Får hästar för mkt kraftfoder?

Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

1kg ts på stor häst 40 min, 1 kg kraftfoder stor häst ca 10 min tror jag...
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Håller med dig. Det är märkligt, speciellt under rådande situation. Det som irriterar mig mest är att jag på ett sakligt och faktamässigt sätt talar om varför jag resonerar som jag gör, samt ger konkreta exempel på nackdelar. Men det enda svaret jag får oavsett argument är att hästen ska äta kraftfoder "för att den alltid gjort det". Jag vet inte, men jag tappar väldigt mkt respekt för folk som kommer med sådana okunniga uttalanden och som dessutom inte verkar lyssna på de som kan mer för att saken övergick i prestige/princip om att inte vika sig trots att man så uppenbart tänker fel:mad:
Jag börjar faktiskt tro att ägaren trillat dit på ögonmått. Dvs att det är pinsamt att ge så lite foder när hela stallet står på överutfodringsransoner :grin: Vad skulle det annars bero på, när man lägger fram bra och faktamässiga argument och ägaren inte kan hosta upp annat än vad som ovan nämnts?


Den äter en ganska liten mängd kraftfoder men höet har bra värden och med tanke på att bara höet redan ligger över behov med 9 MJ så är det totalt onödigt ur energisynpunkt. Den totala foderstaten nu med kraftfoder ligger på 15 MJ över behov, samt att jag tvivlar på att hästen ens kommer att skrittas varje dag då jag inte är där nu på en vecka.
Hästen har dessutom trots att den ridits normalt gått på tårna de närmaste dagarna innan vilan, därför ansåg jag att den skulle må bäst av att gå på hö och lite kraft endast för ögats del då andra får...
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

1kg ts på stor häst 40 min, 1 kg kraftfoder stor häst ca 10 min tror jag...

Detta har jag inte hört. Intressant.
Betänk dock att alla hästar äter olika snabbt samt att de (flesta) äter i omgångar om de har tillräckligt med grovfoder. Så om man slår ut det på en hel natt så äter de inte konstant i en hastighet av 40 min/kg ts.
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Låter mycket med 15kg/dag, vet ingen som ger mer än 12-13 kg/dag..
De flesta stora hästarna får 2 kg krafft grund/dag.
Innehåller ju inte så mycket energi egentligen utan det är liksom näringsämnen och liknande jag vill åt.
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Tycker du att det är rimligt att ett halvblod på 650-700 kg äter 10 kg hösilage/dag och 2 kg krafft (grund)/dag?

svårt att svara på din fråga då jag inte vet varken TS på ditt hösilage eller analysvärden. MEN om jag vore du skulle jag som du sa öka grovfodret och ev sänka kraftfodret. Men för att kunna sänka kraftfodret så får du nog öka på mer än 2 kg om du inte har höga värden på ditt grovfoder. Du kommer ev få lägga till mineraler också om du minskar kraftfodret men det märker du när du räknar.
Mineraler är förresten också en sak som jag tycker många ger bara för att utan att ha räknat om hästen faktiskt behöver det.
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Mineraler är förresten också en sak som jag tycker många ger bara för att utan att ha räknat om hästen faktiskt behöver det.

*kl

Håller med. Men som i mitt stall tex, där finns ingen mineralanalys och jag har talat med stallägaren om detta men ingen kommer att tas. Vad gör man då liksom?:confused:
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Har höjt grovfodret med 2 kg idag.
Svårt eftersom jag inte vet några värden, men de flesta andra ger runt 12 kg så jag får gå på det sålänge..

Funderar på om jag ska sänka krafftfodergivan till 1 kg/dag..?
Just nu får han 1,5 kg/dag, drog 2 kg som exempel just för att 95% av alla stora hästar i mitt stall äter just 2kg/dag.
Märker dock ingen skillnad på när jag höjer/sänker givan.
Dock vet jag att rekommenderad giva för krafft grund är 3 kg/dag och det låter mycket..
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Har höjt grovfodret med 2 kg idag.
Svårt eftersom jag inte vet några värden, men de flesta andra ger runt 12 kg så jag får gå på det sålänge..

Funderar på om jag ska sänka krafftfodergivan till 1 kg/dag..?
Just nu får han 1,5 kg/dag, drog 2 kg som exempel just för att 95% av alla stora hästar i mitt stall äter just 2kg/dag.
Märker dock ingen skillnad på när jag höjer/sänker givan.
Dock vet jag att rekommenderad giva för krafft grund är 3 kg/dag och det låter mycket..

Jag kan nog ha tappat bort mig lite i tråden...
Men vad menar du med rekommenderad giva? När jag läser ditt inlägg tycker jag att det låter som ngn allmän rekommendation till alla hästar oavsett vad grovfodret än innehåller. Det blir ju heltokigt.
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Vad bra att du tog upp just denna fråga, det finns så mycket olika teorier om just krafftfoder.... En del påstår att man i princip inte ska ge något kraftfoder alls, medan en del tycker att man ska ge hästarna mycket kraftfoder... Det beror ju helt på hur mycket de rids/tränas och hur mycket extra energi de behöver.
Jag har sedan många år tillbaka tävlat i dressyr, just nu har jag 2 hästar, bla. en 16-årig halvblodsvalack som tävlats i svår klass, men jag har hittlis tävlat msv dressyr med honom. Han är en häst som aldrig får slut på energi, han är väldigt pigg med andra ord ;) Men när han går "för fullt" dvs. när han tävlas/tränas får han ca 9 kg hö ("vanligt" hö), ca 2 kg Krafft groov, ca 1,5 kg havre och 0,5 kg betfor (och en del fodertillskott i betforen) om dagen. När han går lite lugnare/rids ut i skogen mer får han ca 1 kg Groov och 0,5 kg Betfor. Men han förbrukar visserligen den energin och blir inte tokig/överpigg på något sätt.... :)
Men det är självklart att det är olika på olika hästar/ponnyer hur mycket kraftfoder de ska få, beroende hur mycket de rids/tränas. Men visst ska man inte ge mer kraftfoder än vad hästen behöver. Men som jag fått lära mig så ska man dock ge lite mer kraftfoder än det du ger... I grooven är det vitaminer mm. i, som hästarna behöver, om man ger mycket lite kraftfoder blandar man i lite fodertillskott, tex. vitaminer. Men du känner förmodligen din häst väl och sedan märker du väl om den blir alldeles för pigg/slö eller faller ur i hull och dyl. Men jag tycker abolut inte att du ska ge din häst mer kraftfoder än vad den behöver. Dels kan den bli onödigt pigg och det blir dyrare för dig, helt i onödan.... ;) Med tanke på att din häst är lite äldre och rids inte så värst hårt behöver den inte så väldigt mycket kradtfoder.... :) Eller har jag fel uppfattning?
Jag håller verkligen med dig om att en del personer tycker av någon underlig anledning det är konstigt nog roligt att ge mycket kraftfoder. Grovfodret (Hö/hösilage) är ju viktigast för hästen, kraftfodret är ju trots allt mest som en "extra-kick". ;)
Vad tycker ni, har jag rätt eller fel?? :)
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Låter mycket med 15kg/dag, vet ingen som ger mer än 12-13 kg/dag..
De flesta stora hästarna får 2 kg krafft grund/dag.
Innehåller ju inte så mycket energi egentligen utan det är liksom näringsämnen och liknande jag vill åt.

ömm min häst på 450 -500 kg äter 20-25 kg hösilage/dygn så inte är 15 kg spec svårt att få i dom... Lr mkt för den delen, beroende på ts såklart....
Det finns mineraler och vitaminer i grovfoder oxå.... Om det var det du menade med näringsämnen... Lr varför inte köpa ett mineralfoder och ge två kg grovofder mer istället isånnafall ?? :confused:
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Har höjt grovfodret med 2 kg idag.
Dock vet jag att rekommenderad giva för krafft grund är 3 kg/dag och det låter mycket..

Det är ju klart att krafft rekommenderar höga givor så att de får sälja mer foder, de flesta av deras rekommendationer är ju helt :eek: Typ 1-2 kg kraftfoder till hästar i lätt arbetet, utan att ta någon hänsyn till vad man har för värden på höet...
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Vad jag har förstått så kan hästar tillverka många vitaminer själva under förutsättning att de får ett bra foder förstås. Det är alltså helt onödigt i de flesta fall att ge hästen vitaminer, bättre att lägga pengarna på ett bra grovfoder.
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Men som jag fått lära mig så ska man dock ge lite mer kraftfoder än det du ger... I grooven är det vitaminer mm. i, som hästarna behöver, om man ger mycket lite kraftfoder blandar man i lite fodertillskott, tex. vitaminer.

Mja, kraftfoder ger man enligt mig då grovfodret inte räcker till dvs hästen har ett högre behov än vad som kan tillgodoses med grovfoder. Samma sak med mineraler.
Det hö vi har är så pass bra vad gäller MJ och smbrp att hästen inte behöver kraftfoder då den inte tränas. Nu när den har viloperiod tycker ägaren dock att det är rimligt att mata hästen lika mkt som då den rids... orimligt enligt mig. Jag förstår ingenting. Helt plötsligt ska hästen äta kraftfoder i vila, trots att den förr gått på lösdrift och då bara ätit grovfoder. Nu står hästen på stall och går i hage 6-8 tim/dygn och NU behöver den kraftfoder:eek::confused:

Jag tror att matte skäms inför de anda "supermatarna" om hennes häst inte får kraftfoder. Snarare är det vart skon klämmer, och inte att hon anser att hästen i sig behöver det:grin:

Men jag tycker abolut inte att du ska ge din häst mer kraftfoder än vad den behöver. Dels kan den bli onödigt pigg och det blir dyrare för dig, helt i onödan.... ;) Med tanke på att din häst är lite äldre och rids inte så värst hårt behöver den inte så väldigt mycket kradtfoder.... :) Eller har jag fel uppfattning?

Ja, hästen har en tendens att gå på tårna ibland och har så gjort på senaste. En anledning till att ta bort kraften då den vilar, tycker jag. Ekonomin är en annan bit, men den äter inte så mkt så det blir inte jättedyrt ändå.
Och hästen är som sagt lite äldre och rids inte så hårt. Just nu vilar den dessutom...
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Men det är självklart att det är olika på olika hästar/ponnyer hur mycket kraftfoder de ska få, beroende hur mycket de rids/tränas. Men visst ska man inte ge mer kraftfoder än vad hästen behöver. Men som jag fått lära mig så ska man dock ge lite mer kraftfoder än det du ger...

Jag ger inget kraftfoder alls.

Men jag tycker abolut inte att du ska ge din häst mer kraftfoder än vad den behöver. Dels kan den bli onödigt pigg och det blir dyrare för dig, helt i onödan.... ;)

När jag hade en häst och hon stod uppstallad på en anläggning där ägaren "hjälpte" mig med foderstaten fick hon som mest tre kilo havre per dag. Då blev hon slö och håglös, så vi minskade havregivan successivt och lika successivt fick jag tillbaks min pigga häst.
Idag är hon 16, fräschare än någonsin. Äter 17 kg hösilage, samt en liten skvätt betfor (2 dl), mineraler och morötter. Rids 5 dagar per vecka.
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

hur mycket kan din häst äta som max, grovfoder alltså?Om jag vore du skulle jag ge minst 15 kg per dag och se om något finns kvar. Testa dig fram och se hur mycket h*n orkar äta upp, på så sätt kan du ev slippa ge kraftfoder helt. Men se till att få reda på värdena så blir det lättare för dig att räkna och ev behöver du lägga till mineraler. Hur stor är hästen förresten?:)
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Det är ett halvblod på 165 cm.
Hinner inte skriva mer nu, måste sova!
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Jag förstår hur ni tänker.
Min tränare har satt upp den foderstaten och hästarna funkar bra på den.. Men ska självklart fundera och se om vi skulle kunna ge lite mer. Att minska på kraftfodret är ingen idé. De ena ponnyn äter inget kraftfoder alls, och den andra behöver kraftfodret för att vara pigg. Rätta mig om jag har fel, jag är ingen foderexpert :)
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Vad i kraftfodret behöver hästen för pigghet? Mj finns i grovfoder, smrp finns i grovfoder, ca finns i grovfoder, P finns i grovfoder, Mg finns i grovfoder.
Egentligen bryr jag mig inte hur folk fodrar sina hästar, däremot stör det mig när man påstår att kraftfoder krävs för att hästen ska bli pigg. Sanningen ä väl den att grovfodret inte når upp till behoven, och då finns två vägar att välja. Antingen ger man mer grovfoder så att näringsintaget täcks, eller så ger man kraftfoder för att täcka näringsintaget. Men snälla, påstå inte att det krävs kraftfoder för att hästen ska bli piggare, för det stämmer inte.
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Men snälla, påstå inte att det krävs kraftfoder för att hästen ska bli piggare, för det stämmer inte.

Jag tror egentligen inte heller att en häst blir piggare av kraftfoder.
Men samtidigt så verkar det ändå vara så att vissa hästar (oftast fullblod?) reagerar på havre genom att bli extra speedade. Det måste ju nästan bero på ngn anledning (ont i magen kanske?) eller också blir de piggare av energin i stärkelsen?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 497
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej min kompis har en varmblodstravare som är 165 i manken och väger bara 410 kg. När han fick honom så var han väldigt smal, han har...
Svar
2
· Visningar
645
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 293
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 583
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp