Får fundering

LadyDedlock

Trådstartare
nu såhär i vårens underbara tid så väntar man ju på alla små söta lamm som kommer utploppandes och för vissa tackor går det bra men för vissa inte.

En tacka fick lamm som dock ej levde och det var inge mer med det förrän nu när hennes ljuver har blivit så stort att det hänger i marken. Det rinner inget ur det men jag kan anta att det är någon sorts inflammation, veterinär ska tillkallas nu efter helgen.

Va kan det vara? har en annan tacka vars lamm ej överlevde men hon har inga problem alls. Tackan som har stort ljuver är inte halt och verkar inte direkt må dåligt utan äter och springer med dom andra, det enda problemet verkar vara att hon har ett förstort ljuver.
 
Sv: Får fundering

Är juvret hårt?
Har tackan feber?
Får du ut någon mjölk?

Kan vara så att hon haft mycket mjölk nu inför lammningen och att den inte
sinat som man skulle önska... För att undvika en juverimflammation (om det
nu inte redan är det) blanda lite jodopax i varmt vatten och massera hennes
juver. Smörj sedan in juvret med någon spensalva eller helosansalva och massera
in det ordentligt.
Man kan också mjölka ur henne lite för att "lätta" på trycket men det kan också
göra det hela sämre genom att mjölken inte alls sinar utan mjölkproduktionen
sätter fart så rådfråga din veterinär om det först.

Hoppas det ordnar sig och att ni slipper juverinflammation ialf :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 607
Senast: Trott
·
Hästhantering Hej! Jag är nybliven skötare på en häst som är ca 18 år. Är inte med hästen varje dag utan några ggr/vecka. Hon står hos ägaren, men...
Svar
2
· Visningar
1 165
Senast: Magnum
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 842
Senast: kryddelydd
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 209

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp