sedan hitta på vad jag ska göra.
 
Jag tänker att Narcissa borde kunna skriva typ att "enligt tidigare avtal får NN inte betäcka stoet om den inte är betald" för att påminna om just det.
Och kanske något tillägg om att "om stoet ändå betäcks/semineras på NNs initiativ skall samtliga kostnader för detta betalas av NN" och "ifall stoet är dräktigt vid återlämnandet tillfaller fölet Narcissa, utan att NN får någon ekonomisk ersättning för det".

Funkar det juridiskt, @Alexandra_W ?

Jodå det fungerar juridiskt. Fast det är ännu bättre juridiskt att "bara" förbjuda att fodervärden betäcker stoet innan det är betalt. Om fv ändå gör det kan ägaren sen kräva ersättning för alla fördyrande kostnader.

Men frågan är fortfarande om ägaren vill stoet ska betäckas om med av denne vald hingst? Lite för rörigt och för många frågetecken just nu.
 
Jodå det fungerar juridiskt. Fast det är ännu bättre juridiskt att "bara" förbjuda att fodervärden betäcker stoet. Om fv ändå gör det kan ägaren sen kräva ersättning för alla fördyrande kostnader.

Men frågan är fortfarande om ägaren vill stoet ska betäckas om med av denne vald hingst? Lite för rörigt och för många frågetecken just nu.
Ja man kan väl inte driva på två olika avtal samtidigt? Det blir ju jättekonstigt.
Är man överens om köp så gäller väl det om inte köpet hävs pga utebliven betalning, men då kan man väl inte samtidigt driva på plan B som är fodervärdsavtalet?
 
Ja man kan väl inte driva på två olika avtal samtidigt? Det blir ju jättekonstigt.
Är man överens om köp så gäller väl det om inte köpet hävs pga utebliven betalning, men då kan man väl inte samtidigt driva på plan B som är fodervärdsavtalet?

Om jag förstått infon i tråden rätt har parterna i skrivande stund ett avtal om köp där säljaren väntar på (försenad) betalning.

Om köparen betalar är hästen såld och såpan slut.

Om köparen inte betalar kan säljaren endera kräva att avtal om köp fullföljs och driva det. ELLER häva avtalet om köp på grund av utebliven betalning, och låta det tidigare fodervärdsavtalet löpa istället.
 
Om jag förstått infon i tråden rätt har parterna i skrivande stund ett avtal om köp där säljaren väntar på (försenad) betalning.

Om köparen betalar är hästen såld och såpan slut.

Om köparen inte betalar kan säljaren endera kräva att avtal om köp fullföljs och driva det. ELLER häva avtalet om köp på grund av utebliven betalning, och låta det tidigare fodervärdsavtalet löpa istället.
Exakt så är det! Hästen ska vara betald på torsdag.
 
Inte bra. Inga pengar insatta och inget svar på om hon ens kan betala. Har skrivit till henne att pengarna ska vara på mitt konto på måndag annars går jag vidare med det.
Inte orkat läsa hela tråden men jag hamnade i en liknande sits förra året. Stoet sålt och fölet skulle säljas när hon uppnått en viss ålder. Var så jäkla dum att jag lät köparen hämta hem stoet utan att skriva ett ordentligt avtal på fölungen innan. Köparen tabbade sig så jag drog tillbaka mitt erbjudande om att hon skulle få köpa fölungen och sen fortsatte hon att bete sig som en idiot. Mitt råd är att ta kontakt med jurist pronto, så att du har ryggen fri hela tiden. Jag blev t.ex. förbjuden att åka dit när Inte de var hemma men fick inte nåt besked om när de var hemma, osv osv.
Det var ett jäkla krångel, men i mitt fall slutade det lyckligt, jag fick hem fölungen (Som visade sig vara FULL med mask, trots löften att den var avmaskad enligt anvisning, jag hade lämnat medel och allt. Den senare köparen har fått lägga mycket tid och pengar på att få upp henne i hull, vi fattade först inte varför hon var så bukig och ful i pälsen).
Hur som helst, mitt råd är jurist jurist jurist och se om dina (lagliga) möjligheter innan du agerar, för att det inte ska slå tillbaka på dig själv.
 
Men har du meddelat att avtalet om köp hävs då? Eller avser du stämma personen för avtalsbrott ang köper?

Du lär liksom göra det här rätt om du ska ha en rimlig chans.
Jag vill egentligen inte ha hem hästen för jag har så många hästar hemma. Men jag vill ju inte skänka bort henne. Jag kommer meddela henne på måndag att hästen ska betalas och att jag får dra det till fogden. Vet inte vad annat jag kan göra.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 315
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 573
Senast: Lhas
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 806
Senast: ptr
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 661

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp