får främmande person kontakta mitt barn i skolan?

Tranan

Trådstartare
Tänk er att ni har ett barn i 6 årsåldern som blir kontaktad av för er främmande personer i skolan under den tiden ni har vårdnaden under förevändningen att denna person är vän/släkt med ert ex.
1. Hur ska man agera?
2. Vad har skolan för ansvar i detta?
 
På fråga ett hade jag pratat med skolan om saken och hört mig för vad de har för rutiner.

På fråga två vet jag sedan mina barn var yngre att jag specifikt sa ifrån om att ingen utomstående, ingen utom jag och barnens mormor fick kontakta barnen/hämta eller liknande. Det var helt förbjudet. Det gäller i och för sig ännu eftersom det är inskrivet i papperna inför varje år.
Minns en gång när jag glömt berätta att min bror skulle hämta på fritids när jag fick förhinder, så ringde personalen mig, de släppte självklart inte i väg barnen oavsett vad de sa innan de fått kontakt med mig. Jag har dock ensam vårdnad, vilket också var anledningen till detta beslutet, är nog olika om man har gemensam. Men man måste nog själv specifikt säga ifrån eller fylla i den frågan på infobladet man får lämna in varje årskurs.
 
På fråga ett hade jag pratat med skolan om saken och hört mig för vad de har för rutiner.

På fråga två vet jag sedan mina barn var yngre att jag specifikt sa ifrån om att ingen utomstående, ingen utom jag och barnens mormor fick kontakta barnen/hämta eller liknande. Det var helt förbjudet. Det gäller i och för sig ännu eftersom det är inskrivet i papperna inför varje år.
Minns en gång när jag glömt berätta att min bror skulle hämta på fritids när jag fick förhinder, så ringde personalen mig, de släppte självklart inte i väg barnen oavsett vad de sa innan de fått kontakt med mig. Jag har dock ensam vårdnad, vilket också var anledningen till detta beslutet, är nog olika om man har gemensam. Men man måste nog själv specifikt säga ifrån eller fylla i den frågan på infobladet man får lämna in varje årskurs.
tackar
 
Jag skulle ha ringt exet och frågat vad som var i görningen.
I vårt fall så hade det absolut varit något galet med det eftersom jag hade bra reda på vilka släktingar och vänner som finns som hade kontakt med barnen.

Så det hade nog blivit en polisanmälan på det.
Eftersom det nog hade varit en främling för oss alla.
 
På fråga ett hade jag pratat med skolan om saken och hört mig för vad de har för rutiner.

På fråga två vet jag sedan mina barn var yngre att jag specifikt sa ifrån om att ingen utomstående, ingen utom jag och barnens mormor fick kontakta barnen/hämta eller liknande. Det var helt förbjudet. Det gäller i och för sig ännu eftersom det är inskrivet i papperna inför varje år.
Minns en gång när jag glömt berätta att min bror skulle hämta på fritids när jag fick förhinder, så ringde personalen mig, de släppte självklart inte i väg barnen oavsett vad de sa innan de fått kontakt med mig. Jag har dock ensam vårdnad, vilket också var anledningen till detta beslutet, är nog olika om man har gemensam. Men man måste nog själv specifikt säga ifrån eller fylla i den frågan på infobladet man får lämna in varje årskurs.
Ja, det här låter rimligt. På mitt barns skola var det dessutom så att barnet inte fick följa med någon annan person hem. Om någon annan än vårdnadshavaren skulle hämta så skulle det anmälas i förväg. Det gällde även om det var en person som barnet kände väl, tex syskon, morfar etc.
 
Det är litet tunn info för att svara utförligt imho, men skall man anta att det finns något slags konfliktsituation med exet? Och att exet är barnets ena förälder?

Litet kortfattat skulle jag prata med skolan och bett dem vara uppmärksamma på om någon försöker locka iväg, ta med sig eller ofreda barnet, och påminna om vem/vilka det är som får lov att hämta barnet.
Sen finns det ju faktiskt inget generellt förbud, vare sig i lag eller rimligen i någon lokal förordning, mot att en person kontaktar en annan - såvida det inte föreligger kontaktförbud. Så ja, en främmande person får kontakta barnet. (Inte grooma, skrämma, locka med sig eller liknande, men frågan gällde ju just kontakta.)
 
Skolan får inte lämna ut barnet till någon annan än vårdnadshavare eller person som vårdnadshavare sagt är ok att lämna ut barnet till.
 
Det kan finnas restriktioner kring utomståendes vistelse på skolområdet, men det behöver ju inte vara fallet. Hur skulle kontakt vara tveksamt tänker du?

Jag tycker att det låter väldigt tveksamt om en person som inte jobbar på skolan får gå in på skolans område och söka upp en minderårig elev och ta kontakt. Jag är alltså tveksam på om skolan (som har ansvar för eleven under skoltid) skulle tycka att det var ok.
 
Tänk er att ni har ett barn i 6 årsåldern som blir kontaktad av för er främmande personer i skolan under den tiden ni har vårdnaden under förevändningen att denna person är vän/släkt med ert ex.
1. Hur ska man agera?
2. Vad har skolan för ansvar i detta?
Det hänger väldigt mycket på vilken typ av kontakt det är, är det en anställd på skolan som säger hej till barnet och talar om att hen känner barnets förälder, inga större problem. Är det en person som smyger utanför skolgården och försöker få barnet för sig själv genom att hänvisa till att hen är god vän/släkt med barnets förälder, stora varningsklockor.
Det går liksom inte att svara på en sån frågeställning utan mer fakta, samtidigt som jag förstår att du inte vill lämna ut mer fakta eftersom det handlar om ett barn. Att andra människor talar med ens barn, det får man nog lära sig leva med, men barnet ska känna sig bekväm i situationen.
 
Lämna ut barnet och låta barnet ha kontakt med är väl inte riktigt samma sak? Vet inte vad TS menar, att folk pratar med barnet typ på skolgården?
Händelsen är att personen har kommit in i skolan, utgett sig för att vara en släkting, pratat och gett frukt till barnet. Personen var inte en släkting eller med anknytning till personen förutom att exet har kontaktat denna person och från en annan världsdel instruerat att kontakta barnet i syftet för att överlämna frukt. Rädslan är att det inte stannar med att ge frukt.
 
Händelsen är att personen har kommit in i skolan, utgett sig för att vara en släkting, pratat och gett frukt till barnet. Personen var inte en släkting eller med anknytning till personen förutom att exet har kontaktat denna person och från en annan världsdel instruerat att kontakta barnet i syftet för att överlämna frukt. Rädslan är att det inte stannar med att ge frukt.
Väldigt märkligt! Förstår att det känns jättekonstigt!
 
Händelsen är att personen har kommit in i skolan, utgett sig för att vara en släkting, pratat och gett frukt till barnet. Personen var inte en släkting eller med anknytning till personen förutom att exet har kontaktat denna person och från en annan världsdel instruerat att kontakta barnet i syftet för att överlämna frukt. Rädslan är att det inte stannar med att ge frukt.
Det hela hänger på om ni har delad vårdnad eller ej.
 
Händelsen är att personen har kommit in i skolan, utgett sig för att vara en släkting, pratat och gett frukt till barnet. Personen var inte en släkting eller med anknytning till personen förutom att exet har kontaktat denna person och från en annan världsdel instruerat att kontakta barnet i syftet för att överlämna frukt. Rädslan är att det inte stannar med att ge frukt.
Det som skulle kunna spela in är om skolan tillåter eller inte tillåter utomstående på området / i lokalerna. Om de inte gör det, och avvisar personen, så kan en upprepning vara skäl för polisanmälan.
Upplever vårdnadshavaren att skolan försummar att upprätthålla en policy där utomstående inte är tillåtna, så skulle jag ta upp det med skolledning eller huvudman.
I övrigt är det ju strängt taget inget brott i sig att kontakta ett barn, eller överlämna frukt, så länge barnet inte ofredats.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
908
Senast: Crossline
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
746
Senast: Rosett
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 413
Senast: verser
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 606
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp