Får inte i hästen medicinen.. Tips!?

Domino_s

Trådstartare
Har fått Fabrol och Ventipulmin till min sjuka häst.

Problemet är att min häst är det mest misstänksamma och kräsna som finns när det gäller mediciner eller allt som är nytt. Och om de här bägge sorterna smakar hälften så illa som de luktar så förstår jag henne.

I vanliga fall äter hon lucern och mineraler morgon och kväll. Nu har jag lagt till lite betfor nån dag innan jag började med medicinen (för att hon inte skulle bli misstänksam direkt) som hon älskar men inte får i vanliga fall pga att hon har historia med fång. Äpplen el. morötter får hon i vanliga fall så det ligger alltid i maten.

Igår kväll (första omgången medicin) så tog hon lite mat, men då la jag medicinen längst upp i foderhinken och den hamnade i botten på krubban. Vilket gjorde att hon inte fick i sej något av den iom att hon bara åt det översta.

Idag la jag maten i krubban, hällde på medicinen och blandade runt lite.
Hon luktade på maten och vägrade sej äta. Hon tog nådigt emot lite, lite när jag matade henne med äppelbitarna med lite mat på, men hon i princip suger av maten från bitarna och spottar ut dem. Så alltså ingen medicin gick ner idag heller.

Samtidigt blir hon ju bara sämre och jag måste få i henne den på något sätt.
Hon ska äta den ena 10dgr och den andra 14dgr, ev längre om första kuren inte tar.

Alla råd och tips är välkomna. Tyvärr kan jag inte börja blanda i en massa, hur gott det än är då hon är fruktansvärt misstänksam mot allt nytt..:crazy:

Mvh Domino_s
 
Sv: Får inte i hästen medicinen.. Tips!?

En tanke jag hade var att försöka blanda ut det med lite vatten eller nåt annat och spruta in det i munnen på henne. Men frågan är hur mycket som kommer ut igen, har haft smärtstillande till henne som ska sprutas i munnen och det är inte smidigt att få i henne det heller.. :crazy:

Mvh Domino_s
 
Sv: Får inte i hästen medicinen.. Tips!?

Blanda med vatten (precis så lite så det går att få igenom sprutan) och så fort du fått i hästen kan du mata med morot/knäckebröd/whatever.
 
Sv: Får inte i hästen medicinen.. Tips!?

Kanske går det att blanda med olja förresten, det är ju lite trögare i konsistensen..?
 
Sv: Får inte i hästen medicinen.. Tips!?

hmmm lurigt det där.

Vi ger det mesta av medicinväg med ingivare. sprutar i och håller sedan upp huvudet högt och stryker längs strupen. Funkar på de flesta.

Är det inte i grunden flytande medicin är det ju värre, men går den att lösa upp?
 
Sv: Får inte i hästen medicinen.. Tips!?

Blanda med vatten (precis så lite så det går att få igenom sprutan) och så fort du fått i hästen kan du mata med morot/knäckebröd/whatever.

Det är detta jag klämmer på om det kan fungera, då vet jag ju ialla fall med säkerhet hur mycket som kom ner eller inte. Ibland kan hon ta en tugga ut krubban som hon sedan spottar ut i boxen, och då är det ju hopplöst att se hur mycket hon fått i sej..:crazy:

Mvh Domino_s
 
Sv: Får inte i hästen medicinen.. Tips!?

Kanske går det att blanda med olja förresten, det är ju lite trögare i konsistensen..?

Olja har hon aldrig fått tidigare i sitt liv så det kan nog tyvärr göra saker värre, då är det ytterligare nåt nytt..

Mvh Domino_s
 
Sv: Får inte i hästen medicinen.. Tips!?

Är det inte i grunden flytande medicin är det ju värre, men går den att lösa upp?

Den ena är flytande från början och den andra är ett fint pulver så jag tror att det går att lösa upp utan problem.
Ska testa imorgon..

Mvh Domino_s
 
Sv: Får inte i hästen medicinen.. Tips!?

Jag blandade finadyn med äppelmos och vatten och sprutade in, funkat på två av två hästar hela perioden.
 
Sv: Får inte i hästen medicinen.. Tips!?

Jag blandade finadyn med äppelmos och vatten och sprutade in, funkat på två av två hästar hela perioden.

Det går ju också att testa, får nog dock testa om hon äter äppelmoset innan. Hon är lite tyvärr kräsen hästen med.

Finadyne luktar ingenting i jämförelse med det här, har aldrig varit med om maken till medicin till att lukta skit..:confused:

Mvh Domino_s
 
Sv: Får inte i hästen medicinen.. Tips!?

Blanda medicinen med lite olja eller vatten och spruta in i munnen. Det är det enklaste. Att blanda i mat är ingen ide, det enda som händer är att hästen slutar äta det du har blandat med och i värsta fall all krubbmat.
 
Sv: Får inte i hästen medicinen.. Tips!?

Säkraste är nog att spruta in, går hon i en stor hage? Mitt sto accepterade 2 dagars tvångsmedicinering, sen var det lögn i helvete att jag fick komma nära henne. I mitt fall var det förebyggande medicin och hon fick aldrig nåt fånganfall (efterbörd som inte släppte av sig själv), så det klarade sig ju, men de visar ju med all tydlighe att de inte gillar medicinen.
 
Sv: Får inte i hästen medicinen.. Tips!?

Att ge medicin i krubban/boxen är ett fånigt och halvt vansinnigt påhitt från ridsporten. Fullständigt koko. Det går inte att kontrollera ATT de fått i sig allt, det är gigantisk risk för doping, det kräver väldigt god rengöring av boxen vid in-/utflyttning. Jag förstår inte att stallägare ens accepterar det, med tanke på medicinansvar.

Sätt hästen i gången eller på annat ställe där inte andra hästar ska komma åt att slicka. Blanda ut medicinen och ge i spruta i munnen. Håll upp huvudet och stryk längs med strupen för att framkalla sväljreflex.

Föredrar själv att ge i spolspilta för att ev. kunna spola av spill (om det nu är vattenlösliga preparat)
 
Sv: Får inte i hästen medicinen.. Tips!?

Svarar alla:

Hon går i stor hage, men ska ha medicinen morgon och kväll så det är inga problem då hon får innan hon går ut och när hon kommer in. Vi har varit igenom mycket hon och jag tillsammans, så trots att hon vet att hon ska få äcklig medicin så är hon ändå alltid snäll och kommer i hagen om jag ropar på henne.

Att någon annan häst skulle få i sej medicinspill är ingen större risk. Det är bara jag som är inackorderad och ägarna vet att hon får medicin och ingen annan häst står i min box.. Ingen annan häst kommer området runt krubban så de kan slicka på galler eller liknande heller. Det är ingen som tävlar för tillfället så doping är inget att oroa sej för heller om det nu mot all förmodan ändå skulle bli så att nån får i sej lite.

Ägarna vet vad hon får för medicin och är införstådda med allt vad det gäller och de ser inga problem med att jag ger i krubban. Tidigare har det alltid gått att lura henne lite genom att blanda i rivna morötter/äpplen och betfor i maten. Så i vanliga fall slinker allt ner utan större protester och iom att hon från början inte får jättemycket mat så ser man att medicinen kommer med ner. Men inte denna gången, medicinen luktar nåt så vansinnigt illa..:crazy:

Mvh Domino_s
 
Sv: Får inte i hästen medicinen.. Tips!?

Blanda med äppelmos och ge med spruta i munnen. Att ge i fodret funkar näst intill aldrig på en redan kräsen häst.
För man in sprutan tillräckligt långt och sedan håller upp huvudet tills hästen svalt så kan man inte vara säkrare på att hästen får i sig medicinen och den får garanterat i sig mer än om du lägger det i krubban och hästen ändå inte äter upp ;)
 
Sv: Får inte i hästen medicinen.. Tips!?

jag gav min hingst exakt det du ger ditt sto ! Han var kräsen ,MEN han älskade honung ;) Så ljummet vatten honung och i en spruta in i munnen ! Funkade kanon, har även prövat det på många andra hästar och det funkar där med , Låt henne först få smak på lite honung, jag gjorde så att jag tog honung på fingret och stack in i munnen på dom , sen ville dom ha mera:)

Tesora
 
Sv: Får inte i hästen medicinen.. Tips!?

jag gav min hingst exakt det du ger ditt sto ! Han var kräsen ,MEN han älskade honung ;) Så ljummet vatten honung och i en spruta in i munnen ! Funkade kanon, har även prövat det på många andra hästar och det funkar där med , Låt henne först få smak på lite honung, jag gjorde så att jag tog honung på fingret och stack in i munnen på dom , sen ville dom ha mera:)

Tesora

Honung är testad en annan gång, funkade tyvärr inte. Hon grejade med munnen en lång stund och försökte spotta ut.. Hon är kräsen även med konsistensen på maten den lilla damen, får inte vara kletigt...:crazy:

Men kan ju testa det i spruta som du föreslog..:idea:

Mvh Domino_s
 
Sv: Får inte i hästen medicinen.. Tips!?

Blanda med äppelmos och ge med spruta i munnen. Att ge i fodret funkar näst intill aldrig på en redan kräsen häst.
För man in sprutan tillräckligt långt och sedan håller upp huvudet tills hästen svalt så kan man inte vara säkrare på att hästen får i sig medicinen och den får garanterat i sig mer än om du lägger det i krubban och hästen ändå inte äter upp ;)

Äppelmos kommer gubben hem med ikväll, så det ska testas till kvällsdosen..:D Hoppas att det går hem hos damen..

Mvh Domino_s
 
Sv: Får inte i hästen medicinen.. Tips!?

Kanske lite OT, Fabrol avregistrerades som humanläkemedel 1996, istället finna Acetylsystein som skall lösas i vatten.
Ingen träff på fabrol i vetfass, o inte på acetylsystein heller.
 
Sv: Får inte i hästen medicinen.. Tips!?

Prova med acetylcystein, med c istället. Vet inte om det finns för djur dock, men veterinärer har kanske koll på vad som funkar för olika arter ändå.
 

Liknande trådar

Hästvård Annie vägrar att äta maten om det är medicin i så nu blir det till att ge henne tre sprutor morgon och kväll i munnen. Hon är inte...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 855
Senast: Kristall10
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 212
Senast: cassiopeja
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 579
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
697
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp