får främmande person kontakta mitt barn i skolan?

Jag tror skolor generellt ogillar när utomstående kommer in på skolans område och tar kontakt med eleverna.
Det förutsätter ju att skolan är inhängnad eller på annat sätt avgränsad. Och det är inte så vanligt, om man bortser från innerstadsskolor som bara har en gård att leka på. Det är t ex inte alls ovanligt att allmänna gång- och cykelstråk går genom eller angränsar till "skolområden". "Kontakt med" kan ju inrymma hur mycket som helst, t ex att barnet och en förbipasserande som det känner hejar på varandra.
 
Det förutsätter ju att skolan är inhängnad eller på annat sätt avgränsad. Och det är inte så vanligt, om man bortser från innerstadsskolor som bara har en gård att leka på. Det är t ex inte alls ovanligt att allmänna gång- och cykelstråk går genom eller angränsar till "skolområden". "Kontakt med" kan ju inrymma hur mycket som helst, t ex att barnet och en förbipasserande som det känner hejar på varandra.
Detta var inne i skolans lokaler
 
Händelsen är att personen har kommit in i skolan, utgett sig för att vara en släkting, pratat och gett frukt till barnet. Personen var inte en släkting eller med anknytning till personen förutom att exet har kontaktat denna person och från en annan världsdel instruerat att kontakta barnet i syftet för att överlämna frukt. Rädslan är att det inte stannar med att ge frukt.

Så som du beskriver det skulle jag tycka att det här är rejält oroande. Jag skulle genast boka in ett möte med ansvarig rektor och tillsammans fundera över om skolan behöver stärka sin säkerhet.
 
Händelsen är att personen har kommit in i skolan, utgett sig för att vara en släkting, pratat och gett frukt till barnet. Personen var inte en släkting eller med anknytning till personen förutom att exet har kontaktat denna person och från en annan världsdel instruerat att kontakta barnet i syftet för att överlämna frukt. Rädslan är att det inte stannar med att ge frukt.

Låter helt vansinnigt! Hur har skolan reagerat på det?
 
Det som skulle kunna spela in är om skolan tillåter eller inte tillåter utomstående på området / i lokalerna. Om de inte gör det, och avvisar personen, så kan en upprepning vara skäl för polisanmälan.
Upplever vårdnadshavaren att skolan försummar att upprätthålla en policy där utomstående inte är tillåtna, så skulle jag ta upp det med skolledning eller huvudman.
I övrigt är det ju strängt taget inget brott i sig att kontakta ett barn, eller överlämna frukt, så länge barnet inte ofredats.

I nuläget får inte ens föräldrar komma in i skolan (iaf inte mitt barns skola). Utvecklingssamtal sker via telefon/digitalt.
 
Händelsen är att personen har kommit in i skolan, utgett sig för att vara en släkting, pratat och gett frukt till barnet. Personen var inte en släkting eller med anknytning till personen förutom att exet har kontaktat denna person och från en annan världsdel instruerat att kontakta barnet i syftet för att överlämna frukt. Rädslan är att det inte stannar med att ge frukt.
Nej! Absolut inte ok! Det hade jag anmält till rektor.

Jag har anmält obehörig person på skolområdet vid två tillfällen. Det är skolans ansvar att se till att barnen är säkra och inte kontaktas av obehöriga under skolans omsorg.

Faktiskt helt obegripligt att 6åringar varit så pass obevakade att de kunnat bli bjudna på frukt.

Mvh Miks
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
918
Senast: Crossline
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
759
Senast: Rosett
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 473
Senast: verser
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 649
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp