Får inte min häst att trava

Precis, en massör behöver inte bara dålig. Men det blir fel om en massör tas ut istället för Vet, och särskilt när samma problem hela tiden återkommer. Antingen så rider du fram problemet, eller så ligger det något latent där som behandlare inte kommer åt - behandlas symptomet och inte ursprungsproblemet?

@SiZo det finns säkert varianter, det beror på stallkulturen tror jag. Där jag har stod sist var folk stolta över alla sina specialbehandlare som kom ut till hästarna, det var ett väldigt rännande av folk med örter, laser, elektromagnetbehandling, etc.
Nej verkligen inte men istället för veterinär är aldrig okej.

Stolt över sin behandlare kan man ju vara utan att för den sakens skull använde hen istället för veterinär. En "må bra" behandling är ju inte fel. Min behandlare är fantastisk och efter att ha sett resultaten kan min veterinär bara hålla med.
 
Ang ditt svar till Tinywiny, hästen kan ju ha en mindre fördelaktig exteriör också. Då kan det ta tid att bygga upp tillräckligt med muskler för att hästen ska fungera helt utan spänningar i kroppen. Spänningar kan också vara psykiskt, att det är en nervös och/eller känslig häst. Sådant kan ju ta tid att få ordning på med.

Alltså, jag vet inte vart jag skrev att massör är fel? Eller ET om man tycker att det känns bättre.

Däremot tycker jag att du behöver hjälp med din ridning och träning om det i åratal måste komma ut en person som ska kompensera för spänningar hos hästen som den får av träningen. Då är det fel på träningen, inte på hästen. Eller simpla saker som att man släpper ut gammelvalacken utan täcke på lösdriften och inte ids åka ut för att täcka den när det börjar regna = den får ont i ryggen. Visst, ta ut en massör, men ta också med dig lärdomen att gamlingen behöver täcke. Jag har inte upplevt att folk är snåla med att ta ut alternativare direkt. Varken för skador/stelheter eller "må-bra-behandlingar".

Samma med mig själv. Jag har ett ryggträningsprogram efter en ryggskada, ett program som jag ofta slarvar med och då får jag problem med ryggen och går till naprapat som skäller på mig. Naprapaten behövs för att jag inte sköter mina övningar som jag ska.
 
Alltså, jag vet inte vart jag skrev att massör är fel? Eller ET om man tycker att det känns bättre.

Däremot tycker jag att du behöver hjälp med din ridning och träning om det i åratal måste komma ut en person som ska kompensera för spänningar hos hästen som den får av träningen. Då är det fel på träningen, inte på hästen. Eller simpla saker som att man släpper ut gammelvalacken utan täcke på lösdriften och inte ids åka ut för att täcka den när det börjar regna = den får ont i ryggen. Visst, ta ut en massör, men ta också med dig lärdomen att gamlingen behöver täcke. Jag har inte upplevt att folk är snåla med att ta ut alternativare direkt. Varken för skador/stelheter eller "må-bra-behandlingar".

Samma med mig själv. Jag har ett ryggträningsprogram efter en ryggskada, ett program som jag ofta slarvar med och då får jag problem med ryggen och går till naprapat som skäller på mig. Naprapaten behövs för att jag inte sköter mina övningar som jag ska.
Jag tyckte att det lät på dig som att du menade att spänningarna alltid kommer för att man tränar fel, därför ville jag lägga till att det finns fler anledningar till spänningar. Man kan ju bara styra hur hästen rör sig medans man jobbar den, vad den gör i hagen har man ju ingen kontroll över. Men jag kanske missuppfattade dig :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 269
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
726
Senast: Lutten
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
847
Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp