Bukefalos 28 år!

Får får sommarlov?

mian1

Trådstartare
Jag behöver fler betesdjur! Jag vill ha får, men inte hela tiden utan bara när de gör nytta.
I år har vi grisar som vi lånar över sommaren som markberedare :love: men till nästa år måste vi antingen hitta betesdjur eller också plantera igen våra "utmarker" med skog. Vi har kämpat ett par år med att återskapa vår mark enligt häradskartan från 1896 så det hade ju varit tråkigt att plantera trist skog där när det börjar bli så jättefint!

Är det någon som lånar får (eller lånar ut) under betessäsongen som vet hur det går till? Fungerar det? Jag har drygt 3 hektar som jag skulle behöva hålla öppet och då behöver jag ju ett lämpligt antal djur som kan starta på våren och avsluta framåt hösten. Bäst hade ju varit att kunna låna ut marken till någon som skötte sina djur själv, men här finns det få gårdar med djur kvar. Kossor är för stökiga att flytta på och så är de tunga nog att trampa sönder då en bit av marken är ömtålig.

Om ni som har får hade lånat ut era under betessäsongen, vad hade ni haft för avtal då? Behöver "fodervärden" stå för staket? Transport? Hyra?
Skulle man kunna ringa någon fårgård och fråga om man får låna? Är de alldeles hopplösa att stängsla in om man använder el?
Jag har lånat får en sommar för 5 år sedan (:bow: från en bukefalist :bow: ) och de höll sig hyfsat inne i hagen, men då kunde vi hålla koll på dem från huset. Som när de var på rymmen mitt i natten och ställde sig som "polispatrullen från helvetet" mitt på vägen när det kom en raggarbil. Baggen gjorde killarna bra spaka och ingen vågade gå ur bilen utan de tutade lite försiktigt och höll rutorna uppvevade :D
 
Sv: Får får sommarlov?

Kolla med någon får bonde i närheten om han vill ha bete till sina djur.
På mitt jobb har vi "lånat" betesmark och då står vi för staket och skötsel men får betalt av markägaren då han får betesbidrag för att vi har våra djur där.
Vi har inga problem med att hålla dom inne i hagen, en rejäl trä stolpe, 3 väl spända ståltrådar och ett bra elaggregat, det funkar för oss iaf!
Hoppas du hittar några får!!:laugh:
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Var just med om den sjukaste grej jag varit med om på länge. Jag var ute och cyklade med vovven (en bichon havanais) när jag möter tre...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
9 104
Senast: Migo
·
Äldre För att inte kapa tråden sparpengar så skriver jag en ny tråd då jag inte hittar den gamla. Min man har en arbetskamrat som är från...
Svar
6
· Visningar
1 157
Senast: Amha
·
Lantbruksdjur Hoppas att tråden ligger rätt.. Nu har det ploppat upp en massa funderingar i skallen, vet inte ens om det är vettigt eller om det...
Svar
6
· Visningar
2 923
Senast: Dorro
·
Lantbruksdjur Jag har mark som jag skulle vilja ha avbetad för att hålla den öppen. Har haft goa grisar där som öppnat upp hygget och sedan sått i...
Svar
6
· Visningar
2 041
Senast: KungTulle
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp