Får inte min häst att trava

Urshult

Trådstartare
Jag har börjat rida en häst som krånglar när vi ska trava. Hästen är kollad av veterinär och sadeln är också kollad. Hästen har även fått en koll av tänderna. När vi rider ut vägrar han att komma fram i trav. Han stannar och vägrar gå en meter. Sparkar och försöker bita i mina fötter. När vi antingen vänt och rider hemåt eller närmar oss stallet ifall vi ridit en ”hel” runda travar han lätt som en plätt. Inget krångel alls. Är det någon här som har tips till mig hur jag ska göra?
 
Även om sadeln är kollad så kanske inte hästen håller med..
Jag har jagat sadel i 1,5 år innan jag hittade en sadel som min häst accepterade. Vi provade en mängd sadlar som alla låg bra men hästen tvärvägrade gå ändå, nu när han har en sadel han gillar så bjuder han som aldrig förr. Så jag skulle ändå byta sadel och se vad som händer om jag vore du! Räkna oxå med att prova ett gäng för att kunna utvärdera ordentligt.
 
Även om hästen är kollad låter det ju lite märkligt med så stark reaktion? Är hästen likadan med andra ryttare?

Jag hade inte velat tvinga hästen att trava om den reagerar så kraftigt även om den är helt frisk. Så jag hade utnyttjat att den går fram på vägen hem. Skritta iväg och när ni vänder hem jobba i trav. Om du inte har ridit den så länge kanske den inte litar på dig och tycker att det är jobbigt att lämna flocken.
 
Jag har börjat rida en häst som krånglar när vi ska trava. Hästen är kollad av veterinär och sadeln är också kollad. Hästen har även fått en koll av tänderna. När vi rider ut vägrar han att komma fram i trav. Han stannar och vägrar gå en meter. Sparkar och försöker bita i mina fötter. När vi antingen vänt och rider hemåt eller närmar oss stallet ifall vi ridit en ”hel” runda travar han lätt som en plätt. Inget krångel alls. Är det någon här som har tips till mig hur jag ska göra?

Hur van är den att ridas ut och vad säger ägaren? Är den motsträvig även i skritten bort från stallet jämfört med hemåt? Hur är den i övrig ridning/arbete?
 
Han är likadan med sin ägare ibland. Om det är sadeln det är fel på känns det så konstigt att han travar på för glatta livet när vi vänder/närmar oss stallet. Världens snällaste häst men just detta är lite komplicerat. Han är mycket van vid uteritter.
 
Senast ändrad:
Hur van är den att ridas ut och vad säger ägaren? Är den motsträvig även i skritten bort från stallet jämfört med hemåt? Hur är den i övrig ridning/arbete?
Fantastiskt lugn o trygg häst i all hantering och i skritten. Inga problem med att skritta från stallet. Lika ”enkelt” som på vägen hem. Ägaren skaffade hästen för ca 10 årsedan och då gjorde han så med henne. Men det upphörde. Kommer nu tillbaka någon gång ibland när hon rider
 
Fantastiskt lugn o trygg häst i all hantering och i skritten. Inga problem med att skritta från stallet. Lika ”enkelt” som på vägen hem. Ägaren skaffade hästen för ca 10 årsedan och då gjorde han så med henne. Men det upphörde. Kommer nu tillbaka någon gång ibland när hon rider

Ok... Låter nästan som nåt gammalt stresspåslag som dyker upp då, av nån äldre gammal ”minnesanledning”.... Just det där att stanna, vägra gå och försöka bita i fötterna, är ibland på vissa hästar lite liknande sådana som lägger sig ner. Dvs av någon anledning ”last resort” de tar till i stress/frustration över något. Knepigt att reda ut/riktigt förstå varför osv ibland.

Om du rider långt kommet säg redan ridit flera km bort och sen vill trava/galoppera. Går de ändå inte utan att den gör så ?

Hur agerar du när den gör så?
 
En del hästar håller sig gärna i skritt ute om de känner sig osäkra. I högre gångarter har de svårare att hålla koll på omgivningarna. Det blir kanske bättre när den känner sig tryggare med dig.
 
Ok... Låter nästan som nåt gammalt stresspåslag som dyker upp då, av nån äldre gammal ”minnesanledning”.... Just det där att stanna, vägra gå och försöka bita i fötterna, är ibland på vissa hästar lite liknande sådana som lägger sig ner. Dvs av någon anledning ”last resort” de tar till i stress/frustration över något. Knepigt att reda ut/riktigt förstå varför osv ibland.

Om du rider långt kommet säg redan ridit flera km bort och sen vill trava/galoppera. Går de ändå inte utan att den gör så ?

Hur agerar du när den gör så?
Jag har testat att skritta flera km bort men han vill ändå inte. Men så fort vi vänder om hem så travar han på så glatt.
När har ”krånglar” så tar jag det väldigt lugnt och pratar med honom. Så fort han tar ett steg fram så berömmer jag. Använder mig inte av ”tvång” utan försöker med beröm o smicker o ett gott tålamod 😅
 
Testa att rida barbacka, går de att trava framåt bort från stallet då är de ganska tydligt att sadeln är problemet :)

Det är egentligen inte så konstigt att den kan trava hem fast den kanske har ont någonstans, för en häst betyder ju ändå Hem = slippa det jobbiga? tänker jag.
 
Testa att rida barbacka, går de att trava framåt bort från stallet då är de ganska tydligt att sadeln är problemet :)

Det är egentligen inte så konstigt att den kan trava hem fast den kanske har ont någonstans, för en häst betyder ju ändå Hem = slippa det jobbiga? tänker jag.
Både jag och ägaren har testat att rida barbacka men det är tyvärr samma resultat
 
Vad har veterinären kollat, och när? Det är svårt att komma från tanken att något är fysiskt fel.

Jag har börjat rida en häst som krånglar när vi ska trava. Hästen är kollad av veterinär och sadeln är också kollad. Hästen har även fått en koll av tänderna. När vi rider ut vägrar han att komma fram i trav. Han stannar och vägrar gå en meter. Sparkar och försöker bita i mina fötter. När vi antingen vänt och rider hemåt eller närmar oss stallet ifall vi ridit en ”hel” runda travar han lätt som en plätt. Inget krångel alls. Är det någon här som har tips till mig hur jag ska göra?
 
Att hästen är kollad säger inte så mycket. Hästen visar att något är fel och då får man utreda vidare tills man hittar vad som är fel. Jag hade en häst med allvarliga skador på ligamenten över knäskålarna på båda bakbenen. Helt ua på böjprov, på ridprov och longering enligt veterinären och veterinären tyckte jag var oerhört larvig som stod på mig och krävde vidare utredning. Hen ansåg att min häst bara var dum. Enligt min åsikt finns det inga hästar som "bara är dumma" utan det finns alltid en orsak till deras beteende och därför stod jag på mig. På ultraljudet jag krävde hittades de allvarliga skadorna och veterinären ville ta bort honom genast där och då för att det var så illa. Jag kände min häst. Han skulle inte bete sig som han gjorde om det inte var något som verkligen var fel och det visade sig tyvärr att jag hade rätt.
 
Hade en islandshäst på foder, Han var ovillig och galoppera och ville inte trava, gick dock bra i hagen. Blev uppkollad och visa sig vara låsning i bogen och även länden. efter 2 behandlingar var han som en ny häst.
 
Jag har börjat rida en häst som krånglar när vi ska trava. Hästen är kollad av veterinär och sadeln är också kollad. Hästen har även fått en koll av tänderna. När vi rider ut vägrar han att komma fram i trav. Han stannar och vägrar gå en meter. Sparkar och försöker bita i mina fötter. När vi antingen vänt och rider hemåt eller närmar oss stallet ifall vi ridit en ”hel” runda travar han lätt som en plätt. Inget krångel alls. Är det någon här som har tips till mig hur jag ska göra?

Travar hästen villigt när han inte är under ryttare, t.ex. löslongering, longering eller i hagen? Hur är hästen att rida i paddock/ridhus (om du gör det förstår ju att det inte är din häst ) travar den utan problem då?
 
Om hästen är kollad och aldrig beter sig så annars (i ridhus eller på bana) så är det ett ledarskapsproblem och att den är olydig och eller inte trygg med dig som ledare på ryggen.
 
Är hästen utbildad och förstår skänkeln? Min häst (travare) kunde göra så i början helt enkelt för att hon inte förstod vad skänkeln betydde och blev skitirriterad när jag skänklade :D Att bara smacka för att få fram henne gick bättre för det kände hon ju igen från körningen. Nu fattar hon vad skänkeln är för något och går snällt fram för den, även om hon är väldigt känslig så man får vara lite försiktig.
På hemvägen när hästen bjuder mer framåt kanske du knappt behöver skänkla och problemet uppstår inte därför?
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 926
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Lutten
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
700
Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp