Får inte i hästen medicinen.. Tips!?

Sv: Får inte i hästen medicinen.. Tips!?

Kanske lite OT, Fabrol avregistrerades som humanläkemedel 1996, istället finna Acetylsystein som skall lösas i vatten.
Ingen träff på fabrol i vetfass, o inte på acetylsystein heller.

Är inte Fabrol licenspreparat, som Socatil..? Jag vet att jag fick bekymmer för några år sedan när jag fick Fabrol utskrivet, men på apoteket fattade de nada.
 
Sv: Får inte i hästen medicinen.. Tips!?

Fabrol är licenspreparat.

Till TS..Ge direkt i munnen i stället med någon slags spruta eller ingivare.Annars kan det vara läge att byta till annat likvärdigt preparat.Tex Equimucin. Det fick jag i stället för Fabrol till min häst då Fabrolen inte fanns tillgänglig att få tag i här mer än direkt från vet och de hade inte så de räckte till hela behandlingen så det fick bli Equimucin i ställe som min kräsna häst åt med god aptit.Luktade vaniljmunk :D

Det verksamma ämnet i båda produkterna är Acetyleystein så de är likvärdiga så jag skulle prova att byta om det är möjligt.Equimucin kostar dock mer.Men det kan det kanske var värt.
 
Senast ändrad:
Sv: Får inte i hästen medicinen.. Tips!?

Kanske lite OT, Fabrol avregistrerades som humanläkemedel 1996, istället finna Acetylsystein som skall lösas i vatten.
Ingen träff på fabrol i vetfass, o inte på acetylsystein heller.

Fabrol syns inte på FASS då det är ett licensbelagt läkemedel. Men det är kanonbra!

Mvh Domino_s
 
Sv: Får inte i hästen medicinen.. Tips!?

Uppdatering:

Fabrolen var inte pulver som jag först tyckte, utan granulat. Men det gick med lite pyssel att få in allt i sprutan.. Fick ta ut "kolven" i sprutan hälla i hälften av Ventipulminen som är som gel, sen Fabrolen och sen resten av Ventipulminen.

Damen var inte glad på mej men tack och lov är hon snäll som ett lamm och vet vad som gäller så det var bara att stoppa sprutan i mun på henne och trycka in. Det svåra var dock att få med all granulatskit ut då det gärna klumpade ihop sej, men det gick till slut..:laugh:

Äppelmos som några tipsade om gick inte alls hem. Höll fram bunken, hon luktade och vände bort huvudet. Tog lite, lite på fingret och strök på läpparna på henne. Hon skakade på huvudet, torkade av alltihopa på täcket och flemade sen en lång stund samtidigt som hon såg fruktansvärt förnärmad ut...:angel:

Nu hoppas vi bara att hon är lika väluppfostrad när de som äger stallet ska ge henne medicinen. Vilket inte alltid är fallet, man är ju alltid ängel när matte vill något.. Men det bor en liten djävul på vänstra skuldran ibland när det kommer till andra..:devil:

Mvh Domino_s
 
Sv: Får inte i hästen medicinen.. Tips!?

Fabrol är licenspreparat.

Till TS..Ge direkt i munnen i stället med någon slags spruta eller ingivare.Annars kan det vara läge att byta till annat likvärdigt preparat.Tex Equimucin. Det fick jag i stället för Fabrol till min häst då Fabrolen inte fanns tillgänglig att få tag i här mer än direkt från vet och de hade inte så de räckte till hela behandlingen så det fick bli Equimucin i ställe som min kräsna häst åt med god aptit.Luktade vaniljmunk :D

Det verksamma ämnet i båda produkterna är Acetyleystein så de är likvärdiga så jag skulle prova att byta om det är möjligt.Equimucin kostar dock mer.Men det kan det kanske var värt.

Om hon behöver en andra behandlingsomgång ska jag be att få detta istället. Har hört på flera håll att det ska vara lättare att få i dem..:laugh:

Mvh Domino_s
 
Sv: Får inte i hästen medicinen.. Tips!?

Stor spruta att späda i(så man når långt bak), tryck ut så långt bak i munnen det går, håll upp huvudet och stryk längs med strupen tills hästen sväljer.:)
Brukar gå bra om man är lite kvick att parera dem om de är såna som försöker vrida bort och spotta.
 
Sv: Får inte i hästen medicinen.. Tips!?

Min fick också Fabrol och Ventipulmin. Hon var också himla kräsen i början och jag förstår det för Fabrolen luktar SKIT. Jag fick blanda den med betfor och b vitamin, då gick det ner. Andra kuren nu så fick jag Equimucin istället och det funkar mycket bättre :).
 
Sv: Får inte i hästen medicinen.. Tips!?

När min kräsna häst skulle ha Fabrol så gav jag det i spruta direkt i munnen, blandade med äppeljuice för att det skulle bli lite godare men det funkar bra med vatten också :)
 
Sv: Får inte i hästen medicinen.. Tips!?

Har också en krääääääsen dam. Det tog 10 dagar av daglig insprutning av metacam innan hon fattade att det var gott :devil: Sen j-vlar jagade hon mig nästan för att få en dos :angel:
Min erfarenhet är ändå att de flesta gillar sött, även om dom kräver lite övertalning för att inse det.
Gillar din häst melass? Isåfall kan det gå att blanda i det och spruta. Spruta är det absolut säkraste sättet oavsett om dom gillar innehållet eller ej, men allra bäst är det ju om dom går med på det frivilligt :)
Lycka till!
 
Sv: Får inte i hästen medicinen.. Tips!?

Liten uppdatering från mej och kräsna damen..:grin:

Ventipulminen ger med spruta och går finfint att få ner. Även om hon grinar illa flera minuter efteråt. Dock har jag fortfarande problem med Fabrolen, eftersom den är granulat så löser den sej inte och bakar alltså ihop sej längst fram i sprutan. Trots att jag både skakar sprutan kraftigt och har gjort större hål i den så samlas allt som en klump längst ner. Inte heller med vatten går det att få ur..:(

Så där är vi tillbaka på ruta ett, alltså tillbaka till att lägga det i maten igen. Jag fortsätter blanda i morötter, äpplen och urlakad betfor. Tyvärr går förslaget om melass och mängder av betfor bort då denna damen har haft fång och är känslig. Vill inte proppa i henne en massa socker, särskilt inte nu när hon bara går och skrotar i hagen och inte får någon motion.

Mvh Domino_s
 
Sv: Får inte i hästen medicinen.. Tips!?

Du kanske kan lägga Fabrolen på en matsked, stoppa in i munnen och vända upp och ner på?
 
Sv: Får inte i hästen medicinen.. Tips!?

Koka eget äppelmos och blanda med medicinen i krubban? Testa å ge utan medicin först, så hon äter det. Det är ju tillsatser i det köpta, så inte säkert att det smakar likadant med hemmagjort.
 
Senast ändrad:
Sv: Får inte i hästen medicinen.. Tips!?

Liten uppdatering från mej och kräsna damen..:grin:

Ventipulminen ger med spruta och går finfint att få ner. Även om hon grinar illa flera minuter efteråt. Dock har jag fortfarande problem med Fabrolen, eftersom den är granulat så löser den sej inte och bakar alltså ihop sej längst fram i sprutan. Trots att jag både skakar sprutan kraftigt och har gjort större hål i den så samlas allt som en klump längst ner. Inte heller med vatten går det att få ur..:(

Så där är vi tillbaka på ruta ett, alltså tillbaka till att lägga det i maten igen. Jag fortsätter blanda i morötter, äpplen och urlakad betfor. Tyvärr går förslaget om melass och mängder av betfor bort då denna damen har haft fång och är känslig. Vill inte proppa i henne en massa socker, särskilt inte nu när hon bara går och skrotar i hagen och inte får någon motion.

Mvh Domino_s

Vet inte hur du har fixat med sprutan men vi brukar kapa (med en kniv) av hela toppen på den. Då är den helt öppen.
Slipa till kanterna så att den inte har blivit vass. (VIKTIGT!! )

Backa med sprutan till bottenläge.
Häll i en liten skvätt vatten. Och sedan fyller du på med Fabrolen.

Stoppa sprutan i hästens mun och tryck till helt och hållet.
Vrid sedan sprutan en aningen neråt så att du även får ur det som eventuellt har fastnat på gummit. Antingen mot mungipan eller tungan.
Håll kvar hästens huvud i ett högt läge så att den inte spottar ut allt.

Passa så att det inte stänker i dina ögon..

Klart.


Så gör vi alltid med alla hästar och föl.
Ger man direkt i munnen så vet man att dom får i sig den dosen dom skall ha.

Tips:
(ta tag i hästens grimma med höger hand vid mungipan. Öppna munnen med samma hand och ha sprutan i den vänstra)

Eller tvärtom om du är vänsterhänt. :D

GÖr rent sprutan efter varje gång.
Testa också innan nästa medicinering att sprutan löper som den ska.
Annars får du byta till en ny.

Lycka till

AM
 
Sv: Får inte i hästen medicinen.. Tips!?

Vidare.

Att blanda en massa diverse komponenter och sedan ge i krubba/hink är som rysk roulett.

Antingen så vägrar dom.
Eller så slabbas det både högt och lågt över galler m.m.
Eller så får dom inte riktigt i sig hela dosen då det blir rester kvar.

Direkt i munnen är bästa metoden.
Både för hästen som SKA ha medicinen och för övriga hästar i stallet.

AM
 
Sv: Får inte i hästen medicinen.. Tips!?

Vidare.

Att blanda en massa diverse komponenter och sedan ge i krubba/hink är som rysk roulett.

Antingen så vägrar dom.
Eller så slabbas det både högt och lågt över galler m.m.
Eller så får dom inte riktigt i sig hela dosen då det blir rester kvar.

Direkt i munnen är bästa metoden.
Både för hästen som SKA ha medicinen och för övriga hästar i stallet.

AM

Jag har endast gjort större hål vid det redan existerande hålet. Hade funderingar på att kapa av hela toppen, men har inte gjort det ännu.
Tack och lov är hon ingen "slabbig" häst när hon äter utan rensar krubban noga, inte en smula mat kvar och hon är mycket noga med att inte tappa på marken. Hon fick all sin mat uppblött redan innan så ingen förändring där.

Jag har stått och kollar henne när hon äter, både under denna medicinering och tidigare gånger så jag ser att allt i krubban går ner, så att inget hamnar utanför..:laugh:

Mvh Domino_s
 
Sv: Får inte i hästen medicinen.. Tips!?

När jag fick granulat så tog jag ut morteln och krossade det innan jag blandade med blåbärssoppa och sprutade in.
 
Sv: Får inte i hästen medicinen.. Tips!?

Fast det kan vara så att medicinen är i granulatform av en anledning. Det kan vara att det verksamma ämnet ska utsöndras under en lång tid och krossar man det då så kan medicinhalten i blodet bli alldeles för hög under en för kort tid. Det kan faktiskt bli farligt att göra så. Läs därför alltid noga på fass innan något krossas eller delas.
 
Sv: Får inte i hästen medicinen.. Tips!?

Så kan det vara men inte i det här fallet.
Equimucin, Acetylcystein o Fabrol innehåller samma sak. En dos Equimucin motsvarar 10 påsar Fabrol eller 10 tabl Acetylcystein.
Prismässigt var Acetylcystein klart billigare än Fabrol när jag kollade för några år sen.
Förstår inte varför kolleger mixtrar med licenser när det finns enklare o billigare alternativ.
PL
 
Sv: Får inte i hästen medicinen.. Tips!?

Min unghäst fick fabrol i början på året oxå.
Luktar ju verkligen SKITILLA. verkar smaka lika illa.

Gick inte att få i i morötter, betfor eller nått sånt o gick som du säger inte att lösa i vatten.

Jag tog små äpplens om jag delade på två, gröpte ur kärnhuset, la i lite honung eller sirap (berodde på vad jag hittade då, köpte honung sen kändes nyttigare) hälde i fabrolen o sen lite med honung o mosade runt sen med det urgröpta kärnhuset så att det fabrolen satt fast ordentligt, la sen på kärnhuset o gick och matade unghästen som åt i alla dagar.
 

Liknande trådar

Hästvård Annie vägrar att äta maten om det är medicin i så nu blir det till att ge henne tre sprutor morgon och kväll i munnen. Hon är inte...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 884
Senast: Kristall10
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 233
Senast: cassiopeja
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 625
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
700
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp