Får en veterinär göra såhär?

Status
Stängd för vidare inlägg.
:devil: :devil:
Anmäl den dj-l veterinären och se till att han bli av med sitt leg och ta kontakt med veterinärens chef och samtidigt ta kontakt med ansvarsnämnden.
Hemskt att sånt här få förekomma, jätte tråkigt för dej och att din häst är borta.

Jag hade aldrig gett mej.

Mvh Blåvinge
 
Ja då var det dax för en liten uppdatering!

Efter diverse papperskontakter har vi fortfarande inte kommit någonstans sas.
Veterinären i fråga bestrider allt jag säger och jag bestrider allt han säger :devil:. Det är nåt så fruktansvärt tröstlöst :cry: I sista bestridan från honom har han ägnat sig åt att märka ord så som att "...djurägaren säger att jag sagt att hästen vände kraftigt på huvudet men jag sa att han vände hastigt" osv.
En annan fiffig komentar är att "hästägaren har av allt att döma missuppfattat min information om hur efterförloppet skulle gestalta sig", va då, GLÖMDE han att säga att hästen skulle DÖ, eller vad faan menar gubben?

Jag har valt att inte kommentera hans sista bestridan för jag har redan sagt vad som hände och han säger ju bara emot och jag har då sagt ytterligare en gång hur det var och då svarar han osv osv. Nu ska detta ärendet gå till Jordbruksverket och där ska dom ta ställning till saken.
Jag anser i alla fall att han klantat sig rejält i detta fallet och det ska han banne mig vara yrkesman nog för att stå för.
 
Lika jäkla illa med Djursjukhus kan jag meddela.

Jag ringer Ultuna och försöker få komma in med en enligt mig dödssjuk katt som slutat äta och dricka. Får inte komma in med motiveringen "det kan komma någon med ett djur som är sjukare än ditt och vi är bara två här på jourtid så vi har inte tid med dig".

Jag accepterar inte utan ringer Strömsholm som säger kom in. Jag åker och är framme där 01.00. Strax före 02,00 avlivas katten då den är för sjuk för att kunna leva vidare. Samma katt som enligt Ultuna (som är ett av Sveriges största Djursjukhus där man dessutom UTBILDAR de blivande veterinärer vi ska få ut i Sverige) var för frisk för att komma på jourtid. Du får beställa tid imorgon bitti och komma som vanligt tyckte dom.

Att veterinärer i Sverige är dåliga är inte ett dugg konstigt med tanke på hur de som utbildar dom resonerar. Ett jävla skämt är det. Dom som är bra är dom som själva intresserar sig och letar fram kunskaper.
 
Det går att hitta missnöjda kunder hos ALLA veterinärer och djursjukhus tyvärr. (Ultuna däremot verkar vara påväg utför med en jäkla fart och jag vet ärligt talat inte om de själva vet vad de sysslar med längre, eller hur dåligt rykte de fått). Jag var SUPERNÖJD med Ultuna förr. Jag fick ju höra om de som var jättenegativa med, men jag kunde inte riktigt förstår det, jag hade fått superb hjälp, förklaring etc och även att vet hade varit behjälplig långt utöver vad han var tvungen till.

Sen mötte jag en annan vet, i ett annat ärende och i korthet så blev resultatet att jag fick vända mig till en annan klinik för att hästen skulle få vård, och att jag idag inte sätter min fot på Ultuna om det inte handlar om liv och död...

Och jag vet de som är VÄLDIGT missnöjda med Helsingborg med, så det är nog så med alla veterinärer/kliniker/sjukhus att man hittar supernöjda kunder, och kunder som är så missnöjda att flygbomba eländet och göra parkeringsplats av det känns som det enda rätta ;)
 
Du Peter, vad innebär den där begränsade behörigheten i klartext? *nyfiken*

Vi är ju i himlen här om somrarna då semestervikarierna kommer. Då kan man ÄNTLIGEN ringa DV och få HJÄLP (han är hästrädd och åker inte ut på annat än vaccinering i princip). Och det märks ju ibland att de är lite osäkra (t ex att de ringer DV eller djursjukhus och frågar vad som är rätt att ge/göra i vissa fall). Men i övrigt så är de kanon (fast då är vi van med ingenting, så en blind veterinär som dock inte är hästrädd skulle vara ett lyft).

men vad är det som är "begränsningen" id eras behörighet. Dvs är det något de inte får göra, och i så fall vad? Eller har de samma befogenhet som vanlig veterinär, bara att de ska ha en handledare och så?

Nyfiken som sagt...

/Alexandra - som envist trummar i hästarna att elände ska de sköta endera sommartid, eller på kvällstid/nattetid när det ANDRA distriktet har jouren..
 
I praktiken ingen begränsning men de måste vara anställda någonstans för att få sin begränsade behörighet o får bara utöva den inom det jobbet.
Vad jag menade ovan var att personen ifråga hade haft begänsad behörighet tidigare o det fanns inga hinder att få det igen. Personen ifråga missade att o den som anställde kollade inte.
PL
 
Han verkar inte vara klok ju! Hur kunde han låta hästen dö bara!!!!
 
Ah, så de har samma befogenhet som en legitimerad veterinär då egentligen? Dvs när veterinärstuderande som är nästan klara anställs som sommarvikarier för DV så har de exakt samma befogenheter, det är bara det att om de ska jobba som vikarie (eller så) någon annanstans måste de söka nytt tillstånd?

Fattade jag rätt då?
 
Ja du, det är väl just det som är frågan. Nu är han anmäld och jag väntar på besked, har inte hört något sen början på November så det är lite trögt.
Ni får hålla tummarna OK?
 
Ja ungefär så. Omfattningen kan bero lite på när i utbildningen vikariatet kommer men efter femman är stort sett hela den kliniska utbildningen klar, efter fyran fick man åtminstone förut jobba med smådjur.
PL
 
Ang Hbg så är min erfarenhet att efter alla byte med veterinärer där så kan man ifrågasätta kompetensen nuförtiden där.....fick själv föreslå vilka prover man bör ta vid en infektionsbild när min häst var sjuk bl.a. Veterinären hade ingen koll på vad som hade tagits....har varit på föredrag av vet. därifrån ...den vet. kunde inte svara adekvat på frågor från panelen osv. Har inget förtroende för dem längre tyvärr. Veterinärer har högst individuell kompetens är min uppfattning. Stå på dig ang. din häst!! :devil: Mvh Aker
 
Usch vad tråkigt! Jag har inget negativt att säga om just Hbg och det var INTE där veterinären som klantade sig fanns, utan det var där man gjorde precis allt man öht kunde göra för att rädda honom.
Tyvärr tror jag inte att min anmälan kommer att betyda något i detta för jag har förstått att det är ORTOLIGT svårt att få en vet prickad :crazy:.
Önskar att jag hört alla rykten om honom innan för då hade jag inte litat på hans ord, efter lite efterforskning så har det visat sig att det varit rykten med god grund...
 
Har fattat det som att man kan räkna ut det genom att säga att 10% av ett djurs kroppsvikt är blod och utav det kan man ta 5%. Alltså 5% av de 10%.

Vilket för en stor häst blir ca (räknar på 600kg)... 3liter. Kan det stämma? Det är ju rätt mycket.

(såg det på animal planet när en veterinär höll på att greja med en gepard...och ja han sa allmänt för djur alltså inte för geparden).
 
Hrm...blod väger självklart inte lika lite som vatten. :angel:

Så det måste bli något mindre än 3 liter.

kristel

Usch jag lider med dig. Har själv varit med om att jag tyckt att veterinären gjort såpass fel att det lett till en av mina hästars död. Dock iten lika gravt fel som din gjorde. :(
 
Man brukar räkna med 7% hårt tränade hästar något högre.
För tog man 0,5 liter på människa vid blodgivning(senare 0,3 vilket jag tror gäller fortvarande) på en 60 kg:s människa motsvarade det 12% av blodvolymen, o då var man inte inärheten av där det började bli farligt.
PL
 
Hrm...blod väger självklart inte lika lite som vatten.

Så det måste bli något mindre än 3 liter.

Liter är ett volymmått. 1 liter är alltid en liter vad det än handlar om. Däremot väger ju en liter olika mycket i kilo beroende på vad det är du mäter. 1 liter bomull och 1 liter bly är 1 liter hur man än vänder på det, men de VÄGER olika i kilo sett.

Och blod brukar man väl räkna i liter och delar av liten (milliliter, centiliter etc). Så det var inget fel på literangivelsen (sen VÄGER kanske 1 liter blod mer än 1 liter vatten)

Jag fattade hur du menade men det blev lite fel där.

Jag har som sagt för mig att vet sa att 4 liter kan d förlora innan det blir kritiskt. Men om det var kritiskt utav bara attan då, eller om det bara började bli dags att oroa sig minns jag inte. Men det var iaf mycket blod (sen kanske 4 liter kan spruta ut på rätt kort tid, det vet jag inte)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 063
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 155
Hästmänniskan Jag var med om en sak igår som var så chockerande att jag inte riktigt vet hur jag ska gå vidare, så jag tänkte höra om någon på buke...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 702
Senast: Skywalker
·
Träning Hej! Nu tänkte jag starta en sån där tråd som folk går igång på. För nu behöver jag hjälp i mitt tänkande! Jag var nyligen inne med min...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp