Får icke godkänd hovslagare sko fånghäst?

Kristall10

Trådstartare
Som rubriken lyder - får en hovslagare som inte är godkänd av Jordbruksverket sko en fånghäst?
När jag försöker läsa om vad de får göra så hittar jag inget som jag kan tolka som att de inte får göra det. Samtidigt fick jag höra idag av en annan hästmänniska att en icke godkänd inte får sko fånghästar. Vad gäller?
 
Som jag har förstått det får en ickegodkänd hovslagare inte sko/verka en häst som just nu har fång. En häst som har haft fång och nu är återställd är ju trots det en fånghäst men ses inte som sjuk i den bemärkelsen. Det är vad jag har frågat och läst mig fram till men det verkar vara olika bedömningar beroende på vem man frågar. Klart är iallafall att en ickegodkänd hovslagare inte får verka/sko i det akuta skedet.
 
Som rubriken lyder - får en hovslagare som inte är godkänd av Jordbruksverket sko en fånghäst?
När jag försöker läsa om vad de får göra så hittar jag inget som jag kan tolka som att de inte får göra det. Samtidigt fick jag höra idag av en annan hästmänniska att en icke godkänd inte får sko fånghästar. Vad gäller?
Jag hittade detta:

SÅ HÄR SÄGER LAGEN
Hovslagare utan godkännande har behandlingsförbud när det gäller att:
1. behandla djur som det finns anledning att misstänka har angripits av sjukdom på vilken epizooti- eller zoonoslagen är tillämplig,

2. utföra operativa ingrepp på, eller ge injektioner till, djur

3. utföra annan behandling som kan orsaka ett lidande som inte är obetydligt

4. behandla djur under allmän bedövning eller under lokal bedövning genom injektion

https://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/ar-din-hovslagare-godkand.htm
 
Jag hittade detta:

SÅ HÄR SÄGER LAGEN
Hovslagare utan godkännande har behandlingsförbud när det gäller att:
1. behandla djur som det finns anledning att misstänka har angripits av sjukdom på vilken epizooti- eller zoonoslagen är tillämplig,

2. utföra operativa ingrepp på, eller ge injektioner till, djur

3. utföra annan behandling som kan orsaka ett lidande som inte är obetydligt

4. behandla djur under allmän bedövning eller under lokal bedövning genom injektion

https://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/ar-din-hovslagare-godkand.htm
Ja det har jag också läst och lite annat på både Jordbruksverket och hovslagarföreningens hemsida.
Men hittar inget som jag kan tyda som att icke godkända inte får sko fånghästar.
Min hovslagare är icke godkänd och säger även han att han inte får sko fånghästar. Får anta att han har rätt eftersom att han är i branschen. Men vart står det, hittar det inte?
 
Som jag har förstått det får en ickegodkänd hovslagare inte sko/verka en häst som just nu har fång. En häst som har haft fång och nu är återställd är ju trots det en fånghäst men ses inte som sjuk i den bemärkelsen. Det är vad jag har frågat och läst mig fram till men det verkar vara olika bedömningar beroende på vem man frågar. Klart är iallafall att en ickegodkänd hovslagare inte får verka/sko i det akuta skedet.
Låter rimligt men jag hittar inget om det när jag läser vad en icke godkänd får och inte får göra. Skulle vilja veta vart det står?
 

Undantag från behandlingsförbudet för icke godkända hovslagare​

När du inte är en godkänd hovslagare omfattas du av det så kallade behandlingsförbudet. Det finns dock några generella undantag som innebär att du får:

  • verka och sko hästar som har fått lugnande medel.
  • utföra brådskande åtgärder som du gör för att rädda ett djurs liv eller för att lindra dess lidande.
 

Undantag från behandlingsförbudet för icke godkända hovslagare​

När du inte är en godkänd hovslagare omfattas du av det så kallade behandlingsförbudet. Det finns dock några generella undantag som innebär att du får:

  • verka och sko hästar som har fått lugnande medel.
  • utföra brådskande åtgärder som du gör för att rädda ett djurs liv eller för att lindra dess lidande.
Det där skulle ju till exempel innebära att en icke godkänd hovslagare får skära upp en hovböld? Det lindrar ju i de flesta fall omedelbart en ganska intensiv smärta.
 

Övrig personal​


Du kan arbeta yrkesmässigt inom djurens hälso- och sjukvård utan att tillhöra djurhälsopersonalen. Exempel på sådana yrken är djurvårdare, hovslagare utan godkännande, fysioterapeuter, hästtandvårdare, massörer, equiterapeuter och biomedicinska analytiker.


Behandlingsförbud, undantag och tystnadsplikt​


Det finns bestämmelser som begränsar vad du får göra när du tillhör gruppen övrig personal. Detta kallas för behandlingsförbudet och innebär att du inte får utföra vissa behandlingar som att
  • utföra operativa ingrepp eller ge injektioner
  • utföra behandlingar som kan orsaka ett lidande som inte kan anses obetydligt
  • behandla djur som har fått lugnande medel, är sövda eller är lokalbedövade genom injektion
  • behandla djur som kan misstänkas ha en epizooti eller en zoonos.

Undantag från behandlingsförbud​

Det finns ett generellt undantag från behandlingsförbudet. Du får utföra brådskande åtgärder för att rädda ett djurs liv eller för att lindra ett djurs lidande. Det finns också specifika undantag för den som arbetar som djurvårdare eller hovslagare utan godkännande. En djurvårdare på nivå 1 får utföra enklare skötselåtgärder och enklare sårvård på djur som är påverkade av lokal eller allmän bedövning. En icke godkänd hovslagare får verka och sko sederade hästar.

Skada och annat lidande​

Du får inte utföra behandlingar som kan orsaka ett lidande som inte kan anses obetydligt. Det finns ingen definition på vad ett sådant lidande innebär utan det är något som måste avgöras i varje enskilt fall.
Detta innebär att varken själva behandlingen får vara olämplig eller att djuret genom din behandling inte får den veterinärvård som det behöver.
I slutänden är det en domstol som avgör om ett specifikt fall verkligen var så brådskande att det var motiverat att bryta mot behandlingsförbudet. Den som döms för brott mot behandlingsförbudet eller för att ha fördröjt att ett djur som behöver veterinär vård får det, kan dömas till böter eller fängelse i max ett år.
 
Låter rimligt men jag hittar inget om det när jag läser vad en icke godkänd får och inte får göra. Skulle vilja veta vart det står?
Det är verkligen jätteluddigt! Jag frågade jordbruksverket och mitt försäkringsbolag vad som gällde när min ena häst fick PPID och från båda fick jag då svaret att det faktum att hästen har PPID inte kräver godkänd hovslagare men att det vid pågående fånganfall krävs godkänd hovslagare. Jag fick tyvärr inga hänvisningar till lagtext eller liknande utan har gått på vad de sa.
 
Vill minnas att min försäkringshandläggare sagt samma sak, att får min häst fång måste jag ta ut en godkänd hovslagare för den behandlingen. Jag frågade dock ej varför, tyckte det lät rimligt bara.
 
Enligt jordbruksverket så inga problem från deras sida att en inte godkänd skor hästen så länge den inte går på smärtstillande, vilket många gör i akuta skedet.

Vad försäkringsbolagen kräver kan se olika ut beroende på bolag.
 
Fick det här svaret från Jordbruksverket i fall det är någon fler som hamnar i samma situation:

”Det finns inget uttryckligt förbud mot att icke godkända hovslagare får behandla hästar med fång. Fång är ett komplicerat tillstånd som kan innebära allt från lindriga besvär till svår smärta och avlivning. En icke godkänd hovslagare tillhör inte djurhälsopersonalen och är bunden av det så kallade behandlingsförbudet. Via denna länk kan du läsa mer om vad övrig personal och behandlingsförbudet innebär.

Behandlingsförbudet framgår av 1 kap. 4 § lag (2009:302) om verksamhet inom djurens hälso- och sjukvård. i samma lag finns även straffbestämmelser som innebär att den som fördröjer att ett djur får veterinärvård eller genom olämplig behandling/avbrott i behandling orsakar eller riskerar att orsaka ett djurs lidande eller skada också kan dömas till böter eller fängelse. Ansvaret gäller även om du inte skulle ha tillräckliga kunskaper och erfarenheter för att förstå olika sjukdomar och risker för lidande hos djur som du behandlar.


Eftersom det inte går att säga exakt var gränsen för att en behandling kan orsaka ett lidande som inte är obetydligt i olika situationer är det något som avgörs först när saken prövas rättsligt. Jordbruksverket har inte heller något bemyndigande att ta fram en lista på vid vilka sjukdomar en godkänd hovslagare behöver anlitas utan det är något som måste avgöras från fall till fall.


I Djurskyddslagen 4 Kap 1 § framgår också att ett djur som är skadat eller sjukt ska snarast ges nödvändig vård eller avlivas. Om ett djur på annat sätt genom sitt beteende visar tecken på ohälsa, ska vård snarast ges eller andra lämpliga åtgärder snarast vidtas. Om skadan eller sjukdomen är så svår att djuret utsätts för allvarligt lidande som inte kan lindras, ska djuret avlivas. Vid behov ska vården ges av en veterinär eller av någon annan som tillhör djurhälsopersonalen enligt lagen (2009:302) om verksamhet inom djurens hälso- och sjukvård.

Både godkända och icke godkända hovslagare ska känna sina begränsningar och bara utföra sådant de har formell och reell kompentens för. En godkänd hovslagare ska inte heller verka en fånghäst om personen inte har reell kompetens att göra det.”
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
8 286
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 941
Senast: lilstar
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 035
Senast: JennyLz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp