Får inte med hela kroppen

SnigelEffekt

Trådstartare
Jobbade pållen från marken idag. Vi får inte riktigt till de. Jag har han på en liten volt och ber han träda in med de innre bakbenet och böja sig genom hela kroppen. Problemet är att vi får inte kroppen att "sitta ihop" ibland kommer inner höft fram. Störst problem är de med halsen(tror jag :o fast orsaken kan ju sitta på annat ställe). Antingen så blir de bara att han tar hela halsen mot mig eller så blir de lite bättre fast då lägger han huvudet på sne istället. Dessutom blir de ingen jämn böjningutan de är mycket i halsen och lite genom rygg, höft. Om jag tar ut han på ett rakt spår mot en vägg/staket så slänger han gärna fram ytterhöften istället så han blir som ett S :crazy:

Nån som har tips på hur jag kan lösa de eller varför de blir så eller bara nån allmän kommentar?
 
Sv: Får inte med hela kroppen

hur funkar sökningen till din hand? framåt-nedåt? Om du fokuserar på det när han bara böjer in halsen. Sökningen till betten och sedan bakbenets trädande in, får du "ihop" honom bättre då tro? Nu tänker jag framförallt när du jobbar på volt....
 
Sv: Får inte med hela kroppen

Verkar stel? Är han likadan åt båda hållen? Om inte bör du kolla med kiropraktor! Massera och kolla så han inte har ont eller är direkt spänd? Har du gjort morotstricket och kollat hur han reagerar på det i ryggraden? Är han annorlunda när du rider?
 
Sv: Får inte med hela kroppen

Han är genomgången av kiropraktor, hittades ingenting!! Däremot sa hon att han är väldigt rörlig i halsen :D Morotstricket?! Typ stretca halsen med hjälp av morot eller? Isåfall så kan han det, och han e grymt vig! Har svårt att få med mig alla halskotorna vid ridning oxå.... Det är svårast åt vänster men idag när jag red så ville de inte riktigt ge med sig i någon sida. Sökningen framåt neråt brukar inte vara några problem.... Har även svårt att få till ställningen i nacken. Har ridit på kapson med fast nosjärn men problemet är att han tycker att det är skönt om jag kan bära honom i den :crazy: därför så används den inte så mycket numer.....
 
Sv: Får inte med hela kroppen

Vad bra att han är frisk och inte har ont!
Jag undrar förstås om detta är något som uppkommit nu, att ni har kunnat göra övningarna galant tidigare men att det plötsligt slutat att fungera. Isåfall är det säkert en ohälsa eller kanske en formsvacka, eller att han är trött på övningarna. Ohälsa kan komma plötsligt. Eller om övningarna du har problem med är helt nya för er. Isåfall har väl slanten inte trillat ner än, bara.
När du leder honom på volten, lirkar du med handen i innertygeln? Eller har du en stum hand? Det kan vara orsaken! Genom att lirka hjälper du honom att slappna av i nacken och så kommer resten av sej självt, är iallafall min erfarenhet. Du ska heller inte dra i tygeln i riktning mot dej själv eller dit du vill att hästen ska gå, då får du också en sådan stum reaktion. Du ska hålla i tygeln strax bakom bettet, ungefär i den riktning som tygeln hade varit om du ridit. I varje ögonblick.
Kanske är det enda sättet att få svar att åka på kurs för en genomgång?
LYCKA TILL!
:)
 
Sv: Får inte med hela kroppen

Jag tror faktiskt inte att jag är stum i handen. Vi jobbade väldigt mycket med markarbete när jag var på praktik i våras..... Jag ska på kurs till helgen som tur väl är ;) Stackars pålle behöver nog hjälp med matte :crazy: inte tvärtom :o Är ju nästan alltid så..... Det är inget nytt prblem. Vi hade de i somras oxå. Men sen löste de sig ett tag. Vi har ridit både enhändigt på tränsbett och på stång. Iallafall. Ett tag i somras så satt de verkligen. Men sen nu har problemet kommit igen. Vet inte exakt när de började har väl mer kommit krypande.... Men om vi är ute och rider så går han nästan alltid lite böjd åt höger. Om jag leder honom oxå! Han tycker nog att de är bekvämt :angel: De e bara de att som jag uppfattar de så är de hans vänstra bakben som är starkt så åt höger vill han gå i sluta och åt vänster vill han inte böja alls :confused: tycker han borde vilja de eftersom han då får bära på sitt starka bakben.....
*svamlar*
 
Sv: Får inte med hela kroppen

Det behöver ju inte ha att göra bara med vilket bakben som är starkare... Han kan ju tex. ha problem att ställa i nacken åt vänster, eller att flytta fram vänster höft... Det är ofta lite mer komplicerat än att ett bakben är starkare. Det där är i princip omöjligt att säga säkert utan att ha sett hästen, men du kan ju försöka kolla själv. Om du jobbar på en volt (longering brukar kunna vara rätt bra) och bara försöker se vad som händer i kroppen... Böjer han i nacken? Ramlar han in över inner bog, eller ut över ytter? Tar han fram innerhöft och håller kvar den i framfört läge, eller flyttar han den fram och tillbaka (vickar på hela bakdelen)?
Läste ditt först inlägg igen... Låter som att det är mycket som krånglar! Ett tips till att börja med är nog ändå att longera en gång och se vad som händer.
(Longera i bara kapson. Börja på en ganska liten volt och be om böjning, när du får det så flytta ut honom lite i taget med bibehållen böjning. Var väldigt noga med att stå på samma ställe själv så att inte hästen får flytta dig. Be om böjning genom att röra i kapsonen, men håll absolut inte fast! Tänk på att om du håller, så skapar du något som han kan trycka sig bort från. Är du spänd / hård så skapar du själv spänningar. När du får böjningen så får du heller absolut inte försöka hålla kvar den, utan släpp då kapsonen. Han kommer då kanske gå ur böjningen igen, men då måste han få göra det och så får man börja om. Om du håller kvar i kapsonen när du får böjningen så kommer han att börja spänna emot någonstans och så har du tappat det iaf.)
 
Sv: Får inte med hela kroppen

Han har problem att få fram höften! Glömde skriva de i tidigare inlägg :o Han faller liksom inte speciellt mycket, däremot "glömmer" hangärna ytterbog i bäda varven.Om jag påminner honom om ytterbog i vänstervarvet genom att först försöka hämta den med tyglen och fångaupp de, sen peta på med spöet tills han plockar in den.Problemet då blir att han plockar in bogen och kastar ut rumpan. Så de kännssom attde är något som spökar i den sidan. Åt höger är böjningen verkligen BRA när vi får med ytterbogen men åt högerblir de pannkaka. Har sysslat lite med longering men har ingen "riktig" kapson.Har haft linanfäst i öglan på en engelsk nosgrimma där aachenremmen ska sitta. Oftast går de rätt bra åt höger men som sagt vänster blir problem så fort jag släpper ut honom på lite större volt och inte längre kommer åt att peta på halsen. Ska höra i skolan om jag inte kan få låna en vanlig kapson.Lite bättre än min iallafall ;) Ska köpaen bentkapson när jag får råd......
 
Sv: Får inte med hela kroppen

Det finns billigare varianter av bra ridkapsoner att få tag i... T.ex. vet jag en tjej som tillverkar "nosjärn" med ringar som du kan fästa på en vanlig nosgrimma, och vips blir det en metallförstärkt kapson. Ca pris 150:-... :p Är du intresserad av att få kontakt med henne, så kan du pm:a så kan jag se om jag kan skaffa fram numret. Sen borde det väl finnas fler billigare kapsoner att beställa, på olika hemsidor...
Kolla med hjälp av det tidigare nämnda morotstricket om han för fram höften när du ger han morot på bägge sidor? Alltså inte det viktiga att han böjer halsen, utan vad som händer i höften.
Det är skitsvårt att säga något mer egentligen utan ha sett vad som händer i kroppen på honom och hur du gör... Du har inte möjlighet att filma lite både när du longerar och när du jobbar för hand och lägga upp det? :idea:
Om det inte var alldeles nyligt (efter du börjat få dessa problem) han är genomkollad, så skulle jag nog ta dit en kiropraktor eller massör...
Förresten, händer samma sak när du rider? Hur gör du då isf?
 
Sv: Får inte med hela kroppen

Det är alldeles nyligen som han blev genomkollad. Kan ta kort på "morotstricket"! Ska se om jag kan filma nån gång. Fast nån får hjälpa mig och ladda upp de sen. Är ju inte sååååå smart när de gäller datorer och sånt :D Samma sak händer när jag rider. De va de jag menade när jag skrev om hur jag ber honom häta ytterbogen. När jag rider så för jag fram min inre höft och bak min inneraxel(vänster alltså eftersom de är de varvet som ju är problemet!) har dock svårt att få tillbaka den axlen ordentligt, eller så är de bara en fixide att jag inte kan de.... Markerar med v sittben att jag vill att han drar ihop den sidan. Tar innertygel mot ytterhöft, men de blir liksom bara segt eftersom han inte "klickar" till och släpper igenom böjningen. Den kapsonen jag har är en sån med fast nosjärn och jag hade velat ha en "cykelkedja" oxå.... Vet du var man kan få tag på sån lite billigare? :angel:
 
Sv: Får inte med hela kroppen

Ska se om jag kan filma nån gång. Fast nån får hjälpa mig och ladda upp de sen. Är ju inte sååååå smart när de gäller datorer och sånt :D
:p Gör det, då kan man lättare se vad som händer och vad det beror på! Det kan ju vara hundra olika saker det beror på, t.ex. att du kanske måste korrigera med öppna-hjälper - plocka in ytterbogen med yttertygel och be innerbak att bära lite mer med innerskänkel... Eller att du ska tänka mer mot tagen bakdel på volt, aktivera ytterbak med ytterskänkel och kontrollera innerbog med innertygel... (Bägge dessa fall ska inte vara en fullskalig öppna eller sluta, utan mer en tanke åt det hållet...) Eller så kanske det är så att det du upplever som att han glömmer ytterbogen helt enkelt är böjningen som börjar komma... I en bra böjning genom hela kroppen så kommer ju hästen lite bort från innerbog, det är inte detta som händer? Du kanske ska testa att fokusera mer på innerhöft och lämna ytterbogen lite åt sitt öde en gång och se vad som händer? Eller kanske inte... Som du förstår kan det vara så mycket olika grejer som kräver helt olika lösningar och därför är det toksvårt att säja utan att ha sett...

Tar innertygel mot ytterhöft, men de blir liksom bara segt eftersom han inte "klickar" till och släpper igenom böjningen.
Här blir jag lite fundersam, låter som att det blir ett ganska segt tygeltag... Undvik det isf, och försök att ha känslan av att pillra lite mer, att be om böjningen och sen direkt släppa lite och sen be igen på en gång tills du får ett steg åt rätt håll...

Men det är ju bra att du ska på kurs till helgen, då kanske du kan få lite hjälp att reda ut vad det beror på!
 
Sv: Får inte med hela kroppen

Okej! Ska se om jag kan prova be på de sättet om böjning i kväll om jag hinner rida..... :)
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 143
Senast: Mabuse
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 874
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 160
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 374

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp