Får i hissen?

Migo

Trådstartare

Tommy Wilson besökte Letterman med sina hundar 1990. Intressant att se hur hundarna är inställda på arbete när de kommer in i studion (svansen mellan benen, blicken söker hela tiden, inga sociala beteenden mot andra än husse), men när de kallas av från jobbet är de frimodiga och glada. Är det månne sånt som gör att colliefolket pratar om att vallhundar ska vara "känsliga och rädda"?
 
Tommy Wilson besökte Letterman med sina hundar 1990. Intressant att se hur hundarna är inställda på arbete när de kommer in i studion (svansen mellan benen, blicken söker hela tiden, inga sociala beteenden mot andra än husse), men när de kallas av från jobbet är de frimodiga och glada. Är det månne sånt som gör att colliefolket pratar om att vallhundar ska vara "känsliga och rädda"?
Ja jag tror att det nog handlar om "språkförbistring" :D Min första tolkning av hundarna när de kom i var att de verkade lite strykrädda, men när jag såg dem med "dina" ögon så tolkade jag om dem och fattar vad du menar. Det var en stor skillnad på dem när de kom tillbaka. :D
 

Tommy Wilson besökte Letterman med sina hundar 1990. Intressant att se hur hundarna är inställda på arbete när de kommer in i studion (svansen mellan benen, blicken söker hela tiden, inga sociala beteenden mot andra än husse), men när de kallas av från jobbet är de frimodiga och glada. Är det månne sånt som gör att colliefolket pratar om att vallhundar ska vara "känsliga och rädda"?
Intressant och roligt att se! Har ju noterat att dina har lite "lågt" utseende när de jobbar och det har jag ju tänkt redan från början har med jobbet att göra. Är det någon slags koncentration som skapar den där lite dämpade stilen tro? Sätter jag min schäfer i arbete vill hon ju gärna reagera så som de där hundarna gjorde efter utfört arbete :D
 
Intressant och roligt att se! Har ju noterat att dina har lite "lågt" utseende när de jobbar och det har jag ju tänkt redan från början har med jobbet att göra. Är det någon slags koncentration som skapar den där lite dämpade stilen tro? Sätter jag min schäfer i arbete vill hon ju gärna reagera så som de där hundarna gjorde efter utfört arbete :D


Min BC blir direkt som hundarna ovan när han ska arbeta. Han går från hoppande delfin till "låg" på mindre än sekund när han kliver in i en situation där han inser att han ska få arbeta. Ska vi träna lydnad så är han som en studsboll dock, han tar det inte seriöst alls. :cautious:
 
Roligt klipp!
Jag gillar hundar som skiter i allt annat när de ska arbeta. Det är inte direkt samma sak som att vara känslig och rädd 🙄. Märkligt resonemang.
 
Intressant och roligt att se! Har ju noterat att dina har lite "lågt" utseende när de jobbar och det har jag ju tänkt redan från början har med jobbet att göra. Är det någon slags koncentration som skapar den där lite dämpade stilen tro? Sätter jag min schäfer i arbete vill hon ju gärna reagera så som de där hundarna gjorde efter utfört arbete :D
Det låga språket signalerar en massa saker till vallningsdjuren! Det är väldigt tydligt att hundarna använder både minspel och ögonkast för att förmedla detaljer till fåren - och fåren förstår det väldigt väl. Svansen är mest ett tecken på koncentration och självbehärskning under hög förväntan. En vallhund med yvigt viftande svans kommunicerar helt andra saker än en svans som hänger mellan hasspetsarna. Ofta hänger det ihop med dålig koncentration, lågt fokus och en hund som överarbetar och rör sig mycket mer och närmare djuren än den behöver. För att kunna flytta tyngre djur måste en sån hund ofta ta till skall, men en hund med tydligare kroppsspråk kan flytta samma flock från ett större avstånd (ger mindre stress) och behöver själv inte röra sig så mycket åt sidorna.
 
Min BC blir direkt som hundarna ovan när han ska arbeta. Han går från hoppande delfin till "låg" på mindre än sekund när han kliver in i en situation där han inser att han ska få arbeta. Ska vi träna lydnad så är han som en studsboll dock, han tar det inte seriöst alls. :cautious:
Ja det är väl möjligtvis att hon reagerar lite liknande när hon anser att hon behöver vara redo att backa upp mig iofs. T.ex om det kommit okänt besök eller om jag säger ifrån till katten kan hon smyga fram med huvudet lite lågt innan jag skickat henne till bädden ibland. Nästan så jag måste spana in svansen också.
 
Tycker det ser så roligt ut när hundarna tycks visa och minsan tala om för husse att där är ju fåren, fåren är där, hörre du fåååren är dääär. Stå inte där och kabbla fåren är däääär! Husse är så sölig, fåren är där ju.
 
Tycker det ser så roligt ut när hundarna tycks visa och minsan tala om för husse att där är ju fåren, fåren är där, hörre du fåååren är dääär. Stå inte där och kabbla fåren är däääär! Husse är så sölig, fåren är där ju.
Äldsta hunden tog saken i egna tassar och gick till djuren själv :D
 
Min fd sambo brukade jämföra mina hundar med knarkare. Först sådär "nerviga" och lite svåra att nå men när de väl får arbetskommando och får sin "sil" blir de fokuserade och som helt andra hundar och efteråt är de fortfarande lyckohöga på ruset. Sen börjar abstinensen igen...
 
Tror det är dom jag sett på TV för ett gäng år sedan. De jag såg var 5 stycken rescuehundar som kunde en massa olika ganska avancerade trick.
 
Jag kan ytterst lite om vallning, Men en vän till familjen, som bor i england och som då hde cirka 300 tackor berättade för mig nån gång på nittiotalet att de av någon orsak ställt ut en av sina hundar och fått neddrag för tiken varit intresserad av fåren precis utanför ringen...
Jag vet inte varför de ställde ut, de hade varit motståndare till att bc skulle bli fcigodkänd.

Deras hundar var mina första hundvänner. Jag brukade sitta under köksbordet när jag var liten. Hundarna hade nog bara två lägen. Antingen jobb eller sömn.
 
När jag bodde i England brukade jag kolla på när de visar vallningstävlingar på tv - vet inte om de gör det fortfarande? Nu kunde jag naturligtvis inte se subtila skillnader men kommentatorerna var mycket kunniga även om en del av vad de sa flög rakt över mitt huvud. :D Vore kul om något liknande visades på svensk tv någon gång. Jag vet att de påpekade att det inte var några sällskapshundar utan rena arbetsdjur.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 890
Senast: soom
·
Hundhälsa Åsikter finns alltid. Det finns lika mycket hundägare, som åsikter om vad som är bäst för hunden. Alla tänker vi olika, och samtidigt...
Svar
9
· Visningar
1 711
Övr. Hund ÅÅÅÅÅÅÅ idag skedde ett mirakel, genombrott...kalla det vad ni vill! Melvin har för första gången varit ensam hemma i drygt 1 timme UTAN...
Svar
2
· Visningar
1 115
Senast: escodobe
·
M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 158
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp