Får hästar för mkt kraftfoder?

Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Fin häst :) tkr absolut inte att h*n ser tjock ut, ser fin ut i hullet :)
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Nej det är det jag menar...han är mer uppdragen nu, men samma hull över revbenen. Vill ju ha han lite åt det övergödda hållet så han har nått att ta av, men när han inte äter mera...Han har haft fri tillgång hela livet, så han har liksom inte lust att äta hela tiden...han har samma foderstat på bete som på vintern med krafftfoder, lite mindre protein dock...
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Att han är mer uppdragen nu, beror just på att han kanske skulle behöva lite mer grovt i sitt foder. Tyvärr vet jag att vissa hästar ledsnar på att äta efter ett tag, en lösning skulle kunna vara att varva med hösilage med bra värden. Ibland får man dem att tugga i sig mer på så sätt, en fråga. Har du kollat tänder på din häst?
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Ja tänderna är kollade av torbjörn 2grr/år. Vi har inget hösilage i stallet nu, men ska ha det efter nyår, så hoppas dett blir bättre då...jag har ingen möjlighet att ha eget hösilage tyvärr...
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Jo det är ju det jag funderar på. Räknade lite snabbt på det. Om din häst äter 20kg så får hon i sig 12kgts om min äter 12kg så får han i sig ca 9.84kg ts + fri tillgång på halm. Din häst är ju visserligen mycket lättare men jag antar att den behöver mer mat. Min är ju hälften ardenner och ganska tjock eftersom ha inte får motioneras speciellt mycket just nu.. ÅÅÅååh! vet inte riktigt vad jag tycker:crazy::)
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Något sådant grovfoder som du beskriver har jag inte fått fatt i hittills, inte i form av hö. Jag har (haft) digivande fullblodsston och växande unghästar och ingen hade varit gladare än jag om de klarat sig på enbart hö och mineraler...

Däremot fungerade det bättre ett år när jag hade flera hästar och kunde köpa storbalsensilage och fick fatt på foder med bra värde (enligt mig då). Då kunde åtminstone en häst klara sig på enbart grovfoder.

Det roliga är att många producenter tycker att de har hö med kanonvärden och sen när man ser analysen tänker man "jaha, hur mycket lusern/soja behöver jag köpa upptill" :angel:
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Om din häst har tillgång till halm, så bör TS intaget vara säkrat.
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Jo är ju lite svårt det där... Min häst är ju inte precis tarv på maten, kan stå och tugga på en tuss och sen spotta ut något strå liksom ;)
Vet inte om du hade skrivit vad du hade för värden, men kan du inte ge halm annars då ? lr något med mindre MJ i ?
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Jo är ju lite svårt det där... Min häst är ju inte precis tarv på maten, kan stå och tugga på en tuss och sen spotta ut något strå liksom ;)
Vet inte om du hade skrivit vad du hade för värden, men kan du inte ge halm annars då ? lr något med mindre MJ i ?

Jag vet inte riktigt om du läste Poni_Tail s inlägg ordentligt, eller är det jag som missförstått något. Men hästen har ju tillgång till halm.

Jo det är ju det jag funderar på. Räknade lite snabbt på det. Om din häst äter 20kg så får hon i sig 12kgts om min äter 12kg så får han i sig ca 9.84kg ts + fri tillgång på halm. Din häst är ju visserligen mycket lättare men jag antar att den behöver mer mat. Min är ju hälften ardenner och ganska tjock eftersom ha inte får motioneras speciellt mycket just nu.. ÅÅÅååh! vet inte riktigt vad jag tycker:crazy::)
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

*kl*
Vägde pållens foder igår och ojj vad mycket han får :o
17½ kg hösilage + 1½ kg hö, sedan får han ca 5 dl betfor (torrvikt) 0,7 kg müsli & 1 kg morötter. Då har endå pålle stått i 3 månader, är 148 cm/mkh och 3 år XD vill inte veta hur mycket grovfoder han kommer äta när han är i träning :p grovfodret är uppdelat så de fodras 4 ggr om dagen och han lämnar max 0,5 kg. Men tycker inte han är tjock.

24844421.jpg
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Tkr inte han är tjock :) hösilage mängden är inte heller några problem :)
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

*Nu lånar jag min egen knapp eftersom jag blivit oense med ägaren till aktuell häst

Som sagt. Jag har räknat ut en foderstat till hästen på hippocampus. Den är alltså bra enligt dessa mått mätt och min egen erfarenhet/förnuft. Nu är det så att hästen ska vila (skrittas) i en period.
Jag kollade genom foderstaten på hippocampus igen. Jag var redan innan övertygad om att hästen rent näringsmässigt skulle klara sig på grovfodret, vilket också visade sig vara sant i överkant. Hästen äter 8 kg grovfoder per dag, och med det arbete den nu kommer att ha en period så ligger värdet på 9 MJ över behov. Få hästar är ju som sagt tabellhästar men jag tycker att riktlinjerna är bra att ha i bakhuvudet så därför räknar jag om inför varje förändring som sker.

Jag ringde ägaren och sa att kraftfodret kan plockas bort bla av den anledningen att man inte vill ha en överskuttig häst. Ägaren höll inte med. Eftersom ägaren lagt över ansvaret ang fodret på mig pga sin egen okunskap/oengagemang så tyckte jag detta var märkligt och frågade vad h*n hade för motivering till detta. Den enda förklaring jag fick var att hästen alltid ätit kraftfoder förr även om den motionerats mindre/inte alls och det var anledningen till att inte minska på fodret.
Jag höll god ton och förklarade att höets värden var så pass bra och dessutom redan låg över hästens energibehov, att kraftfoder inte var nödvändigt. Jag sa att man kan ge den litegrann så att den får något att tugga på då alla andra hästar äter, men att energin i sig inte behövdes. Jag sa att överskottsenergi varken är bra för häst eller de som ska hantera den.
Ägaren sa att hästen inte förr skadats av att äta fodret och därför ska fortsätta med detta. Jag sa att h*n gör som h*n vill med sin egen häst, men att jag inte tycker att argumentet "den har inte farit illa av det ännu" håller vidare bra. Sedan önskade jag God Jul och la på luren.

Hur tänker ni om detta? Även om hästen som sagt inte äter mängder med kraftfoder, så är högivan redan 9 MJ över vad viloperioden kräver. Hömängden vill jag inte minska ner på, och därför tyckte jag att kraftfodret var det man skulle plocka ur foderstaten. Protenivärdet i höet tillgodoser också hästens behov så inte ens där känns det befogat att ge det. Det är inte min häst och jag kommer inte att kunna göra något åt detta, men hur hade ni gjort med fodret om ni fått bestämma?
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Tycker du att det är rimligt att ett halvblod på 650-700 kg äter 10 kg hösilage/dag och 2 kg krafft (grund)/dag?
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Jag tycker att det låter i minsta laget. Vad är ts-halten? Står hästen på halm? Äter den lucern?
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Hästen står på spån och äter detta och ½ kg betfor/dag.
Höets näringsvärde m.m har jag tyvärr ingen aning om för tillfället.

Han kommer aldrig äta mer krafft än såhär, frågan är om jag ska öka grovfodret ännu mer.
Han går ju inte ute så mycket (5h/dag) och jobbas i runda slängar 1h/dag, 6 dagar/vecka.
Skulle kunna öka något kilo på morgonen och något på kvällen kanske..
Så att han får totalt 12 kg, vilket blir ca 2 kg/100 kg kroppsvikt..
Jo, ska nog göra det imorgon.

Pratar jag med mig själv?
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Allt beror på silagets ts-halt. Det är skillnad på ett silage med 50% ts och 70%. Man räknar med att hö ligger på 84% så ett torrt silage är nästan som hö medan ett blött är mer som gräs och då krävs mer för att täcka behovet. Om hästen dessutom inte står på halm så måste man täcka tuggbehovet med högivan. Tänk också på att ge större givor grovfoder då det är långt till nästa fodring tex på kvällen. Hästar ska inte stå utan grovfoder mer än max 4 tim och ger man en stor giva på kvällen som räcker långt in på natten blir det inte lika många tom-mage-timmar för hästen.

Ta reda på höets ts-halt samt näringsvärden. Sedan går du in på hippocampus.slu.se och räknar ut en foderstat i det lättbegripliga program de har där, så slipper man sitta o räkna med papper och penna. Det gör jag numera, mkt enkelt ;)
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Okej, ska definitivt försöka :D
Men ska nog öka 2 kg idag så han får tugga lite mer..
Hur mycket kan man räkna att hästen tuggar/timme?
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Känns ju konstigt att h*n inte lyssnar på dej om den lagt över ansvaret på dej, beroende på hur mkt kraftfoder hästen får, skulle jag ta bort det. Får den bara någon dl/dag tror inte jag det gör någon större skillnad om hon får det lr inte. Beror ju sen på hur hästen är, är den pigg och nervös ändå fast den rids så skulle jag tog ta bort all överskottsenergi. Sen om den ligger lite över tabellen och om det är bra lr inte är ju så svårt, eftersom alla inte är tabellhästar... De två hästarna jag haft har alttid legat högt över tabellen...
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

ts. halten varierar ju, men tkr det låter lite skulle vilja ge minst 15 kg även om det är ett torrare hösilage... Behövs verkligen de 2 kg kraften ?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 515
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej min kompis har en varmblodstravare som är 165 i manken och väger bara 410 kg. När han fick honom så var han väldigt smal, han har...
Svar
2
· Visningar
647
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 314
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 589
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp