Får flyttfirmor bete sig hur som helst?

Migo

Trådstartare
I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i sin ordning.

Måndag morgon, Den Stora Flyttdagen. Hela bohaget nedpackat, huset städat, hundarna lastade och vi redo att bära lådor. De skulle komma mellan 09-11, så vi stod redo kl 08:45.

Ingen kom. 11:15 ringde jag samordnaren på bekräftelsen. Han visste inget om nån bokad flytt. Bad mig ringa flyttfirman jag bokat med (vilket jag trodde att jag gjorde, framgick ingenstans att han inte tillhörde den firman). Letade upp deras växelnummer. Skickades till telefonsvarare som hänvisade till deras mailformulär. Ringde lokalkontoret, möttes av samma telefonsvarare. Mailade via formuläret, och fick då SMS(!) av samordnaren att han var underleverantör, men att firman vid bokningsbelkräftelse glömt att bekräfta ordern till de som skulle utföra den(!). Jag ringde upp honom och han var rejält otrevlig och meddelade att de möjligen kunde hjälpa mig om en månad.

Efter att ha haft ett smärre stressammanbrott och önska hundskit i maten åt flyttkillarna, började jag jaga en annan flyttfirma akut. Fick till slut tag på en som hade goda omdömmen, kunde hämta upp grejerna fast vi inte var på plats, och kunde hjälpa mig redan torsdag morgon. Taget! Priset var 50% högre, men vi hade knappat nått val... Vi packade in the holy box med nödvändigheter för första natten, hundmat för tre extra dagar och åkte till Norge utan bohaget. Betalade förskottsfakturan på nästan 23000.

Onsdag kväll ringde nya flyttfirman. "Vi har inga pålitliga killar att skicka imorgon, men vi kan skicka en bil på måndag". Hade hon inte låtit så ledsen och rädd för att bli utskälld hade jag nog exploderat. Nu tackade jag för deras uppriktighet och sa att jag knappast har nått val, de får köra grejerna på måndag.

Vi kommer ha ganska rejäla extra utgifter på grund av allt det här strulet. Dessutom är det ju nu en tredje part (gamla hyresvärden) som blir lidande. För att inte tala om all stress, ångest, bök och tid det tagit. Är vi helt rättslösa? Kan de bete sig hur som helst efter ingånget avtal (tänker främst på första firman) utan konsekvenser? Kan man få rätt till ersättning från dem när de bröt ett ingånget avtal?

Och snälla håll fingrarna för att vi får våra saker på måndag 😬😬😬😬

Mvh Kommer aldrig glömma den här flytten.
 
Håller med vilken mardröm! Tror också att du kan kräva den första firman på extrakostnader. Det låter ju som att ni hade ett skriftligt avtal på vad som skulle utföras och när?

Onsdag kväll ringde nya flyttfirman. "Vi har inga pålitliga killar att skicka imorgon, men vi kan skicka en bil på måndag". Hade hon inte låtit så ledsen och rädd för att bli utskälld hade jag nog exploderat. Nu tackade jag för deras uppriktighet och sa att jag knappast har nått val, de får köra grejerna på måndag.

Ska man alltså tolka detta som att de har ett gäng opålitliga killar som de använder i andra uppdrag? O_o:confused:
 
Det är nog en djungel med oseriösa företag.
Sen kan det vara åt andra hållet som med en fd kollega med en ganska spetsig fru.
Flyttkillarna ringde på dörren en timma för tidigt, frun öppnade, skällde ut dom och bad dom komma tillbaks om en timme.
Dom blev skitsura då dom hittat en parkeringsplats till flyttbilen i centrala GBG utan för porten.
Min kollega fick springa efter och be dom komma upp igen. Ja det gör vi om du tar ut kärringen ur lägenheten först.
 
I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i sin ordning.

Måndag morgon, Den Stora Flyttdagen. Hela bohaget nedpackat, huset städat, hundarna lastade och vi redo att bära lådor. De skulle komma mellan 09-11, så vi stod redo kl 08:45.

Ingen kom. 11:15 ringde jag samordnaren på bekräftelsen. Han visste inget om nån bokad flytt. Bad mig ringa flyttfirman jag bokat med (vilket jag trodde att jag gjorde, framgick ingenstans att han inte tillhörde den firman). Letade upp deras växelnummer. Skickades till telefonsvarare som hänvisade till deras mailformulär. Ringde lokalkontoret, möttes av samma telefonsvarare. Mailade via formuläret, och fick då SMS(!) av samordnaren att han var underleverantör, men att firman vid bokningsbelkräftelse glömt att bekräfta ordern till de som skulle utföra den(!). Jag ringde upp honom och han var rejält otrevlig och meddelade att de möjligen kunde hjälpa mig om en månad.

Efter att ha haft ett smärre stressammanbrott och önska hundskit i maten åt flyttkillarna, började jag jaga en annan flyttfirma akut. Fick till slut tag på en som hade goda omdömmen, kunde hämta upp grejerna fast vi inte var på plats, och kunde hjälpa mig redan torsdag morgon. Taget! Priset var 50% högre, men vi hade knappat nått val... Vi packade in the holy box med nödvändigheter för första natten, hundmat för tre extra dagar och åkte till Norge utan bohaget. Betalade förskottsfakturan på nästan 23000.

Onsdag kväll ringde nya flyttfirman. "Vi har inga pålitliga killar att skicka imorgon, men vi kan skicka en bil på måndag". Hade hon inte låtit så ledsen och rädd för att bli utskälld hade jag nog exploderat. Nu tackade jag för deras uppriktighet och sa att jag knappast har nått val, de får köra grejerna på måndag.

Vi kommer ha ganska rejäla extra utgifter på grund av allt det här strulet. Dessutom är det ju nu en tredje part (gamla hyresvärden) som blir lidande. För att inte tala om all stress, ångest, bök och tid det tagit. Är vi helt rättslösa? Kan de bete sig hur som helst efter ingånget avtal (tänker främst på första firman) utan konsekvenser? Kan man få rätt till ersättning från dem när de bröt ett ingånget avtal?

Och snälla håll fingrarna för att vi får våra saker på måndag 😬😬😬😬

Mvh Kommer aldrig glömma den här flytten.
Eftersom du har bokningsbekräftelse och godkänt offert så tror jag du har ganska mycket att komma med rent juridiskt. Hade kontaktat en jurist och rådfrågat mig. Första samtalet brukar bara gratis.
 
Tror också du kan kräva ersättning för merkostnader av den första firman. Se till att spara bevis på kostnaderna. Sammanställ och skicka en faktura. Vill de inte betala så tar du det till ARN och vid behov till tingsrätten (i alla fall det som är under beloppsgränsen för småmål).
 
Håller med vilken mardröm! Tror också att du kan kräva den första firman på extrakostnader. Det låter ju som att ni hade ett skriftligt avtal på vad som skulle utföras och när?



Ska man alltså tolka detta som att de har ett gäng opålitliga killar som de använder i andra uppdrag? O_o:confused:
Japp, allt skriftligt.

Och ja, exakt! Till vem skickar de de opålitlig killarna?!
 
I lördags fick jag bekräftelse att grejerna ska hämtas upp måndag mellan 10-12. Min fd hyresvärd ringde just och meddelade att de ringt honom och frågat om de kunde vara på plats mellan 15-17, vilket inte går då han är borta fram till 18. De skulle återkomma till honom. De har inte meddelat mig om detta än.

Jag blir galen.
 
Japp, allt skriftligt.

Och ja, exakt! Till vem skickar de de opålitlig killarna?!
Nu vet jag inte vad de menar med opålitliga men vi har ju flyttat ett par rundor sista 1.5 åren, med samma flyttfirma. De berättade att de skickade erfarna, extra duktiga, till oss pga stort akvarium, hyfsat stort bohag osv medan de som (ännu) inte är mycket att hänga i granen hamnar i enklare bostäder av mindre storlek medan de blir upplärda. Det kanske är något sådant de menar bara? Er flytt kanske är mer grejer att hålla koll på/ha kunskap om och de vill ha ett erfaret team?

Hoppas att det löser sig, jag har också något i bakhuvudet om att missar som detta ska ersättas med eventuella mellanskillnader så dra en begäran om ersättning på det du. Sen är det ju alltid en balans där, om man ska orka driva eller skita i om de inte betalar. Jag skulle ju tro att om du skickar iväg det till Arn är det nog inte mycket att diskutera men jag måste ju erkänna att det för mig är ett h-vete att dra ärenden i Arn. Det tar tid och för mig är det en jättestress att ha sådana ärenden pågående så det blir en balans mellan hur grinig jag kommer vara för att de inte ersätter och hur jobbigt det är att dra ärendet. Grejar man att ha sådana saker pågående är det absolut värt det. Rätt ska vara rätt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp