Får hästar för mkt kraftfoder?

stjarnfrugt

Trådstartare
I "mitt" stall reagerar jag på hur mkt kraftfoder alla andra hästar får i jämförelse med min medryttarhäst. Det är nästan så att man känner att vissa tittar snett på våra foderburkar när de ser sina egna. Man känner sig nästan som en hästsvältare:crazy:...
En annan ponny i stallet, som är mindre än min och rids minst lika lite som min(om inte ännu mindre) får mkt mer kraftfoder. Jag uppskattar det till att den får 1 kg krafft, 0.3 kg betfor och müsli (vet ej vad müsli väger så jag kan inte uppskatta vikten).

Är det som jag tror, att hästar rent generellt får alldeles för mkt kraftfoder? Man börjar ju undra när man ser sig omkring och vad folk sätter i dom.
Vissa hästar är dessutom så heta/jobbiga att de som äger dem knappt vill rida. Börjar man inte fundera på vad man matar hästarna med när de är så kollriga att man knappt kan hålla dem i schack?

Detta här vad "min" häst äter:

Hästen i fråga är en d-ponny. 19 år, 350-400 kg. Den rids i lättare arbete, dvs i snitt en timme per dag mestadels i skritt. Den travas och galopperas men det blir nog väldigt sällan mer än 20-30 min de dagarna.

Hösilaget ligger på 70% i ts. 7.4 mj/kg foder och 50 g smbrp/kg foder.

På hippocampus räknade jag ut en foderstat. Det blev 8 kg hö, 0.1 kg betfor, 0.1 kg krafft groov 90 och 0.1 kg linfröolja. Som ni ser är detta väldigt lite kraftfoder, men eftersom jag ville basera foderstaten på en större mängd grovfoder än innan (dvs 7 kg) så blir behovet från kraftfodermedel väldigt litet. Hon jobbas ju inte speciellt hårt och har bra hull. Blir hon sämre i hull av denna nya foderstat så får man givetvis öka givan, men som det ser ut nu till den nya hömängden så behöver hon inte mer.

Är man knäpp i skallen om man hellre ger mkt hö än en massa kraftfoder? Enligt vad jag lärt mig om utfodring så ska man alltid se till att täcka så mkt som möjligt med hö. Jag ser ingen anledning till att jag skulle dra ner på höet för att "få" mata mer med annat. Vad tycker ni?
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Du tänker precis rätt. Tyvärr är många av dagens hästägare okunniga vad gäller utfodring, kraftfoder är ett måste för många. Kraftfoder ger jag endast om det inte går att täcke behovet med hö. Eftersom jag vill att våra hästar ska må bra så får dom så mycket hö som jag kan ge. Jag försöker alltid sträva efter minst 2 kg hö per 100 kg kroppsvikt vad gäller grovfoder. Vi har ett superhö så vissa av våra hästar får inget kraftfoder att tala om just nu. Jag är väldigt intresserad av just foder och har gått flera kurser i ämnet, alltid när jag är i nya stall så brukar jag kika lite på deras foderstater och det är inte ovanligt att hästar som väger kanske 500 kg har en foderstat på 6 kg hösilage och 3 kg kraftfoder, det är inte bra. Risken att en sådan häst utvecklar beteendestörningar eller får magsår är ganska stor.
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Tack för ditt svar. Jag är helt säker i min övertygelse vad gäller att ge så mkt hö som möjligt och sedan komplettera med kraftfoder OM det behövs, men det är skönt att höra från andra att man tänker rätt även om man känner sig säker på sin sak.
Jag har också läst foderlära, om än bara en kurs på gymnasiet så dock mer än vad många verkar ha gjort.

När jag ser att merparten av hästarna överutfodras med kraftfoder börjar jag fundera på varför. Detta är inte bara förekommande i mitt nuvarande stall utan jag tycker man ser det på många ställen.
Jag är alltid öppen för ny kunskap oavsett ämne, och när man ser att någon gör på ett visst sätt vill man gärna fråga varför - man kan ju lära sig nåt nytt liksom. Men när det gäller detta överutfodrande så kan jag inte se någon annan anledning än okunskap. Man tror väl att hästar behöver mkt energi för att orka ridas 1 tim/dag. Men faktum är att hästar är skapta för att röra sig stora delar av dygnet på en "foderstat" av gräs, och många av dagens hästar som står inne större delen av dygnet och rids måttligt hårt i ridhus ca 1 tim/dag behöver knappast alla dessa energitillskott...
Det är ju ändå knappast så att majoriteten av fritidshästarna presterar på en sådan nivå som man kan tänka behöver mkt tillskott dvs travare, galoppörer och andra "elitidrottshästar".
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Jag har också undrat samma sak många gånger.

Jag tror att det ofta beror på att det på ngt sätt är lättare kanske roligare att köpa kraftfoder än att ta hem massor av grovfoder. Det är svårt att köpa ett bra grovfoder om man inte har tillräckligt med kunskaper. Men om du köper ett färdigfoder (eller vad det heter) så står det ju en massa på förpackningen. Dessutom är ju de olika foderbolagen ganska stora och mkt duktiga på att marknadsföra sina produkter. Det finns ju foder för "alla" sorters hästar. Jag har aldrig lyckats lära mig skillnaden på alla dessa.

Om man då inte är så insatt i utfodring så är det nog lätt att man ger sin häst kraftfoder.

Våra två ponnyer har överlevt i flera år på bara grovfoder. Den ena är min egen som jag rider en hel del. Däremot får vårt gamla varmblod och vårt fullblod lite extra.
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

det är inte ovanligt att hästar som väger kanske 500 kg har en foderstat på 6 kg hösilage och 3 kg kraftfoder, det är inte bra. Risken att en sådan häst utvecklar beteendestörningar eller får magsår är ganska stor.

Jag håller med dig. 6 kg är inte ovanligt på dessa stora hästar. Denna häst väger ju knappt 400 kg och jag vill ändå att den ska äta 8 kg trots att silaget är torrt dvs 70%. Det skadar inte med mkt hö, det har bra värden och kraftfodret har jag bara för att balansera upp helheten.
Enligt mig har detta stall även knäppa foderrutiner, men det kan jag inte göra något åt. Jag är bara medryttare:crazy:
De får hö + kraftfoder kl 6. Hö vid intag 14-16 beroende på väder. Kraftfoder kl 18-19. Hö kl 21.

Jag frågade varför man ger kraftfodret den tiden, både med tanke på att det är då folk rider om de jobbar och inte kan rida dagtid, och med tanke på att de inte får hö innan.
Man ska ju varken ge kraftfoder direkt innan eller direkt efter ett ridpass. Dessutom har man ju läst att hästarna ska äta grovfoder ett tag innan kraftfodergivan... På detta sätt gör man ju fel i båda de avseendena.
På det första fick jag ingen anledning och på det senare fick jag svaret att hästarna ju har ätit hö innan, men det är ju ändå flera timmar. Kan det verkligen vara sunt:confused:
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Mitt hösilage har väldigt bra värde och alla hästarna håller sig i väldigt bra hull på bara det. Det är allt från 3-åriga till 11-åriga halvblod. När de tränar och tävlar får de ca 1-2 kg Groov 60 men så fort träningen dras ner så blir det inget kraftfoder. De får vitaminer och mineraler i lite lusernhack med lite betfor.

Hade en unghäst iväg på träning och den kom hem i början av veckan. Den var helt knäpp de första dagarna men den har lugnat sig nu, antagligen fodrade de med mycket kraft foder.
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Jag har också undrat samma sak många gånger.

Jag tror att det ofta beror på att det på ngt sätt är lättare kanske roligare att köpa kraftfoder än att ta hem massor av grovfoder. Det är svårt att köpa ett bra grovfoder om man inte har tillräckligt med kunskaper. Men om du köper ett färdigfoder (eller vad det heter) så står det ju en massa på förpackningen. Dessutom är ju de olika foderbolagen ganska stora och mkt duktiga på att marknadsföra sina produkter. Det finns ju foder för "alla" sorters hästar. Jag har aldrig lyckats lära mig skillnaden på alla dessa.

Om man då inte är så insatt i utfodring så är det nog lätt att man ger sin häst kraftfoder.

Vetdu, jag har också funderat i exakt dessa banor. Att det är "kul" att proppa i hästarna kraftfoder... sen då att foderbolagen är duktiga på att tala för att hästar MÅSTE får kraftfoder, är ju också en förklaring i kombination med okunskap.

Våra två ponnyer har överlevt i flera år på bara grovfoder.

:rofl: Ja... tänka sig att det tom ÖVERLEVT i FLERA ÅR!!!??? ;):angel:
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Finns Groov i 60? Jag trodde att det bara fanns i 90 och 125... eller skrev du fel?:o
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

ja många hästar får alltför mkt kraftfoder. mina hästars foderstat är baserad på hö, lusern och betfor. tex får min häst på 178 cm som tränas mot msv i dressyr bara en knapp kg müsli...

att ha foderstater där man ger nästan lika mkt kraft som hö är helt galet. :crazy:
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Det finns säkert precis som ni säger många hästar som får alldeles för mycket kraftfoder i förhållande till hömängd men jag måste bara påminna att långt ifrån allt grovfoder som säljs innehåller tillräckliga värden. Tyvärr.

Jag måste fodra med proteinfoder för att få kvoterna att stämma och den ena utav mina hästar äter inte lusern så det går inte att mäta upp enbart med det, den andra äter en del lusern men är inte jätteförtjust.

Jag funderade även lite på artikeln som stod i ett av de senare nr av Ridsport. Man påstod att de flesta hästar klarar sig bra på bara grovfoder, men det grovfoder de baserade sina resultat på innehöll ett väldigt högt näringsvärde om jag inte minns fel?

Ett BRA grovfoder tror jag absolut de flesta hästar klarar sig på, men i ärlighetens namn, hur många därute är noga med att lämna in analyser och räkna på?

Vill bara tillägga att mina hästar får inte massor av kraftfoder, runt 1- 1 1/2 kg var, så ingen tror jag tillhör skaran som ger 6 kg kraftfoder..
 
Senast ändrad:
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Är man knäpp i skallen om man hellre ger mkt hö än en massa kraftfoder?

Det hoppas jag verkligen inte :o

Mina fyra (stora) kallblod får hösilage, morötter, betfor och mineraler.

Ett exempel:
Kallblodstravarstoet,(16 år, 159 i mkg och vikt ca 660 kg) får 17 kg hösilage ( TS 62%, Smrp 46, Energi 7,0), en liten skvätt betfor (2 dl torrt mått) för att mineralerna ska slinka ner, samt 3 kg morötter. Hon går i hage med de tre andra 13-14 timmar per dag, rids 4-5 gånger per vecka. Oförskämt pigg och fräsch och med glimten i ögat.

Bild från utställning den 25 oktober:

24382032.jpg
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Det finns säkert precis som ni säger många hästar som får alldeles för mycket kraftfoder i förhållande till hömängd men jag måste bara påminna att långt ifrån allt grovfoder som säljs innehåller tillräckliga värden. Tyvärr.

Ja, men saken är den att även om höet har dåliga värden så behöver hästarna grovfodret i en minimimängd baserad på kroppsvikt. Behovet av växttråd kommer man aldrig ifrån hur bra energi och proteinvärden man än kan få till med andra fodermedel. Är höet dåligt i värdena så får man givetvis komplettera med annat för att få upp kvoterna, precis som du säger. Men då är det ju ändå höet du utgått från och antagligen redan täckt upp hästens grovfoderbehov med, då du lägger till det sista med andra fodermedel..?

Min frågeställning var just detta med att proppa i hästarna kraftfoder "bara för att". Sedan har ju inte alla lärt sig varför höet är viktigast för hästen, och det är ju minst sagt beklagligt.
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Ett exempel:
Kallblodstravarstoet,(16 år, 159 i mkg och vikt ca 660 kg) får 17 kg hösilage ( TS 62%, Smrp 46, Energi 7,0), en liten skvätt betfor (2 dl torrt mått) för att mineralerna ska slinka ner, samt 3 kg morötter. Hon går i hage med de tre andra 13-14 timmar per dag, rids 4-5 gånger per vecka. Oförskämt pigg och fräsch och med glimten i ögat.

Fin häst, påminner lite om min första jag hade på foder då jag var 13 :)

3 kg morötter/dag? Blir det inte väldigt dyrt? Vad är det för värden på morötter?
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Vi köper fodermorötter billigt.
25 kg kostar 20 kronor.
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Sedan jag fick eget stall har jag gått över till att ge mina hästar i stort sett endast grovfoder. Jag köper ett hö med bra värden, och alla mina hästar klarar sig väldigt bra på det. Till och med ettåringarna får "bara" hö, fri tillgång förståss, men inget kraftfoder alls. Den ena har varit svårfödd men är nu fin i hullet. De äldre hästarna får lite betfor och några nävar lusern på morgon och kväll, men inget annat utöver hö.

Jag har haft mina hästar inhyrda i många år tidigare, och förvånar mig också hur man fodrar sina hästar. Jag har alltid varit sparsam med kraftfoder, men fått kritik när jag inte velat ge något kraftfoder alls. Sista stället jag hade min häst på innan vi flyttade hit gav man ganska mycket grovfoder, men hade kunnat ge mer istället för att ge havre i mängder. Sista målet på kvällen fodrade man tex bara havre. Det handlade då om hästar som tävlades i hoppning på hyfsat hög nivå.
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Vi köper fodermorötter billigt.
25 kg kostar 20 kronor.

OJ! Det var riktigt billigt. Vi har inte köpt i år. Mitt fullblod skall inga ha. De andra skulle kunna få. Men det finns egentligen inget behov för det alls.

Har någon testat att ge sin häst Savoy Kål som saftfoder? Min var väldigt konfunderad i början på grund av att det gnisslade när han bet i det men sen fick han smak för det.
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Ja, ok, jag förstår din frågeställning. Att ge kraftfoder "bara för att" är ju helt meninglöst. Självklart måste man utgå från ett visst antal kg grovfoder för att hästen ska må bra!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 499
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej min kompis har en varmblodstravare som är 165 i manken och väger bara 410 kg. När han fick honom så var han väldigt smal, han har...
Svar
2
· Visningar
646
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 299
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 584
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp